Jump to content

Priser på outboard i Norge og Qatar


Sydvesten

Recommended Posts

Nå har vi endelig fått 4 taktere i butikken her i Qatar. Sjekket for morro skyld en Yamaha 115 med injection. Den koster her 50.000 kroner i butikken, legger man på litt m.v.a på 12.000 kr og litt hk avgift på drøye 18.800 kroner så kommer herligheten på 81.000 kroner. En forhandler i Stavanger skal ha 112.000 kroner for samme dingsen. 225hk fra Yamaha koster her 72.000 kroner uten norske avgifter. Har ikke peiling hva den koster hjemme i kongeriket.... Prisene her er inklussive propeller og controller med kabler og standard instrument

 

Det er nok noen som tjener gode penger i kongeriket , forhandleren her tjener jo også penger på motoren han selger og garantien er jo den samme. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Solgte for noen år siden en båt jeg hadde til en som hadde arbeidet noen år i Qatar.

Jeg solgte den gangen båt uten motor og det passet han svært godt siden han hadde med seg en stor Yamaha motor hjem igjen.

Husker ikke prisforskjellen, men husker i alle fall at han tjente stort på å ha med seg denne motoren til Norge.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

...Du må ikke glemme at innprisene til forhandleren i Quatar er en "smule" gunstigere enn tilsvarende priser til forhandleren i Norge, så det er ikke sikkert at den norske forhandleren sitter igjen med hele den differansen du har regnet deg frem til....  :nono:

 

Dessuten er det ingenting i veien for å handle motor hvor man selv ønsker .... rart at så få gjør nettopp det da?

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke sende oppover en container til neste sesong? Parallellimport av biler er jo populært så hvorfor ikke motorer?

 

Det skjer ingenting med prisene i Norge før slik import tar seg opp. Se bare på hva som skjedde med GPS for et par år siden.

Jeg har faktisk vurdert det, sendte en container til Norge med gamle BMW motorsykler mars i år. Det er faktisk ikke s gale. Jeg kan få en 20' container til Oslo for $2000.Den rommer velig mange båtmotorer.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...Du må ikke glemme at innprisene til forhandleren i Quatar er en "smule" gunstigere enn tilsvarende priser til forhandleren i Norge, så det er ikke sikkert at den norske forhandleren sitter igjen med hele den differansen du har regnet deg frem til....  :nono:

Dette trodde jeg også helt til jeg sjekket litt. Vi har samme forskjell på Johnson, Evinrude, disse levere fra fra hovedlager i Belgia og inn prisen til Qatar og til Norge er den samme. Det samme gjelder for blant annet Volvo Penta, der er også innprisen til Qatar akkurat den samme som i Norge. Jeg har også sjekket hos Volvo importøren i India, også de har av en eller anne grunn samme innpris som hos Volvo i Norge. For Volvo så kjenner jeg inn prisen på både motorer og deler her i Qatar, fortjenesten på deler er nok omtrent den samme som hjemme ca. 100%.

 

Jeg er nok derfor uenig med deg i din påstand at importøren i Qatar har en "smule" gunstigere avtale enn den Norske eller andre europeiske forhandlere. Jeg tror ikke du har dekning for denne påstanden, men det er min mening da. Jeg holder fremdeles en knapp på at importøren i Norge og forhandlerne tar mesteparten av denne kaka. Nå har vi jo i allefall et ledd mindre å føde på i Qatar siden importør og forhandler er samme butikk(Det er nemelig kun en butikk som forhandler dette her)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt oppgitt.

 

Når man sammenligner priser i Norge med priser i andre land er det ikke bare å se på hva importøren må betale til fabrikken. Før du som kunde kjøper produktet er det som oftest mange personer innvolvert, kontorpersonale, postbud og vaskedamer inkludert. De skal alle sammen ha sin lønn, og da blir produktet naturlig nok dyrere i Norge enn i lavkostland. Alt kan ikke tilskrives forselgerens grådighet. En mer interessant sammenligning er pris i forhold til inntekt.

 

Dette er ikke et ubetinget forsvar for norske priser, det kan godt være at enkelte av dem er kunstig høye. Det er bare for å nyansere bildet som enkelte har, om at ALT er ALTFOR dyrt i Norge. Som sammenligning kommer man med hva tilsvarende vare koster i andre land, f.eks. i USA. Det er bare det at i USA er det ikke uvanlig at butikkansatte jobber for 15-20 kroner i timen. Jeg aner ikke hva en ufaglært viskelærselger tjener i Qatar eller India, men de har neppe en årslønn på et par hundre tusen NOK.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt oppgitt.

