Jump to content

Hvordan trykkteste eksosmanifoild Perkins


Pjolter

Recommended Posts

Hei folkens.

etter at Turbo på babord motor rustet fast i fjor, har vi nå plukket den ut og bestillt nye turboer. På turboen som ikke sivet rundt lengere var det mye rust... Altså må det ha kommet inn vann engang tenker jeg, Nå har vi plukket ut eksosmanifolden og kjørt vann i litt trykk igjennom for å se om denne kunnne være årsaken.Men vi klarte IKKE å få noe vann komme inn på eksos siden. Mitt spørsmål er da, hva kan det da komme av at turoen rustet? Kan det være at vi ikke fikk satt på nok trykk når vi testet? Kan vannet komme inn andre steder? Takknemelig for svar :cheers_wine:

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Hei!

 

Det kan være at du må teste den med "varme", dvs. manifolden må varmes opp og så trykktestes. Har vert borti flere tilfeller der en ikke har kunnet påvise noen lekkasjer vet å trykkteste når delene er "kalde".

 

De fleste motorverksteder kan utføre dette.

 

Men som du sier det er ikke helt sikkert at det er manifolden som er årsak, men en plass må man jo begynne.

 

 

mvh Paal

Link to post

Et tips er å koble til trykkluft, legge manifolden i vann.

Det pleier å avsløre selv små lekkasjer.

 

Men det var jo ikke det du spurte om.....

 

Antar det er sjøvann vi snakker om og da er det vel intercooler, manifold og eksosbend som må adresseres. Når du sier den var rustet fast, snakker vi lagre som satt fast eller eksosturbin fast mot huset?

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Takk for tips så langt :-)

Turboen satt bom fast, fikk ikke til å sive den rundt med fingre. Har hatt en mann som plukket den fra hverandre, og det var ikke noe å reparer på den. Uansett tror jeg det blir bra med nye, ( stor forskjell på 30 år gamle turboer og dagen i effekt) men jeg har ikke lyst til å sette på de nye før vi har funne ut årsaken til at den gamle ble ødelagt. Dumt å bare sette på den nye da den sikkert går ad dundas av samme årsak.

Skal prøve i vann. og evt, varme den opp.

Har ikke intercooler. Er en perkins HT6,354 på 175 hk

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Er du helt sikker på at du ikke har en mellomkjøler på dine HT 6.354? Uten yder disse kun 145 hk (data fra midten av 70 årene). På min første HT 175 hk (bygget i 1972) var der et mellomstykke i aluminium mellom støpestålmanifold og turbo, i dette oppsto det en lekkasje som medførte turbostopp heldigvis uten at turboen ble ødelagt.

Link to post
  • 4 år senere...

En liten oppdatering på denne.  Vi fikk 2 nye turboer. Fikk montert disse. Alt virket fint frem til slutten av forrige sesong( 2014) Da satt babord turbo igjen fast...  :-(  Plukket av turbo. la den i diesel, uten av dette hjalp. Leverte inn eksosmanifold til trykktesting.  Der fant de 2 lekkasjer, Ingen mulighet til å reparere :-(  Så nå har vi fått reparert turbo ( nesten samme pris som for en ny) men mangler å få reparert manifolden.  Må vel kjøpe en ny hvis det finnes. Har ikke funnet noen enda. Trenger tips her.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...