Lazyjack Startet 5.April.2011 Del på Facebook Startet 5.April.2011 (redigert) Kan noen ta på seg å beskrive forskjellen på å øke stigningen i forhold til å øke diameteren på en propell? Kan det sies så enkelt som at større stigning gir høyere fart mens større diameter(og bladareal kanskje) gir større kraft/moment? Forutsatt selvsagt at de andre forutsetningene er tilstede(motorstørrelse, utveksling, båtform, båtstørrelse osv.). Redigert 5.April.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 (redigert) Vet at stigningen justerer turtallet ditt. 1 tomme opp gir ca 200 rpm lavere turtall og andre veien opp. Hvis du i utganspunktet når det turtallsområde din motor skal ha på wot (wide open throttle) så tror jeg ikke det er så mye å hente. Isåfall gå over til stålprop kan gi deg litt ekstra. Finns mengder av diskusjoner ang dette om du leter litt :) Redigert 5.April.2011 av lassepelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 Det er korrekt som du sier at økt stigning gir større fart. Det forutsetter imidlertid at diameteren er stor nok. For det er også riktig som du sier at økt diameter gir økt moment, og uten moment vil du ikke få noe fart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.