Jump to content

Båt på skjær, en omkommet på Hitra


Anjuma

Recommended Posts

Bruk Redningsvest...!!

 

22" Daycruiser gikk på et skjær. En person hadde falt over bord og ble senere funnet omkommet, opplyser operasjonssjef Wiktor Pedersen i Sør-Trøndelag politidistrikt til NTB.

De tre øvrige som var om bord i båten, to menn og en kvinne, ble fløyet til St. Olavs Hospital i Trondheim med helikopter.

- Den ene mannen er hardt skadd, opplyser Pedersen.

 

VG

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

...men etterpå-klokskapen er en flott sak

 

Etterpåklokskap er for sent for de impliserte dessverre. Dog er det spesielt trist når man kan anta at liv hadde vært spart med en enkel vest. Det hjelper lite å være sprek og sterk når man blir slått i svime. En barndomskamerat av meg som var verdensmester i tungvektsboksing... altså både stor, sterk og sprek... omkom på nesten samme måte. Styremekanismen på båten løsnet og han ble kastet av båten. Traff ripa på vei ut og slått i svime... og druknet. Kona ble også kastet ut, men hun viklet ene benet inn i tauverk og ble hengende på slep. Hun overlevde, men ene benet ble hakket godt opp av propellen.

Huff... det er så forferdelig trist når slikt inntreffer, man er ute og koser seg på sjøen og så i løpet av et sekund snur alt til kaos og fortvilelse.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Trist sak, i tillegg til redningsvest.....

 

 

Etterpåklokskap er for sent for de impliserte dessverre. Dog er det spesielt trist når man kan anta at liv hadde vært spart med en enkel vest........

 

Hvor har dere det fra at den omkomne ikke hadde vest?

Jeg har lest begge artiklene det linkes til og de sier ingenting om vest.

Det er fort gjort å dømme og konkludere hjemme fra stuen, men det er slettes ikke sikkert at det er noe klanderverdig med sikkerhetsutstyret i nevnte ulykke om man skal forholde seg til det som er nevnt i media så langt.

Det er selvfølgelig helt feil å kjøre rett på skjær, men vet vi egentlig noe som helst om årsaken utfra det som er fortalt i media så langt?

Trist sak uansett årsak.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hvor har dere det fra at den omkomne ikke hadde vest?

 

Dette er som du helt korrekt antyder tatt ut ifra mitt eget hode... En redningsvest er bygget slik at den snur personen på rygg og støtter hodet slik at det ligger over vann. Og dermed i stor grad forhindrer drukning.

Jeg skal ikke påstå at vest ikke ble benyttet, men det vil overraske meg om så er tilfellet!

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

En redningsvest trenger at den forulykkede har puls og åndedrett for å kunne holde personen i live (på land, er det fint liten hjelp i redningsvest).

I en hurtiggående båt som møter en øy, hvor det er tre andre som overlever, er det vel nesten like sannsynlig at det er andre årsaker enn vann som gjør denne ulykken dødlig. Det er en annen som er alvårlig skadet og to som ikke er det. Vet du i det heletatt om den omkomne har blitt våt? Kanskje han hadde rednignsvest, men manglet sykkelhjelm for alt du og jeg vet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

mitt svar var kanskje litt dumt skrevet, men min mening med svaret var vel at her var det ikke sikkert redningsvest hadde gjort susen, men at mulighetene for at fart har hatt en betydning, i tillegg til at dette skjedde sent på kvelden, derved muligheter for dårlig sikt.

svaret på hva som gikk galt, får vi sikkert på et senere tidspunkt. men utfallet av dette var i hvertfall tragisk.

Link to post
Share on other sites

En redningsvest trenger at den forulykkede har puls og åndedrett for å kunne holde personen i live (på land, er det fint liten hjelp i redningsvest).

I en hurtiggående båt som møter en øy, hvor det er tre andre som overlever, er det vel nesten like sannsynlig at det er andre årsaker enn vann som gjør denne ulykken dødlig.

 

RSL

 

Tja... jeg bygger mine uttallelser på VGs artikkel hvor det står føgende: En person hadde falt over bord og ble senere funnet omkommet.

