Jump to content

Hva bør vi få for vår 24 fots plastsnekke? Trenger takseringshjelp


glalaksen

Recommended Posts

Hei. Har sett at der er andre som har lagt ut lignende tråder så håper denne går igjennom og ikke blir stengt som en salgsanonnse. Vi har lyst på større båt og gjerne en tresjark. Derfor lurer jeg på hva som er realistisk å få for båten vi har i dag.

 

Skroget er bygd i Bodø etter mal av skorgenes. I følge første eieren av båten vår ble det bygd 5-10-15 båter av denne typen og han visste om to-tre som enda var i byen. Det er godt bygd og ser på ingen måte hjemmelaget ut. Det er mange som har kommentert at båten har fine linjer og folk liker fasongen. Skroget er smalere en andre snekker i tilsvarende lengde. Har fått oppgitt fra to tidligere eiere at den skal gå i 12-13 knop. Har ikke målt dette.

 

Motoren er en mercedes OM636 den er vel på 36-42 hk? Ferskvannskjølt med Bowman varmeveksler?. Jeg har ikke så mye greie på motorer, men de som har sett på den mener den skal være i god stand. Gått ca 4000 timer og starter lett. Den har vribart propellanlegg.

 

Båt og motor er fra 1980

 

Når vi legger bordet i mellom benkene er det er god plass til overnatting for to voksne. To voksne og en unge er heller ikke noe problem. Vi har to unger og det blir for trangt. Dette er en av grunnene til at min bedre halvdel også synes vi skal bytte til noe større. Vil på overnattingstur. I enden av benkene er det en oljeovn på ene siden og et skap på andre siden. Ovnen ser nesten som ny ut. Er lite brukt. Der er også stuveplass i skap i baugen. Benker og innredning er av enkel standard.

 

Ellers er der mesan i aluminium der duken er noe dårlig, men fullt brukbar. Der er et forholdsvis nytt ekkolodd, et Garmin av enkel type. Der er vhf, og radio med kasettspiller antagelig fra byggeåret, men ellers lite utstyr. Alt det elektriske fungerer som det skal.

 

Som dere ser av bildene trenger båten en shining. Kalesjen er helt gåen , holder kanskje for å bruke som mal. Skulle vi beholdt båten ville jeg fjernet hele kalesjen og eventuelt lagd en tett bakvegg. Den matte gulfargen er vel heller ikke noe salgsargument

 

Lurer også litt på om det vil lønne seg å shine den opp før salg. For eksempel: lakkere opp båten feks hvit?, fjerne den dårlige kalesjen, trekke opp puter male opp platene på skottene i lugaren og ta hjem listverket å pusse å lakkere disse, trekke opp puter etc.

 

Se på bildene og kom med synspunkter og kom veldig gjerne med konstruktiv kritikk.

 

Har desverre ingen bilder fra inni båten.

 

162.jpg

161.jpg

164.jpg

165.jpg

169.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva dere burde få er jo basert på hva den enkelte som er interessert og måtte like båten er interessert i å by.

Det lureste må jo være å finne den prisen dere er fornøyd med, legge på noen tusenlapper for pruting, eller evt be om bud.

 

Kanskje noen liker den gul? jeg ville trukket fra en del pga den ikke faller helt i smak hos meg, sorry, men kunne ellers tenkt meg en slik båt da jeg også liker fasongen.

 

Videre har jo istorikk på båt og motor mye å si, hva har du gjort(selv/verksted) med den de siste årene?

Link to post
Share on other sites

Fin båt. Helt sikkert et kupp for en som vil ha akkurat denne typen. Kanskje også som gul!

Hva gjelder oppussing hadde jeg derfor bare gjort det viktigste: Polere den opp, innvendig og utvendig, vasket og impregnert kalesjen etter beste evne, sørget for at alt det tekniske virker.