 

Når man sammenligner priser i Norge med priser i andre land er det ikke bare å se på hva importøren må betale til fabrikken. Før du som kunde kjøper produktet er det som oftest mange personer innvolvert, kontorpersonale, postbud og vaskedamer inkludert. De skal alle sammen ha sin lønn, og da blir produktet naturlig nok dyrere i Norge enn i lavkostland. Alt kan ikke tilskrives forselgerens grådighet. En mer interessant sammenligning er pris i forhold til inntekt.

 

Dette er ikke et ubetinget forsvar for norske priser, det kan godt være at enkelte av dem er kunstig høye. Det er bare for å nyansere bildet som enkelte har, om at ALT er ALTFOR dyrt i Norge. Som sammenligning kommer man med hva tilsvarende vare koster i andre land, f.eks. i USA. Det er bare det at i USA er det ikke uvanlig at butikkansatte jobber for 15-20 kroner i timen. Jeg aner ikke hva en ufaglært viskelærselger tjener i Qatar eller India, men de har neppe en årslønn på et par hundre tusen NOK.

Nå har jo heldigvis ikke jeg uttalt meg om at prisene i Norge er alt for høye, men jeg skal nå kommentere litt her uansett. Nå skal ikke jeg uttale meg om hvor mange personer som er nødvendig å innvolvere før en vare når siste leddet, men at det nok er flere involvert i Norge enn andre land er nok mulig, noe skal vi jo leve av i Norge også, etter at all industri lagt ned eller flagget ut. Norge er nok et relativt rimelig land å leve i, billig bensin har vi sammenlignet med andre land som f.eks India (sammenligner ikke med Qatar her siden vi har fast pris på dette produktet, kr. 1,25 pr. liter)

 

Nå kjenner jeg ikke til hva ufaglærte viskelærselgere tjener hverken  Norge eller i Qatar/India, men at om de finnes tjener mere i Norge enn her nok ikke tvil om. Her varierer lønnen ganske mye. De som er mekanikere på den fabrikken jeg jobber i har en begynner lønn på rundt 7-8000 kroner pr. måned, med fri kost og losji samt transport. Topplønn ligger på ca. 15-16000 kroner utbetalt pr.måned etter ca. 20 år. Formenn og ingeniører tjener selvsagt mere også de med fri bolig, dog kun varmlunsj som koster 120 kroner i måneden. Når det gjelder viskelærselgeren så tjener nok ikke han noe særlig mere enn en tusenlapp i måneden med fri kost og losji.

 

Alle vi andre har det rimelig greit her, har til smør på brødet og en båtmotor eller to i ny og ne.

 

Jeg vil nå fremdeles hevde at importøren og forhandleren i Norge tar det meste av prisforskjellen på motorer. Om dette skyldes at vaskedamen tjener for mye, eller postbudet er for dyrt skal jeg ikke ha noen mening om, men om så er tilfelle så er vi skyld i det selv hjemme i kongeriket. Folk streiker jo for ingenting hjemme, vi har priset oss het ut av resten av samfunnet vi lever i. Vi skal alle ha mere i lønn og jobbe mindre er det rart at det går den veien høna sparker.... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare forhandler strategi dette her. Arbeidet tidligere i et selskap hvor vi representerte et seriøst amerikansk selskap i Norge. Dette selskapet solgte maskindeler til blandt annet oljesektoren. Greie produkter og mulighet til en rimelig forteneste. Helt til et norsk boreselskap via sitt amerikanske selskap spurte om prisen på en tilsvarende komponent i USA. Da fikk de samme delen som de betalte ca 24.000,- for til ca 8.000,- Mer enn dobbelt så mye som vår importkost!

Når amerikanerene så dette fikk vi til svar at slik var det bare slik det var, nordmenn betalte normalt mer, fordi de var i stand til det.

Umulig å jobbe med slike ordninger. Kundene føler seg lurt med så store forskjeller.

Helt normalt med differensierte priser på samme produkter i ulike markeder.

Dette er noen år siden så jeg regner med at internasjonaliseringen har redusert dette noe men at det fremdeles er ulike priser i ulike markeder, det er helt sikkert.

