Jump to content

"Hollandsk Auksjon" - Spenstig måte å selge båten på!

Fanafjord

Recommended Posts

Er det et forhåndsbud om noen legger inn 140' i dag - så er vel de bare først i køen til å by etter 12 21/4. om noen mener båten er verdt 141' er det jeg legger i å vente i spenning :-) hadde jeg lagt inn et slikt bud er sjansen stor for at jeg hadde gått opp den siste 1' dagen før for å slippe den siste dagen med spenning. Hadde ikke vært en produktig dag på jobb før 12

Når det handles på auksjon, enten det er på nett eller "live", er ikke et bud bindende både for selger og kjøper? Det står forresten i annonsen ikke noe om at bud er bindende. Har det noe å si?

Det blir vel det samme forholdet som om du svarer på en hvilken som helst annen annonse og sier at du kjøper varen - du er bundet av dine ord. For min egen del så oppfatter jeg det slik at jeg er forpliktet til å selge til dagens pris, i henhold til den planen som er gitt i annonsen - og dette har jeg ikke tenkt å fravike. Men jeg kan seff ikke gardere meg mot useriøse kjøpere som senere trekker seg eller ikke klarer å betale. I så fall har jeg neppe noe annet valg enn å gjenåpne auksjonen, det har liten hensikt å trekke noe slikt inn for rettssystemet.

Bundin er bátleysur maður

Det har vært ca 1500 visninger av annonsen siden den ble lagt inn i går formiddag. Om det er bra eller midt på treet vet jeg ikke.

Jeg tror at det er ganske bra.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Det er vel ikke ukjent at det er en menneskerett å kunne endre mening. Jeg bestrider ikke de moralske sidene ved dette, men for de som (mer enn gjennomsnittet?) er opptatt av jussen, er det veldig lett å snuble i sine egne ord......?

Sagt med andre ord: Noen krangler kun for å krangle, og den største utfordringen er å bli enig med seg selv. Hvem sa at livet er enkelt? (Især ikke for AFP'ere!)

Ingenting, bortsett fra at du gikk glipp av den båten du etter eget utsagn var ute etter. Men det er visstnok greit å forandre mening også etter at en avtale er inngått så da kan du vel få båten allikevel?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette blir jo en fullstendig teoretisk diskusjon. Smurf1 har en god grunn til å selge båten sin uansett - hvorfor skulle han ikke selge til et seriøs bud til dagspris?

Og for kjøperen gjelder det vel som for alle kjøpere på finn: 90 % er seriøse, 10 % får kalde føtter etter de har gitt bud. Da få Smurf1 bare fortsette... Jeg ser helt ærlig ikke helt problemet Mouche prøver å legge opp til.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=613915&cat=4914

Det blir iallefall mye blest om denne salgsformen. Det er sjelden negativt for selger.

Seilas har linket (per nå) til feil annonse i artikelen...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Bezzerwisser ist ein Spiel, bei dem man selbst entscheiden kann, welche Wissensfrage einem wie viele Punkte bringen soll. Wer nicht gut ist bei Sportfragen, der hat hier eine Chance, trotzdem zu gewinnen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Antall visninger flater ut, men stadig fler som legger den i listene sine. Foreløpig er prisen for høy til at den er interessant, men det er også noe av konseptet med en hollandsk auksjon - at man starter på en pris som er mye høyere enn det man regner med å få solgt objektet for. Regner ikke med at det skjer noe før rundt månedsskiftet, og har en forventning om å selge ila mai. Signalene tyder på at mange i markedet nå følger spent med for å se hva båten min går for, og det er jo artig.

Bundin er bátleysur maður

Antall visninger flater ut,

Muligens du skulle la være å kommentere dette her inne på BP til salget er i havn da en av de potensielle kundene kan sitte her og følge med :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...