Hva gjelder pris har du vel selv en gang betalt en sum for den, kanskje kostet på den noen kroner, og med båtprisutviklingen de siste 10 årene bør du kanskje få igjen krone for krone? En slitt kalesje kan være et greit prute-argument for en som kjøper. Så tar du evt den kostnaden da. Ellers fungerer markedet veldig greit: har du startet for høyt i pris, ja, da får du ingen telefoner. Så kan du regulere prisen derifra. Fungerer hvar gang :tongue:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Lite: Når vi kjøpte den trakk vi også fra på grunn av fargen, og dårlig kalesje. Så det er ikke noe å være sorry for. (det værste av alt er at vi måtte bytte bil før jul og kjøpte vi en caravelle som er akkurat like gul. fikk den billig.)

 

Når det gjelder historikk på motor, finnes der lite eller ingenting. Vi kjøpte den fra en som eldre kar som hadde brukt den 10-12 turer på 3-4 år som de sa. Og han igjen kjøpte den fra et dødsbo. Så har det kun vært olje og filter skift fra vår side. Og selvfølgelig frostveske osv. Har liksom ikke hatt behov for noe mer. Historikk ellers er jeg nesten i mål med. Gjenstår bare å ringe han som produserte båtene i sin tid å spørre litt rundt dette.

 

Jsw: Kanskje polering kan være noe, er jo absolutt verdt et forsøk. Når det gjelder kalesjen er det nok ikke håp for den. Kan få lagd ny for rundt 5-7000,- men vil det lønne seg? Personlig ville jeg ikke hatt kalesjen hvis vi fortsatt skal ha båten. Hvis den nye eier føler det samme er det vel bedre å selge den med den gamle kalesjen og heller formidle kontakt slik at de kan få en ny for overnevnte pris. Tror det er billig.

 

Alt det tekniske er helt i orden.

 

Men så er det å finne riktig pris som er utfordringen. vil jo ikke være for dyr, ser jo at det ligger båter på nett som er til salgs på i allefall andre året. Men så vil man jo ikke selge for billig heller :smiley:

 

Dette er jo også en båt i lav prisklasse og jeg tror vel ikke det kommer folk langveis fra for å kjøpe den. Tenkte derfor at det kanskje er lurere å avertere den i lokalavisen?

Link to post
Share on other sites

(det værste av alt er at vi måtte bytte bil før jul og kjøpte vi en caravelle som er akkurat like gul. fikk den billig.)

 

Ikke en 6 seter 2,4 TDI fra rundt 2003 vel? Kan høres ut som den gamle pendlerbilen min...

 

Ellers virker båten din som en solid sak, og i god stand. Burde være helt kurant å få solgt til rett pris. Jeg ville uansett lagt den ut på finn.no, det er mye lettere å få en god pris der enn i lokalavisa etter min erfaring. Prismessig er det ikke godt å si kun fra noen utvendige bilder, men jeg tipper at et sted mellom 50 og 80.000,- vil være realistisk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

(det værste av alt er at vi måtte bytte bil før jul og kjøpte vi en caravelle som er akkurat like gul. fikk den billig.)

 

Ikke en 6 seter 2,4 TDI fra rundt 2003 vel? Kan høres ut som den gamle pendlerbilen min...

 

Ellers virker båten din som en solid sak, og i god stand. Burde være helt kurant å få solgt til rett pris. Jeg ville uansett lagt den ut på finn.no, det er mye lettere å få en god pris der enn i lokalavisa etter min erfaring. Prismessig er det ikke godt å si kun fra noen utvendige bilder, men jeg tipper at et sted mellom 50 og 80.000,- vil være realistisk. Høres det greit ut, eller er jeg på ville veier nå?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Index er nok ikke den bilen. Kan lure på hvorfor folk velger slike farger frivillig :rolleyes:

 

Flott at dere kommer med konkrete summer. Skal prøve å få tatt noen bilder innvendig å legge ut hvis der er interessant. Er en spesiell båt som jeg tror mange kan like.

 

Får vi summene dere oppgir her så blir vi fornøyde. Har blinket meg ut en tresjark jeg har litt lyst på, men må selge denne først da jeg ikke har så mange båtpenger. Må vel derfor satse på det nedre sjiktet i prisene og heller få en rask handel.

