Jump to content

Treg respons på styringen etter service på drev og motor

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Etter å ha prøvekjørt en rally bil der 90 grader på rattet gir fullt utslag på forhjulene reagerte jeg på all rattingen jeg måtte igjennom for å korrigere kursen på båten under en prøvetur i helgen. Det var merkbart mye mer enn da jeg var på tur ifjor.

Kan ikke så mye om dette, så usikker på hva dere trenger av data for å besvare spm, men tenker at her mangler det olje ? Ny båt ifjor med D4-260 A-D og DPH drev.

Leste i manualen at hydraulisk olje til styringen ikke forsvinner med mindre det er en lekkasje. Styringen kan påvirkes om det kommer luft i systemet. Vil service på motor og drev kunne påvirke dette? Tenker om mekaniker har "glemt" noe?

Hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

En rallybil er nok litt annerledes enn en båt kan du skjønne :)

På min båt med hydraulisk styring er det vel under 3 omdreininger fra full styrbord og til full babord. Husker ikke om det er 2,7 eller hva det er.

Det er litt forskjellig fra leverandør/merke og også rattpumpe etc.

Er det luft i systemet vil det være mye mer, og du vil i noen tilfeller høre det surkler i pumpa, samt at styringen blir mye mer rykkete og ujevn,

Føkk deg...

En rallybil er nok litt annerledes enn en båt kan du skjønne :)

hehe.... ja..... trekk ifra 3 tonn, legg på noen hundre hester til de ca. 250 fra båten, fast underlag, 4x4, og vips får du en litt annen kjøreopplevelse....thumbsup.gif

Hørte ingenting annet enn motoren under rattingen. Men jeg sveivet MYE på rattet! Langt mer enn dine tre omdreininger. Mye mer - fra rett fram til enten høyre eller venstre..... Båten lot seg styre, men det var ikke veldig imponerende. Lurte på om jeg måtte skru på baugpropellen i sakte fart...

Sååå..... ka du trur?

hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...