Jump to content

Bytte impeller Johnson 65 hk-73 mod


Petter H

Recommended Posts

Hadde en 50HK Evinrude fra 80 tallet. Samme systemet der. Måtte demontere feste for girstag under gasserne. Måtte ta hele greia fra hverandre en ekstra gang etter å ha satt alt sammen igjen og sjøsatt båten for prøvekjøring. Mener staget kunne skrus på for å justere lengden og hvordan den gikk i gir. Jeg tenkte ikke på det og bare skrudde den helt sammen. Hvis du må dele den så tell antall omdreininger når du demonterer. Mener jeg tok av startmotoren for å komme til fra siden. Lykke til

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips !

Har lett etter lokk eller andre "innganger" for å dele gearstaget. Tenkte kanskje den var delt rett over undervannshuset. Slik at det kunne senkes litt og komme til der. Men akk, tror nok jeg må den tunge veien og demontere fra toppen.

Gammel og god traver, 73 mod men sprek for alderen !

Link to post
Share on other sites

Dessuten er staget bøyd i to 90 gr (forskøvet) oppe under gasserne. Ser for meg at det blir klønete å dra det ut med undervannshuset... Skjønt det er en gummiforing der oppe.

Hmm, hvorfor kan ikke Amerikanerne tenke lettvindt vedlikehold ??

Link to post
Share on other sites

Toppers Sailor ! Og dere andre. Nå detter det på plass. Må komme til staget under gasserne og skru staget ut derfra (og telle omdreininger :) Blir sikkert gøy å entre det etterpå, hehe !

Så bare å begynne¨å mekke. Skal ikke være rett fram..

Link to post
Share on other sites

Lurer på en ting. Ut av kjølepumpa (impellerpumpa) er det en løs hylse i plast som går over et rør opp mot blokka. Det er "stor" klaring mellom røret og hylsa(1 mm eller 2). Her vil jo kjølevannet sprute ut. Skal det være en O-ring eller noe mellom for å tette? Eller skal "overskytende" kjølevann pumpes ut her?

Link to post
Share on other sites

Har funnet ut av dette etter hvert:

- Gearstaget kobles av under gasserne. Tar av innsugsmanifoil og kommer til (selv om det er bøyd med to 90 gr går det greit å trekke det ut gjennom foringene). Da er det bare å trekke av huset.

- Husk bolt under sinkanoden !

- Viktig å sjekke/bytte pakning mellom pumpehus og "bunnplate" som går ned mot gearet. (pakning finnes ikke på splitttegning...Må lages.)

- Fått tips om å legge pakning under denne plata og mot gearet. Kan suge luft her når båten går i plan.

- I pumpehuset er det et ekstra "uttak" som er blendet på toppen. Oppdaget at det kan fylle seg med vann ovenfra og dette kommer ikke ut pga pakningen mellom pumpehus og plata. Ikke bra med tanke på vinter og frost. Har borret hull i denne kanalen i pumpehuset nede mot plata for drenering. (Paknigen var kaputt og derfor ble kammeret drenert)

- Den løse foringen tjener som guid for kjølevannsrøret til blokka ved montering.

- Sjekk halvmånekilen som drar impelleren. Min var kav utslitt..

 

Takk for alle inspill, hadde ikke mestra dette uten dere :))

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...