Link to post
Share on other sites

En annen ting er jo hvor båten er lokalisert, siden det virker for meg som behovet og etterspørselen preger prisen på mange båter rundt om i landet. Som du sier, kanskje det er lurt å benytte lokalavisen, men jeg tror uansett at autodb/finn kan være lurt.

 

Bilder innvendig er viktig for mange, og hører med i en god annonse.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du må treffe noen som ser nytten i å ha akkurat en slik båt, for det er jo en del som taler imot denne, f.eks lite utstyr, ikke helt vanlig farge, dårlig kalesje osv.

 

Om en barnefamilie ser etter båt så har de mange andre valg av båter som er mer vanlige (Nidelv24, sjømann22, Fevik715, solux24 m.fl) Disse båtene er mer valige og er langt enklere å videreselge. Prisen på mange av disse ligger fra 35' - 80'. Da er det ikke dette "familemarkedet" så lett å konkurrere med.

 

Mulig de over meg i tråden er litt for "hyggelige", for jeg vil si at du kan regne med 20 000 - 40 000 om du finner noen som finner din båt mer praktisk enn konkurrentene. I en annonse hadde jeg valgt å fokusere på fordelene din båt har mot konkurrentene (om det er noen spesielle ting som gjør din båt mer anvendelig enne andre). Dett er jo ikke snekkeform på båten. Er den bedre i sjøen ifht rulling ved sidesjø? Det er en faktor ifht de som skal ha en fiskebåt f.eks.

 

Lykke til med salget!

 

PS. Ikke reklamer med kassettspiller fra 1980... ;-)

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan ikke sammenlikne en båt som denne med Nidelv 24 og andre snekker. Denne trekker mer mot sjark/fiskebåtmarkedet, med mesanmast, kraftige rekker, refleksovn etc. Og da er prisnivået straks litt annerledes....

 

Forresten: Det er ikke en snekke nei, det er en plattgatter!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok. Det er trådstarter som si er det er en snekke. Jeg tror også at det er an helt annen gruppe mennesker som er åp jakt etter en slik båt. Og da har jeg ikke peiling på hva den er verdt :-) Jeg sammenlignet den men den bruksbåt for småbarnsfamilier, og da sliter den. Fint om den fyller et annet behov og en annen kundegruppe :-)

Link to post
Share on other sites

Båten er lokalisert utenfor Bodø og med tanke på marked så er den nok best egnet for noen som ønsker seg en bruksbåt mer en mange av snekkene som er til salgs. Rundsittegruppe bak og AC er ting jeg ikke vil ha f.eks.

 

Dere harn ok rett i at dette er mer en fiskebåt enn ren turbåt.Den har jo også vribart propellanlegg. Farten må jo også være et pluss?

 

Tenker at kanskje fargen ikke er like viktig på denne båten kontra f.eks en nidelv. e.l.

 

Sliter litt med å sette båten i bås Første eier av båten kalte den for hangarskip, men mangler jo noen fot og et par kanoner for å være helt i mål. Vi sliter litt med plassering av helikopterdekket også. Enig at den ikke har typisk snekkeform, men den ser vel ikke ut som en sjark heller?

Link to post
Share on other sites

Denne båten ville jeg annonsert under kategori fiskebåt/sjark/yrkesbåt på finn.Dette er en karakteristisk båt innen denne gruppen med sin mesan,sterkbygd skrog,refleksovn og gulfarge (mange sjarker i skrikende farger av sikkerhetsmessige hensyn da de er lett synlige). Har båten kraftblokk er det et pluss. Ville prøvd meg i denne kategorien et sted mellom 70 og 90 000.

Link to post
Share on other sites

Må bare for takke for alle tilbakemeldingene, er enda god plass til flere. Skal ta meg en tur i båten og få tatt noen bilder. Er litt redd for at prisestimatene deres går litt ned med innvendige bilder.

 

Selvlensende tror jeg blir vanskelig på denne båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...