Jump to content

Støpe igjen hull etter bunnventil.


Frøken Fryd

Recommended Posts

Denne var vel for å tette igjen hull, er det slik at man skal klippe ut sirkler og legge alle de ut påhverandre for å deretter lime alle fast i hullet samtidig?

 

Min ringe kunnskap sier at bitene må bli større og større for fylle igjen den skråslipte kanten i hullet?

 

..og ikke som skissen beskriver med mindre og mindre lapper. Blir jo en topp tilslutt hvor av den ytterste biten kun har kontakt med den undre nabobiten og dermed ikke har kontakt med selve skroget.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Jeg tror nok det bør være motsatt, små filler først, deretter større og større. Dette for å la hvert lag få feste... Viktig med god skråkant i alle fall, selv om det er ubehagelig å utvide "skaden" ytterligere.

 

Støp på begge sider, gjerne et lag eller to på utsiden. Slip inn så du får forsenket lagene bittelitt, så de ikke bare blir slipt bort når du jevner ut.

 

Men, ikke sikker på det ;-)

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Jeg støpte igjen et hull akkurat i vannlinjen på forrige båt.

 

Lagde skråkant på hullet begge sidene (innvendig og utvendig). Begynte med glassfiberbiter som akkurat passet i hullet. Når hullet var fylt økte størrelsen på glassfiberbitene helt til de ble like store som største diameter på skråkanten. Utvendig avsluttet jeg med gelcoatsparkel før ca halve støpen ble dekket av bunnstoff.

 

Med denne metoden er det nødvendig å støpe fra begge sidene. Fordelen er at støpen da har støtte begge veiene.

 

Er hullet under vannlinjen slik at hele området skal dekkes med bunnstoff kan du med fordel slipe ned et større område (f. eks diameter 30 cm) utvendig rundt hullet og bygge opp ny støp i dette området. Sparkles/slipes slik at det blir plant og smøres med passelig antall strøk epoxyprimer før bunnstoff.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ok, begynner å forstå dette her litt nå. Hvis ikke det kommer enda flere metoder da. Jeg er mest fortrolig med bruk av epoxy så jeg tenker jeg bruker West Epoxy da jeg har god erfaring med den.

 

Ett lite tilleggspørsmål, jeg bytter ut noen bunnventiler også, de nye er 5mm mindre i diameter. Det jeg tenkte var å pusse bort den gamle sikaflexen og legge ett lag epoxy/glassfiber rundt kanten for å forminske hullet litt. Er det en grei metode?

Link to post

Har selv repparet hull i en båt (GH 14) for mange år siden og da måtte jeg slipe den ned skrått som beskrevet og han som hjalp meg med resten hadde vært båtbygger og gjorde som fusebox beskriver, men bare på en side

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Hvis vi ser på skissen til Lars H og ser på anleggsflaten til den store første biten mot skroget vil jeg tro at dette blir en sterkere konstruksjon enn hvis biten passer akkurat i hullet (stadig større biter).

Da blir det bare endene på bitene som skal få feste mot hullet.

 

Blir sikkert sterke saker uansett, men tror varianten med stor bit først gir sterkest løsning.

 

Brukte den metoden selv etter å ha fjernet et 3" rør i bunnen, men avsluttet med et par store remser til slutt som dekket hele reparasjonen. På undersiden hadde jeg stemplet av med en platebit innsatt med voks.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Tok en telefon til West Systems Norge nå, ha jeg pratet med ble usikker og slo opp i bruksanvisningen der han mente den største skulle først. Jeg må likevel si at jeg ikke ble helt overbevist selv om han sikkert har rett :giggle:

Link to post

Den lille biten skal være litt større enn hullet, så den legges opp etter kantene.

 

Hvis hullet slipes med skråkant både fra inn- og utside, så vil pluggen låse seg selv i skroget. Om limingen av en eller annen grunn skulle slippe, vil pluggen likevel være låst fast og sannsynligvis en eventuell liten lekkasje kan oppstå. Om pluggen lages som Lars beskriver, så er det første laget som har limfeste mot skroget. Sannsynligvis er dette også meget godt hold mot skrog, da alle lag legges vått-i-vått.

