Lars H. Startet 1.April.2011 Link til dette innlegget Startet 1.April.2011 Hei. Jeg er i ferd med å montere en skroggjennomgang for vann fra oppvaskkummen, og trenger en hullsag. Jeg har nå noe rakleverk som på det første bildet under, men vil ha meg noe bedre som feks. det settet fra Biltema på det andre bildet. Er det noen som har erfaring med det settet? Det har dimensjonene (i mm): 19,22,29,35,38,44,51,57 og 64 til kr.499,- . Er dette fornuftige dimensjoner, eller kan jeg klare meg med et tilsvarende sett uten 35, 51 og 64mm til kr.399,-? Det jeg trenger akkurat nå er hullsag for 22mm. BT artikkelnummer er 20300 og 20301. For metall, tre og byggeplater. Av HSS bimetall. Sagedybde: 30 mm. Holder med senterbor HSS 6,5 mm. Leveres i formstøpt plasteske. Assortert utvalg i løse sagblad finner jeg ikke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 (redigert) Hei. Jeg er i ferd med å montere en skroggjennomgang for vann fra oppvaskkummen, og trenger en hullsag. Jeg har nå noe rakleverk som på det første bildet under, men vil ha meg noe bedre som feks. det settet fra Biltema på det andre bildet. Er det noen som har erfaring med det settet? Det har dimensjonene (i mm): 19,22,29,35,38,44,51,57 og 64 til kr.499,- . Er dette fornuftige dimensjoner, eller kan jeg klare meg med et tilsvarende sett uten 35, 51 og 64mm til kr.399,-? Det jeg trenger akkurat nå er hullsag for 22mm. BT artikkelnummer er 20300 og 20301. For metall, tre og byggeplater. Av HSS bimetall. Sagedybde: 30 mm. Holder med senterbor HSS 6,5 mm. Leveres i formstøpt plasteske. Assortert utvalg i løse sagblad finner jeg ikke. Lars H. Har erfaring med begge, det enkle ble brukt en del på 80 tallet (virker enda ) kjøpte et billig sett hullsager for 15 år siden opp til 90mm . Når hullsagene må byttes kjøper jeg ”Starrett hol saw” de er bra til stål også . Ser at settet er fordoblet så det er alltid en hullsag som mangler. Om de som er i Biltema er fornuftige dimensjoner kommer an på hvilke hull du trenger. Du kan begynne med senter bor og 22mm, kan sjekke når en må ha et annet senterbor for større dim. Har kjøpt enkle hos Proffpartner. Ser kjapt at hos Tess koster 22mm hullsag kr83 og senter borret kr.108 Det lille senterborret er til 30mm i mitt sett. Redigert 1.April.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bearded Beast Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 (redigert) Jula harhullsager i løs vekt av tilsynelatende samme type som det BT settet. BT har også i løst av samme sort men kun fra 75mm og opp Redigert 1.April.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 (redigert) Har saget mange hull i glassfiber med det minste settet fra BT ja. Funker udmerket. Har faktisk 3 forskjellige sett ser jeg, for å dekke 12 størrelser. Alle i HSS Bimetall; Et med 19, 22, 29, 38, 44 og 57 mm (Biltema) Et med 25, 32, 51, 57, 76 og 86 mm (Europris?) Et med 51, 76, 86 og 111 mm (Best Tools) Så har dobbelt opp av 51, 57, 76 og 86 mm. jaja. Redigert 1.April.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Roger jo Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 (redigert) [Glipp Redigert 1.April.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Snekker'n Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Jeg har settet for "myke materialer" 20-178. Det fungerer bra for mitt behov. Har stort sett brukt det i vanlig panelingsbord. Du får veldig gjerne låne settet av meg. Skulle 22 millimeteren bli ødelagt fordi glassfiber er for hardt, så spiller det liten rolle. Til så små dimensjoner bruker jeg som regel andre bor. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Explorer Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Jeg har det store settet, har brukt det mye i båt og til aluminium, det har fungert fint til mitt bruk. Jeg hadde nok spandert den ekstra hundrelappen for det er forbanna irriterende hvis du plutselig må bruke de dimmensjonene det lille settet ikke har. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 (redigert) Drømmesett fra Würth... har ikke giddet å finne noen pris Abmessungen Ø mm 19, 22, 25, 32, 35, 38, 44, 51, 57, 64, 67, 76 Redigert 1.April.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TF Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 (redigert) Jeg har brukt det store settet til Biltema mye, til og med på rustfritt stål. Det har fungert utmerket. Jeg har også komplettert med noen dimensjoner fra Jula, de har jeg dog bare brukt på glassfiber. Med det samme, baufilbladene til Biltema duger dårlig på rustfritt. Bahco / Sandvik har jeg god erfaring med der. Redigert 1.April.2011 av TF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Ved hullsaging i glassfiber med hullsag er et BP tips jeg nylig fikk bra å tenke på: Bor senter hull. Begynn med hullsaga i revers, for da gnager du hull i gelcoaten i stedet for å rive. Jeg gjorde dette nylig når jeg utvidet eksosutblåset fra 90 til 104mm på Baltic'en, det ble en strøken kant. Lykke til Lars! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Sjøtunga Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Jeg har også det store settet til BT. Det har funket bra for meg også. Har vært brukt en del på glassfiber, tre og noe på messing til å borre ut skroggjennomføringer. Så vidt jeg kan bedømme har det lignende kvalitet som hullsager fra Bahco/Sandvik som jeg også har prøvd, og som (iallfall løse) koster en god del mer. