Petter H Startet 4.April.2011 Del på Facebook Startet 4.April.2011 Har fått delt undervannshuset på påhengeren, senket ca 1 cm. Men det henger på noe. Ser ut til at det er gear staget. Hvordan får jeg demontert dette? Noen tips der ute ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 4.April.2011 Del på Facebook Svart 4.April.2011 Oppe,i forkant av blokka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter H Svart 4.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2011 Er du sikker tkb ? Der i forkanten av blokka er det trangt som fy. Må vel demontere en del for å komme til, eller ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 4.April.2011 Del på Facebook Svart 4.April.2011 Hadde en 50HK Evinrude fra 80 tallet. Samme systemet der. Måtte demontere feste for girstag under gasserne. Måtte ta hele greia fra hverandre en ekstra gang etter å ha satt alt sammen igjen og sjøsatt båten for prøvekjøring. Mener staget kunne skrus på for å justere lengden og hvordan den gikk i gir. Jeg tenkte ikke på det og bare skrudde den helt sammen. Hvis du må dele den så tell antall omdreininger når du demonterer. Mener jeg tok av startmotoren for å komme til fra siden. Lykke til Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 4.April.2011 Del på Facebook Svart 4.April.2011 Mest sansynlig har du ett lokk på stammen for å demontere gearstaget. Hvor gammel er motoren? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter H Svart 4.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2011 Takk for gode tips ! Har lett etter lokk eller andre "innganger" for å dele gearstaget. Tenkte kanskje den var delt rett over undervannshuset. Slik at det kunne senkes litt og komme til der. Men akk, tror nok jeg må den tunge veien og demontere fra toppen. Gammel og god traver, 73 mod men sprek for alderen ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter H Svart 4.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2011 Dessuten er staget bøyd i to 90 gr (forskøvet) oppe under gasserne. Ser for meg at det blir klønete å dra det ut med undervannshuset... Skjønt det er en gummiforing der oppe. Hmm, hvorfor kan ikke Amerikanerne tenke lettvindt vedlikehold ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haugi Svart 4.April.2011 Del på Facebook Svart 4.April.2011 Fordi det er amerikanere.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sailor82 Svart 4.April.2011 Del på Facebook Svart 4.April.2011 På Johnson finner du motoren med skissetegninger av undervannshuset Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter H Svart 4.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2011 Toppers Sailor ! Og dere andre. Nå detter det på plass. Må komme til staget under gasserne og skru staget ut derfra (og telle omdreininger :) Blir sikkert gøy å entre det etterpå, hehe ! Så bare å begynne¨å mekke. Skal ikke være rett fram.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter H Svart 5.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2011 Lurer på en ting. Ut av kjølepumpa (impellerpumpa) er det en løs hylse i plast som går over et rør opp mot blokka. Det er "stor" klaring mellom røret og hylsa(1 mm eller 2). Her vil jo kjølevannet sprute ut. Skal det være en O-ring eller noe mellom for å tette? Eller skal "overskytende" kjølevann pumpes ut her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Der skal det være tett,ellers vil ikke impelleren greie å pumpe vann opp. Det skal være enten Oring eller ei gummihylse i overgangen. Et annet sted som er viktig er mellom impellerhuset og undervannhuset,her har jeg sett mange lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1973/65ESL73R%201973/GEARCASE/parts.html Røret er bare en føring for att vannrøret skal treffe pakningen som sitter i vannpumpe huset Nr 79 på bildet i linken. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter H Svart 8.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2011 Har funnet ut av dette etter hvert: - Gearstaget kobles av under gasserne. Tar av innsugsmanifoil og kommer til (selv om det er bøyd med to 90 gr går det greit å trekke det ut gjennom foringene). Da er det bare å trekke av huset. - Husk bolt under sinkanoden ! - Viktig å sjekke/bytte pakning mellom pumpehus og "bunnplate" som går ned mot gearet. (pakning finnes ikke på splitttegning...Må lages.) - Fått tips om å legge pakning under denne plata og mot gearet. Kan suge luft her når båten går i plan. - I pumpehuset er det et ekstra "uttak" som er blendet på toppen. Oppdaget at det kan fylle seg med vann ovenfra og dette kommer ikke ut pga pakningen mellom pumpehus og plata. Ikke bra med tanke på vinter og frost. Har borret hull i denne kanalen i pumpehuset nede mot plata for drenering. (Paknigen var kaputt og derfor ble kammeret drenert) - Den løse foringen tjener som guid for kjølevannsrøret til blokka ved montering. - Sjekk halvmånekilen som drar impelleren. Min var kav utslitt.. Takk for alle inspill, hadde ikke mestra dette uten dere :)) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.