Jump to content

Kan man skifte trinse i masttopp uten å ta den ned?


mazeno

Recommended Posts

Noen flinke gjør-det-selv seilere her, mon tro? Ville sette stor pris på forslag her...

 

Har en Beneteau First 32 fra '82 med Seldén mast på. Trinsen i masttopp for storseil fallen er utslitt, og må skiftes.

 

Lurer på om man kan skifte slikt bare med å heise noen i masten, eller bør jeg leie lift eller kran for å få tatt vedlikehold der oppe.

 

Vet noen forresten om Seldén har brukt samme trinser i alle år, eller det må spesialbestilles? Det ser ur som helt enkle sorte trinser, antakelig uten kulelager. Det ville sikkert være best å sette i en ny med kulelager, men vet heller ikke om det kan passe.

 

Kan være jeg blir nødt å skifte giver og kabel til vindinstrumentet også, displayet er i stykker, og det er ikke sikker om de produseres lenger. Det er en to år gml NavMan wind 3150, heter nå visst Nortstar Explorer W315. Tips for dette også veldig velkommen.

 

Mazeno

Link to post
Share on other sites

Noen flinke gjør-det-selv seilere her, mon tro? Ville sette stor pris på forslag her...

Trinsen i masttopp for storseil fallen er utslitt, og må skiftes.

Lurer på om man kan skifte slikt bare med å heise noen i masten, eller bør jeg leie lift eller kran for å få tatt vedlikehold der oppe.

Kan være jeg blir nødt å skifte giver og kabel til vindinstrumentet også, displayet er i stykker, og det er ikke sikker om de produseres lenger.

Mazeno

 

Den enkle varianten er kan du fortøye inntil en kai så kan du leie en lift.

 

Eller ta ned masta med hjelp av en kranbil / mastekran.

 

Den billige varianten.

Normalt bruker jeg en stige men da jeg regnet med en del turer til toppen denne gangen brukte jeg to stiger.

Er akkurat ferdig med samme jobben, skiftet trinse, vindmåler og kabel.

Jeg satte en 7m stige opp til salingshornet og så heiste jeg opp en annen 6m stige

med et fall til Toppen som også ble stroppet fast til masta.

På med selen og et fall i den og en til å en til å stramme opp slakken etter hvert som en klatrer opp, på toppen sitter jeg skrevs

over øverste stigetrinnet, med liten pute så ”sitter”(hvile låret) en godt og har overkroppen over mastetoppen.

Så er det bare og rydde fordekket og heise opp bøtta med verktøyet.

Er det noe en trenger firer en ned bøtta med verktøy før hjelpen tilkalles, (ting kan falle ned).

Riggingen tar ca.10 min en tur opp og ned 2 min.

 

Men du kan ikke bruke det fallet som du skal skifte trinse på.

 

Her et bilde tatt i fjor.

toppen_0445.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flott tips, Roger-jo!

 

Det blir nok stige metoden for meg også :-) Jeg hadde tenkt på det selv, men var usikker på om det lar seg gjennomføre i praksis.

 

Nå må jeg bare skaffe trinser, og vurdere om jeg skal beholde samme slags giver til vind instrument, eller bytte den ut sammen med de øvrige gamle instrumenter.

 

Tok feil av masten, det viser seg å være en Isomat. Fant ut det er helt enkle trinser i masttopp. Det er en ganske flink amerikansk leverandør som hadde en detaljert skisse Hrr. Noen som vet hvor man får tak i enkle plast eller evt aluminium trinser 60 * 14 mm for 10mm aksling her til lands?

 

Jeg fant en leverandør for samme type vindinstrument i Egersund: Pronav. Men også min gamle Shark logg giver trenger erstatning, og den gamle Clipper ekkolodd giver også. Når jeg først må gjøre jobben med de nye givere, blir det kamske bedre å fornye alle instrumenter. Med mindre noen her sitter på gode råd om hvilke givere man kan bruke til de gamle instrumentene...

Link to post
Share on other sites

Hvis det er snakk om Isomat-rigg tror jeg With Marine i Leangbukta i Asker kan være rette stedet å kontakte.

 

Isomat forsvant som riggprodusent for mange år siden, men jeg tror With fortsatt kan levere trinser og beslag....

 

Jeg har Isomat 7/8 rigg og kjenner meg ikke helt igjen i tegningen, men innfestingen for akslingen til trinsene ser likt ut, nemlig at akslingen sitter i et avlangt spor på hver side og må heves flere cm før den og trinsen er fri. Dermed er det nesten umulig å få byttet trinse mens det er belastning på fallet...

Link to post
Share on other sites

Da jeg har masttopp rigg skal det nok gå fint å heise opp både stige, og bruke en fall til sikringsline på fremside av masten for å skifte trinse til storseil fall på akterside til masten.

 

God ide å sikre trinse med ståltråd under montering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...