Link to post
Share on other sites

Siden prisene på motorer er for høye i Norge går jeg ut fra at verkstedsprisene også er for høye i Norge.

Hva koster det å sende en motor eller en båt med motor til Qatar for service?

Hva koster det å få servicemann fra Qatar til Norge i juli når motoren har stoppet to dager inn i ferien?

Hvor lang tid tar det å få tilsendt deler fra Qatar?

 

Bare en liten digresjon fra en som bor i en norsk småby hvor det meste er billigere 30 minutters biltur unna, men som støtter lokalt næringsliv og er villig til å betale litt mer for å slippe å kjøre 2x30 minutter hver gang jeg skal ha mer enn melk og brød.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Siden prisene på motorer er for høye i Norge går jeg ut fra at verkstedsprisene også er for høye i Norge.

Hva koster det å sende en motor eller en båt med motor til Qatar for service?

Hva koster det å få servicemann fra Qatar til Norge i juli når motoren har stoppet to dager inn i ferien?

Hvor lang tid tar det å få tilsendt deler fra Qatar?

Hvorfor i alle dager skulle du finne på å gjøre dette da ? Så vidt jeg kjenner til så selges dette og disse tjenestene i Norge.  :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i alle dager skulle du finne på å gjøre dette da ? Så vidt jeg kjenner til så selges dette og disse tjenestene i Norge.  :lol:

Hvis alle tenker sånn går tankene mine i retning av å pi... i buksa for å holde varmen! Eller spare seg til fant.  :headbang:

 

Dette var dagens kurs i svartmaling. :wink:  Har full forståelse for at du som er utenlands utnytter dette. Vær bare våken så du ikke tar hjem en modell som det ikke lagerføres deler til i gamlelandet. Det finnes de som har brent seg på det ved bruktimport av bil.  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Se bare på vår venn IKEA. Så/leste en gang en reportasje der Ikea motvillig sa seg enig i at prisforskjellen mellom Norge og Sverige (20-30 %) ble forklart av at vi nordmenn er villige til å betale mer for samme vare :headbang:  :headbang:

 

Så hvorfor kan det ikke være slik med påhengsmotorer????

Nå var jeg akkurat i kontakt med vennen din IKEA, sjekket prisene på et komplett kjøkken i Norge og Sverige. Av en eller annen merkelig grunn så var dette kjøkkenet litt dyrere i Sverige enn i Norge, noe som kan skyldes 25% moms i Sverige mot 24% i Noreg. Det er godt mulig at vi nordmenn er villig til betale mere og det står vi selvsagt fritt til å gjøre, men det er er greit å forholde seg til fakta når man referer til en bestemt sak eller bedrift.

 

Et par eksempler fra www.ikea.no og www.ikea.se finnes under

 

Norge:

http://www.ikea.no/webapp/wcs/stores/servl...652&cattype=sub

 

Sverige:

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servl...652&cattype=sub

 

Her kan man(de fleste i allefall) klart se at et kjøkken system som koster kr. 5509 NOK koster 6261SEK, med en valuta på 0,9 gir dette 5635 NOK i Sverige. At dette er 20-30% rimeligere har jeg litt problemer med å skjønne, men en god forklaring finnes sikkert.For øvrig så er forholdet det samme til IKEA i Emiratene, men siden det ikke er moms her så blir forskjellen på ca. 20-25%. Svinger en del med valutaen siden vi er knyttet opp mot US dollar.

 

Jeg lever og handler i dag, hva som var tilfelle tidligere kjenner ikke jeg til og har heller ikke dokumntasjon. Jeg mener også at når man slenger ut en påstand om forholdene enten her eller der så er det greit at det er litt sannhet i det i allefall.

:yesnod:

 

Jeg skal ikke uttale meg om hvor grundig du har sjekket innkjøpsprisene på påhengere rundt omkring i verden, men det er sikkert bedre enn hva jeg har gjort.

 

Jeg har kun påpekt at det er en relativt stor prisforskjell mellom en påhenger i Qatar og tilsvarende i Noreg, og at jeg mener at mesteparten av denne forskjellen tar nok importør og forhandler, det samme ser vi jo på båteletronikk f.eks. Mange forhadlerledd gir dyrere produkter...

 

Jeg støtter også det lokale næringslivet både hjemme i Bamble, og her i Qatar. Det er ikke det saken handler om så der er vi enig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...