Men selvsagt... det står ikke druknet i klartekst så det er selvfølgelig mulig at det er andre ting enn drukning som er årsaken. Jeg har muligens trukket litt for hurtig sluttning her.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

mitt svar var kanskje litt dumt skrevet,

 

Jeg synes ikke det var så dumt skrevet.

 

Det jeg vil frem til, er at man kanskje skal være litt forsiktige med å sitte i sofaen hjemme og kritisere de forulykkede før man vet noe som helst av verdi om ulykken. Klart det er lurt å bruke vest, men å anklage den omkomne for uforsarlighet ved ikke å bruke vest, når man ikke vet om han gjorde det eller ikke, finner jeg usmakelig.

 

Redningsvest KAN redde liv, men man er ikke udødlig med vest.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

..... om han gjorde det eller ikke, finner jeg usmakelig.

 

RSL

Det var da en kraftig reaksjon på en antakelse som kanskje eller kanskje ikke medfører riktighet.

Når man leser en artikkel så danner man seg en oppfatning av hendelsesforløpet ut i fra teksten som er forelagt. At jeg tolket teksten slik jeg gjorde og formidlet min oppfatting om det her på forumet med det resultat at du fikk avsmak vil jeg be om unnskyldning for.

Jeg skal tilstrebe mer smakfulle innlegg for ditt velbehag heretter.

 

 

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Jeg skal tilstrebe mer smakfulle innlegg for ditt velbehag heretter.

 

Jeg vil da også beklage om jeg virket litt krass og bombastisk.

Det jeg egentllig prøver å komme frem til, er at det er alt for lett å komme med antagelser og fordømmelser i slike saker man bare har medias inntrykk av.

Jeg mente ikke å kritisere deg personlig, da jeg selv tar meg i å dra slike slutninger stadig vekk. Jeg synes bare det er på sin plass at noen bremser når slike saker tar litt av. Jeg synes fokuset alt for fort kom på redningsvest i denne saken og det før vi vet annet enn at en båt har kjørt på land.

 

Media har det med å ville selge med store fete overskrifter, og det er ikke mange dagene siden VG hadde oversrkriften "Dystre tall på sjøen" der de viste til 33 dødsfall i forbindelse med fritidsbåt i 2010. De brukte sjøfartsdirektoratet som kilde. Når man så går til den kilden og analyserer den, er det vanskelig å forsvare overskriften.

 

Det var bl.a ingen dødsfall i ulykker med Lukket Motorbåt eller seilbåt.

Åpen motorbåt med utenbordsmotor står for den største anndelen med 10 personer. Så kommer Robåt/jolle, kano/kajak og RIB.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

...prøver å komme frem til, er at det er alt for lett å komme med antagelser og fordømmelser i slike saker man bare har medias inntrykk av...

 

RSL

 

Er helt enig... og jeg gikk rett i meidafella... med åpne øyne og friskt mot!

Dog var det ikke helt min mening å bombastisk fordømme i denne saken. Men mere påpeke det faktum at høy fart på sjø krever flytevest da ingen er fritatt for å kunne skade seg (eller andre). Som den ulykken jeg viste til forteller så hjelper det lite å være verdensmester hvis uhellet først virkelig er ute... Så jeg sammenlignet nok de to sakene, og dette påvirket nok mitt indre bilde av hendelsesforløpet på Hitra.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

det er tragisk det som har skjedd. uansett bruk av redningsvest eller ikke.

etter det som er kommet fram i media, var det rødblinken på rognesflua som ble truffet.

 

http://www.hitra-froya.no/incoming/article1267967.ece

Kartutsnitt her.

http://kart.kystverket.no/default.aspx?gui=1〈=2&minX=181812.421875&minY=7069346.75&maxX=186033.09375&maxY=7071631.625&layers=&baselayer=99&visibleOLOverlays=avinetBasemap5

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke alt pratet om vest i forb. med ulykker til sjøs i høy hastighet. I de tragiske eksemplene vi har fra de siste årene(Småskjær, Sætre, Mandal, Skjernøy osv.)så har folk såvidt jeg vet omkommet pga. skader/traumer, ikke drukning.

Det viktige ved navigering, spesielt i mørke, er til enhver tid å vite nøyaktig hvor man er og ved tvil, straks redusere farten eller stoppe opp. Vest er selvsagt flott men det hjelper i liten grad der båter i høy fart smeller på land, i brygger e.l.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...