 

Det er ingen enkel sak å få den første filla til å ligge i skroget, da limet (polyester eller epoxy) er rimelig flytende før det setter seg. De andre fillene vil jo gjerne ha litt fast underlag så man kan presse ut luften fra støpen, hvilket er umulig så lenge den første filla er våt og myk, totalt uten mothold, inntil den størkner litt.

 

Men, om du bommer litt på første støp, så er det jo ikke være enn at man sliper bort "uhellet" og forsøker igjen. Bare ikke ta bort mer-og-mer for hver gang, ref. sangen om "fjøla til mor"

Link to post

Slip ned kile 150 mm. ut til hver side.

Bruk en skarp stållinjal til å rive biter av matte. Den første skal dekke ut 30 mm. på hver side så skal de bli gradvis større til full dekning. Hvis du klipper synes reparasjonen, hvir du river synes den ikke.

Prøv å få tak i 600 grams CSM. Med 300 grams matta til BT blir det 20 lag for å lappe et 12 mm. skrog.

Poler ei lita pleksiskive godt med hard bilvoks.

Gjør den slipte delen ren med Styren.

Stempl pleksiskiva fast på utsiden.

Laminer opp halve laminatet. Begynn med den minste biten. Laminerer du opp hele tykkelsen i en omgang kan du risikere at det blir for varmt og slår seg.

Etter en dag sliper du lett for hånd, vasker med styren og laminerer opp resten.

 

Maks 60% fuktighet. (Kan vel bli vrient i Bergen).

Min 18 grader.

Ikkeno UVlys.

Link to post

Denne er det slik at man skal klippe ut sirkler og legge alle de ut påhverandre for å deretter lime alle fast i hullet samtidig?

Jeg leser en og en gjennomtrukket med epoxy,

 

4. Legg lappene med glassfiberduk oppå hverandre. De skal nå være gjennomtrukket med epoxy. Begynn med den største biten (se fig ), fortsett så med mindre og mindre biter.

 

5. Etter at alle glassfiberlappene er lagt oppå hverandre, plasseres de inn i det skråslipte hullet.

\

6. La epoxyen herde. Slip så overflaten slik at den blir jevn med skroget.

 

7. Påfør et strøk med klar epoxy.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Pass i alle fall på å forsegle med noe vanntett på utsiden. På min båt var et tilsvarende hull tettet - men uten vanntett overflate. Resultat: vanntrukket glassfiber på ca 0,5 kvadratmeter, der det verste ble klippet ut (kun en liten del), resten slipt ned, tørket opp og bygget opp igjen. Det kostet en formue sammenlignet med å ha gjort jobben riktig første gang.

Link to post

Avtrapping skal være minst 1:20, dersom det er større reparasjon med bærende/belastning må avtrapping være 1:40.

Dvs at dersom skroget er 1cm tykt, skal skråen du sliper være jevnt stigende fordelt fra hull/skøyt, over minst 20cm, før du er i full gods på skroget. Dette leste eg i vedlegg til kursplan for reparasjon av båter på veritasgodkjent verksted.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Sådan har jeg lukket et par huller i bunden af min Draco 2500 Flyfish. Nogenlunde som beskrevet i de forskellige poster. Altså slibe hullet hele vejen rundt i en skarp vinkel. Det er støbt på en varm sommerdag med meget lav luft fugtighed.

 

bundhul.jpg

 

Den hvide ring som kan ses, der er faktisk to, er en anden type fibermåtte som er brugt, for ca hvert 5-6 lag glasfiber.

 

Man kunne måske argumentere for at der skulle slibes mere op, men motorfundamenterne er støbt hen over, så jeg er ikke så bekymret.

 

Det man ser igennem hullet, er jorden udenfor. Ved støbning monterede jeg en plade med alufolie, på udvendig side, for at holde de våde måtter på plads.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...