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Hilmar 2 Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Har både det svarte settet der fra Biltema og Würth sitt. Kvalitetsmessig så er det i grunn det samme. Borrer i lastebildekk med biltema sitt så det tåler jo masse, eneste som er tannløst er et hullbor fra Würth Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Mariell Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 (redigert) Drømmesett fra Würth... har ikke giddet å finne noen pris Skjønner jeg godt. Kjøpte ett senter bor fra Wurth kostet vel noe rundt 150% av hele settet til Biltema. Har brukt opp noen av de biltema hullsagene når jeg har kuttet i tykk Teakplank. De likte ikke det noe særlig. BT bora var heller ikke spessielt glade i Syrefaste plater, når jeg skulle bore for ny utlufting på en septiktank. Men det kan en vel kanskje ikke regne med. Men hullsaga til Wurth greide det greit. Er en grunn til at Wurth koster skjorta i forhold til BT. Redigert 1.April.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Lars H. Svart 1.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 (redigert) Takker så mye, her var det mye positiv reaksjon. Og så langt jeg kan forstå, er det bare å trekke lodd om hva jeg skal velge når det er glassfiberarmert polyester jeg skal bore i. Og så lenge jeg holder meg unna Würt, blir jeg ikke flådd heller. Det var en som nevnte løse hullsager fra Jula, 32,- for sagen og 29,- for holderen, men der får jeg et problem. For holderen står det at den har et "skaft" på 11mm, men er dette delen som skal inn i chucken på bormaskinen? Da går det ikke, for selv den nyeste bormaskinen min, en Bosh PSR 18 LI-2 tar kun bor opp til 10mm. Ser at de også har Bahco, til 119,- og 149,- for holderen med 6mm "skaft", men da blir det jo litt mer kostbart. Og for hullsager over 30mm, må jeg ha en annen holder også (med 9mm"skaft"). Her gjelder det å spare, for den 19. april forfaller regningen på båtplass i sjøen med kr. 9923,-! Sjekket også opp litt med proffbutikken Tools som har utsalg her på Skjetten 5 min fra der jeg bor. Hullsager i små dimensjoner kostet ikke skjorta, men skal en ha større dimensjoner, ble det fort litt mer! Men der hadde de hullsager på 21mm som er det eksakte målet på gjennomføringen min. Konklusjon? Jeg vet ikke, men kanskje Bahco 22mm hullsag til 119,- og holder til 149,- hos Jula? Jeg har jo ingen planer om hull i andre dimensjoner så langt jeg kan se inn i fremtiden! Og andre dimensjoner burde det jo gå an å få selv om mange år fremover? Men mest verktøy for pengene får jeg vel ved å kjøpe det største settet fra Biltema. Og til Biltema kan jeg gå på 5-10 minutter! Lars H. Redigert 1.April.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Snekker'n Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Her gjelder det å spare... Som sagt over, du får gjerne låne mitt sett. Billigere blir det ikke! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Lars H. Svart 1.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Takk for tilbudet, men det er jo enkelte ting det er "kjekt å ha" i verktøykassen selv også. Jeg får heller slutte å røyke, da sparer jeg 36000,- i året! Og det har jeg faktisk nære planer om, fruen er inne i sluttfasen med sin røyking nå. Det er vel ikke lenge før hun forlanger at jeg må ut for å røyke! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sumi II Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 slutte å røyke er en god ide Lars, 110 kr spart hver dag. Det blir mange båtpenger Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Lars H. Svart 1.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 La oss nå ikke la denne tekniske tråden ski over i røykeslutt, men når nå både fruen og jeg slutter å røyke, blir det ca.66000 spart i året. Og hadde vi sluttet for 5 år siden, kunne vi kjøpt den Opel Astra Sport Tourer bilen vi har bestilt til levering om 3-4 uker cash kontant for sparte røykepenger! Noen andre som blir trigget til å slutte? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtunga Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 (redigert) Jeg feiret 20-årsjubileum som ikke-røyker i januar. Tør ikke tenke på hvor mye jeg har spart... Redigert 1.April.2011 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Lars H. Svart 1.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Men har du satt pengene tilside, eller bare latt de gå i det store sluket? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtunga Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 De har gått til god mat, god vin og godt øl. Samt et par biler, en båt og masse duppedingser både til bil, båt og andre ting. Mye bedre det enn å røyke de opp Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sumi II Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 jeg setter inn 900.- pr uke, den kontoen heter kosepenger... Poenget er at vi har betalt regninger, spist oss mette, etc..Selv om jeg røkte, derfor sparer jeg disse penga nå :-) Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
M/S Kobben Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Trikset med hullsager og metall, er: Lav hastighet og skjæreolje.. eller 5-56/ WD40.. el lign.. Gjelder borr forsåvidt og.. Gjelder seff hss borr også.. Bruker bacho og dewalt sine hullsager (dønn like, bare forskjellig farge) Funker på det meste.. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 La oss nå ikke la denne tekniske tråden ski over i røykeslutt Hei Lars H. Sluttet å r for mange år siden, men nu har jeg jaggu ikke råd til å reparere "gammel holken" som kona elsker å si.(Kansje jeg heller skal begynne å r.... igjen) Holder og evnt hullsag kan du låne av meg, er i Son nesten daglig, bare sed im. mvh spilli. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Jeg har et Bacho hullsagsett som jeg kjøpte for mange år siden. Det kostet flesk, men er like uunnværlig som en Fein De har blitt brukt i alle materialer, også syrefast. Har også erfaring med Starret sine sager til samme formål. Understreker for øvrig Kobben sitt råd om å bruke skjæreolje. For de som ikke har skjæreolje for hånden duger en vanlig oljekanne også. Og for all del, pass på at det er bimetall! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.