Jump to content

Jolla - snapdavitere.. Hvordan best sikre den til båten?


dennrick

Recommended Posts

Hei

Har en sønn som er svært bekymret for "Kjapp" - som alle som har sett "Elias" filmene vet at gummijoller heter - når vi er på tur, spesielt i litt sjø. Han tror den vil falle av. Ifjor ble den av ham sikret med ca. 10 tau før vi la ut på tur.... Vi vipper opp jolla på badeplattformen med ordentlige snapdavitere.

 

Iår har jeg lurt på å bruke disse:

stag.jpg

 

 

Hvordan får jeg best festet disse til Båten?

stagbaat.jpg

 

 

Får litt vondt i magen av å tenke på å skulle borre og skru i skroget. Pga kalesjen er det begrensede muligheter. (Snapdavitene var ikke montert da dette bildet ble tatt).

 

Den beste løsningen virker for meg som å være en eller annen dings jeg kan feste til kryssholtene og montere stagene der. Noen som har funnet opp noe lurt der?

 

Vil evt et alternativ være å feste et beslag i skroget være tilstrekkelig?

 

confused.gif

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hva med å montere en s.k. "ringplate" på hver side av hekken - eventuelt på skottene inn mot badeplattformen? Biltema har f.eks. disse variantene: http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=ringplate . Litt "vondt i magen" tåler du :smiley:

Hvis du i tillegg til 2 slike stenger som du har avbildet, sikrer med to "krysstau", et fra hvert feste i jolla og i kryss over til motsatt "ringplate", så hindrer du jolla i å "vagge" sideveis også.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hva med å borre et hull i kryssholtene, midt på for å ikke komme i veien for fortøyningstau, og bruke en øyebolt/-skrue i syrefast med mutter på baksiden? Da kan jeg jo enkelt hekte stagene i noe som sitter solid fast i båten?

 

Hilsen denrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Eureka: Tror du da at de M8 øyeboltene med muttere og skiver jeg kjøpte idag på biltema (syrefast) kan funke? Kjøpte også en håndfull metall bor.... Borre i syrefast kryssholt er vel ikke lett?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Tja, hvilke metaller som er venn med hvilke metaller er det sikkert andre som har mere sikker kunnskap om enn meg, men det høres fornuftig ut i mine ører. Men jeg kan komme med noen tanker som jeg har gjort meg om en slik montering.

 

På en slik "knapp" badeplattform som både du og jeg har så blir det ihvertfall en vurdering om hvor nært eller hvor langt unna du vil holde båten i overkant. Samtidig vil stagene lage en større eller mindre hindring for passering fra badeplattformen til brygge dersom du ligger longside eller utenpå andre båter og båten jolla er oppe. Her får du prøve deg litt frem.. men jeg ser at jeg har betydelig mere å fare med når det kommer til kryssholt enn deg. mine er todelt hvor en er på 15 cm og den største er på 40 cm lengde. Om du har innfesting på kryssholten vil det komme litt i konflikt med tau, men det kan du sikkert leve med.

Uansett, jeg oppfatter det som at innfesting på kryssholt er tryggere og gir mindre fare for skade enn om de festes gjennom glessfiberen. Og det er nok langt mere tidsbesparende.

Link to post
Share on other sites

Uansett, jeg oppfatter det som at innfesting på kryssholt er tryggere og gir mindre fare for skade enn om de festes gjennom glessfiberen. Og det er nok langt mere tidsbesparende.

 

Jeg vet ikke... kryssholtene er jo også festet gjennom glassfiberen? Det er jo spørsmål om hva du gjør på innsiden for styrke, ville jeg tro...

 

Dessuten, å ha bolter, muttere e.l. gjennom kryssholt vil, avhengig av plasseing, lett kunne være noe som kan gnage på fortøyninger, og det ville ikke jeg gjort. Om ikke det er fare for gnaging, så kan det lett være at tauet ikke løper fritt og skape problemer i en stresset tillegging/fralegging...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...