Jump to content

Propellstigning


Per Arve

Recommended Posts

Å finne propellerstigning (pitch) er vanskelig. Stigningen på bladet varierer med avstanden fra senter. Vanligvis bruker man et spesialinstrument for å finne stigningen. En enkel metode som gir et noenlunde riktig svar er følgende:

 

1. Legg propellen på et plant grunnlag.

2. Bruk en vanlig 45/90/45 trekant og finn hvor bladet har tilnærmet 45 graders vinkel.

3. Mål avstand i tommer (a 25,4 mm) herfra og inn til senter.

4. Gang denne avstand med 2 x 3,14 (pi) - og du har stigningen i tommer.

 

Jobben kan også gjøres med montert propell, men da trenger du en skikkelig vinkelmåler og måling i forhold til vinkel på propellaksling. Fullt mulig, men hold rede på bestikket.  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Propellstigning. Jeg hiver meg på med ett tilleggsspørsmål. Hvordan beregne propell i forhold til båtstørrelse og motor.  Eller vurdere gammel propell i forhold til ny motor. JEg jobber med å sette ny motor i en gamle båt og lurer litt på om jeg kan bruke den gamle propellen

 

Takknemlig for tips.

 

 

Eirik

Link to post
Share on other sites

Til Eiriks spørsmål.

Den enkle metoden.

Last ned propellskjema fra en leverandør. I farten kommer jeg på Sleipner og Progress ingeniørfirma. Maritim i Arendal gjør også dette, men flere og flere firmaer krever et lite gebyr for jobben, som eventuelt trekkes fra ved kjøp av propell.

 

Den dyptpløyende metoden.

Kjøp boken Dave Gerr: Propeller Handbook, London 1997 (reprint, originalen er fra 1989)

ISBN 0 7136 5751 0

152 sider med teoretisk grunnlag, formler og tabeller.  :cheers: ->:cheers:-> :cryin:-> :cool:

Link to post
Share on other sites

Janef :cheers:

 

2. Bruk en vanlig 45/90/45 trekant og finn hvor bladet har tilnærmet 45 graders vinkel.

3. Mål avstand i tommer (a 25,4 mm) herfra og inn til senter.

4. Gang denne avstand med 2 x 3,14 (pi) - og du har stigningen i tommer.

 

Vil det være forskjell på to- og fler-bladet propell? Eller vil sistnevnte være 45 grader nærmere sentrum?

 

Ellers takk for svar. Kjekt å vite :diving.

Link to post
Share on other sites

Å regne ut stigningen er litt jobb.

 

Her er fremgangsmåten:

 

http://www.surfbaud.org/zippo/other/surfpr...part_three.html

 

Når det gjelder propellberegningsprogrammet på dette stedet, er det sikkert mange som prøver det og ikke får svaret til å stemme.  Det er fordi forutsetningen som er tatt er at en tre-bladet propell skal ha 33% 'diskarearatio'. Dette er svært sjeldent tilfelle. De fleste propeller har betydelig høyere bladareal, som igjen gir et mye høyere prosent. Det betyr at man kan gå ned på propelldiameteren i forhold til det som programmet angir. Hvor mye man skal ned, avgjøres av bladarealet til den propellen man ønsker å benytte. Bladarealet er en funksjon av antallet blader og hvert blads bladareal. Tar man hensyn til dette, treffer dette beregningsprogrammet svært bra. Men så er jo mannen bak det en virkelig proff på området.

 

Lotus  

Link to post
Share on other sites


Per Arve: Janef :cheers:

 

Vil det være forskjell på to- og fler-bladet propell? Eller vil sistnevnte være 45 grader nærmere sentrum?

 

Ellers takk for svar. Kjekt å vite :diving.


 

Antall blad ved denne metoden er uinteressant. Den mest effektive propell har et blad, var det en som sa - problemet er balansen.  :wink:

For å få høyt nok areal på propellerflatene uten å måtte bruke stor diameter, bruker man som oftest trebladet propell. Så er det andre faktorer som spiller inn, og som gjør at man i mange sammenhenger velger fireblads propell, den viktigste er vel støyreduksjon.

 

Dersom du ser på stigningen på en propell ser du at den er størst inne ved bosset og minst ved tuppene.

Til større stigning propellen har -> til lenger ut mot tuppen er 45 grader vinkelen. Forholdet mellom diameter og stigning bør generelt ligge i området 0,8 til 1,8. Noen hevder at beste (dvs mest effektive) forhold ligger på 1,4 -> eks. propell på 20 tommer med pitch 28 tommer.

 

Dersom du har en perfekt passende treblads propeller, så er faktorene for konvertering til 2 eller 4 blads propeller slik:

 

Propell  / Dia - Stign - Effektivitet

2 blad   /   1,05 - 1,01 - 1,02

4 blad   /   0,94 - 0,98 - 0,96

 

Nå er jeg på vei ut på viddene - på tide å slutte før Crouch-metoden blir beskrevet  :wink:

:cheers::cryin::cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...