Jump to content

Full tank i vinteropplag?


ter-av

Recommended Posts

Ser at flere er opptatt av å fylle opp tanken med diesel/bensin før båten settes i vinteropplag. Det er for sent for mitt vedkommende i år. På den annen side hadde jeg ikke full tank sist vinter heller, uten at det skapte noen problemer. Så: hvor viktig er det egentlig?

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Vil det ha noen hensikt å prøve Hammerdown over vinteren?

 

- Sjansene er store for at vekstvilkårene for dieseldyr er gode, så et eller annet bør jeg gjøre i tillegg til å fylle tanken helt opp.

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Ser at flere er opptatt av å fylle opp tanken med diesel/bensin før båten settes i vinteropplag. Det er for sent for mitt vedkommende i år. På den annen side hadde jeg ikke full tank sist vinter heller, uten at det skapte noen problemer. Så: hvor viktig er det egentlig?

Sannsynligvis helt uviktig når det gjelder kondens, så ta det med ro. Dette har vært diskutert før her, og "problemet" er tilbakevist, både teoretisk og av folks erfaring. Da snakker jeg om bensin, dieseldyra får andre ta seg av ...  :wink:

 

Mvh. Skvulpen,

som aldri har mer enn max halv tank (bensin) over vinteren, og aldri har hatt problemer.

Link to post
Share on other sites

Regner med at det går på ca. 1000 liter, og da blir det fort penger av det.

Klart det blir penger av det, men tror du virkelig at dieselen blir billigere neste år?

 

Selv har jeg alltid toppet opp tankene om høsten/vinteren (Trudelutt skal på land imorgen). Men nå mangler jeg 100liter av 360liter og gir blaffen i å fylle opp. Etter å ha lest innleggene her fra kompetente folk på fysikk (kan litt selv også), tror jeg de decilitrene med kondens som kommer i løpet av høsten er neglisjerbare. Det kommer minst like mye/lite vann på tankene pga. kondens den første måneden etter sjøseting (april) som den siste før vinterdepresjonen (oktober/november). Og er Hammerdown noe tess, tar den seg av dette!

 

Lars. H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker å fylle på fersk diesel om våren.  Har ikke hatt problemer med kondens. Er det ikke derfor vi har vannavskiller?  :smiley:

 

Når det gjelder dieselprisene, så er det vel all grunn til å håpe på at disse kan gå ned. Som kjent er oljeprisene på et uvanlig høyt nivå om dagen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...