Per Arve Startet 25.Februar.2003 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2003 Heisann! Når man har en propell som ikke er merket med stigningen. Kan man lett finne denne likevel? Takknemlig for råd! :diving Sitér dette innlegget Link to post
Janef Svart 25.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2003 Å finne propellerstigning (pitch) er vanskelig. Stigningen på bladet varierer med avstanden fra senter. Vanligvis bruker man et spesialinstrument for å finne stigningen. En enkel metode som gir et noenlunde riktig svar er følgende: 1. Legg propellen på et plant grunnlag. 2. Bruk en vanlig 45/90/45 trekant og finn hvor bladet har tilnærmet 45 graders vinkel. 3. Mål avstand i tommer (a 25,4 mm) herfra og inn til senter. 4. Gang denne avstand med 2 x 3,14 (pi) - og du har stigningen i tommer. Jobben kan også gjøres med montert propell, men da trenger du en skikkelig vinkelmåler og måling i forhold til vinkel på propellaksling. Fullt mulig, men hold rede på bestikket. Sitér dette innlegget Link to post
Eirik Svart 25.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2003 Propellstigning. Jeg hiver meg på med ett tilleggsspørsmål. Hvordan beregne propell i forhold til båtstørrelse og motor. Eller vurdere gammel propell i forhold til ny motor. JEg jobber med å sette ny motor i en gamle båt og lurer litt på om jeg kan bruke den gamle propellen Takknemlig for tips. Eirik Sitér dette innlegget Link to post
Janef Svart 25.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2003 Til Eiriks spørsmål. Den enkle metoden. Last ned propellskjema fra en leverandør. I farten kommer jeg på Sleipner og Progress ingeniørfirma. Maritim i Arendal gjør også dette, men flere og flere firmaer krever et lite gebyr for jobben, som eventuelt trekkes fra ved kjøp av propell. Den dyptpløyende metoden. Kjøp boken Dave Gerr: Propeller Handbook, London 1997 (reprint, originalen er fra 1989) ISBN 0 7136 5751 0 152 sider med teoretisk grunnlag, formler og tabeller. ->-> -> Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 25.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2003 Hadde jo en streng med samme emne for en stund siden https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...43497021;start= Prøv å sende in dine data til Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Per Arve Svart 25.Februar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2003 Janef 2. Bruk en vanlig 45/90/45 trekant og finn hvor bladet har tilnærmet 45 graders vinkel. 3. Mål avstand i tommer (a 25,4 mm) herfra og inn til senter. 4. Gang denne avstand med 2 x 3,14 (pi) - og du har stigningen i tommer. Vil det være forskjell på to- og fler-bladet propell? Eller vil sistnevnte være 45 grader nærmere sentrum? Ellers takk for svar. Kjekt å vite :diving. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2003 Å regne ut stigningen er litt jobb. Her er fremgangsmåten: http://www.surfbaud.org/zippo/other/surfpr...part_three.html Når det gjelder propellberegningsprogrammet på dette stedet, er det sikkert mange som prøver det og ikke får svaret til å stemme. Det er fordi forutsetningen som er tatt er at en tre-bladet propell skal ha 33% 'diskarearatio'. Dette er svært sjeldent tilfelle. De fleste propeller har betydelig høyere bladareal, som igjen gir et mye høyere prosent. Det betyr at man kan gå ned på propelldiameteren i forhold til det som programmet angir. Hvor mye man skal ned, avgjøres av bladarealet til den propellen man ønsker å benytte. Bladarealet er en funksjon av antallet blader og hvert blads bladareal. Tar man hensyn til dette, treffer dette beregningsprogrammet svært bra. Men så er jo mannen bak det en virkelig proff på området. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Janef Svart 25.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2003 Per Arve: Janef Vil det være forskjell på to- og fler-bladet propell? Eller vil sistnevnte være 45 grader nærmere sentrum? Ellers takk for svar. Kjekt å vite :diving. Antall blad ved denne metoden er uinteressant. Den mest effektive propell har et blad, var det en som sa - problemet er balansen. For å få høyt nok areal på propellerflatene uten å måtte bruke stor diameter, bruker man som oftest trebladet propell. Så er det andre faktorer som spiller inn, og som gjør at man i mange sammenhenger velger fireblads propell, den viktigste er vel støyreduksjon. Dersom du ser på stigningen på en propell ser du at den er størst inne ved bosset og minst ved tuppene. Til større stigning propellen har -> til lenger ut mot tuppen er 45 grader vinkelen. Forholdet mellom diameter og stigning bør generelt ligge i området 0,8 til 1,8. Noen hevder at beste (dvs mest effektive) forhold ligger på 1,4 -> eks. propell på 20 tommer med pitch 28 tommer. Dersom du har en perfekt passende treblads propeller, så er faktorene for konvertering til 2 eller 4 blads propeller slik: Propell / Dia - Stign - Effektivitet 2 blad / 1,05 - 1,01 - 1,02 4 blad / 0,94 - 0,98 - 0,96 Nå er jeg på vei ut på viddene - på tide å slutte før Crouch-metoden blir beskrevet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.