Jump to content

Montere nødmotor på badeplattform?

cheetah

Recommended Posts

Har en 96mod langstammet 5hk tohatsu motor som jeg tenkte å ha som nødmotor i tilfelle yanmaren sier takk for seg når man minst venter det :worry: Er det noen som har gjort noe lignende eller vet om en god løsning? Hadde vært greit at det kan monteres uten å lage noe særlig med hull.Det er separat tank til motoren så det blir jo litt greier. Her er bilde av badeplattformen min.

dsc_0805.jpg

Redigert av cheetah (see edit history)

Jeg har prøvd ut ideen din, funker helt fint. Har en 6 hester med lang stamme som jeg har hengt på badeplattformen ved hjelp av ei plate i alu som er sveist på grinda, og med noe xfiner bak for å fylle ut. Har ei 26 fot snekke og den gjør nesten 4 knop med påhengern på fullt. Har sett at maritim har et ferdig beslag for å feste på plattformen, kanskje det kunne være noe.

• 2 år senere...

Kjøpte en ny 4 takter, 6hk Evinrude, langstammet, som jeg hang bak på plattformen. kostet 7.500,-

Har en Skilsø 750 CC. 25 fot, veier ca 2,5t.

Satt på to vinkeljern akter, og festet en 2x6`planke mellom for å feste motoren på.

Båten gjorde 4knop i svak motvind (ca 3 m/s) på ca halv gass.

Hadde veldig god kontroll på styring. Styrte med det vanlige roret.

For å oppnå lignende må jeg ha ca 1400 rpm på den vanlige motoren. VP TAMD 30A. (105hk).

Baksiden er at det er kronglete å ta av/på motoren.

Jeg har alltid påhenger festet til badeplattformen på en brakett. Har hatt bruk for denne " nødløsningen" en gang da jeg satt fast i en sandbanke i Telemarkskanalen. Hadde ikke kommet løs uten, for propellen på båten gravde seg ned i sanden.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...