GeirKS Startet 5.April.2011 Link til dette innlegget Startet 5.April.2011 Hvordan behandles best et nytt seildrev? Er det nødvendig å grunne/prime før egnet drev/alustoff påføres? Er det lurt å ta av sinkanoden så det ikke kommer bunnstoff på den? Geir Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 (redigert) Både og... Er nok det beste å mattslipe og prime med epoxygrunning,deretter påføre stoff. Sink er greit å demontere og montere i gjenn med fett på skruer og muttre. Du kan jo også bare matte drevet,maskere sink for siden å stoffe,for å spare tid og arbeid..... Redigert 5.April.2011 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Rastløs Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Mattsliping, grunning så bunnstoff. Sinkanoden kan demonteres eller maskeres. Hadde en ny båt hvor seildrevet ikke var stoffet. Båten lå i vannet over et år ( trodde det var stoffet fra forhandlet). for å si det sånn ; blåskjell prisen falt kraftig da jeg tok opp båten Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Drevet er vel i aluminium, og etter det jeg kan lese meg til behandlet med primer og et topplag. Manualen sier at små skader utbedres med "Volvo Penta original primer and paint" før man evt. legger på et aluminiumskompatibelt bunnstoff. Hva riktig primer og topplag? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 (redigert) Et bilde som viser drevet ved opptak (etter spyling) sist år; rur som "spiser" seg inn i malingen og tærer på denne. Men beste er kanskje, så lenge det ikke er store sår, å sette sin lit til anodene? Redigert 31.Mars.2015 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Rengjør drevet, mattslip lett. Skru av zinkene. Deretter primer du med Volvo Penta Primer for drev, part no 1141562. Etter herding bruker du et lag med Hempels Drevspray. Dette laget frisker du opp hvert år når båten er oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 (redigert) Var usikker på om VP sin er epoxy basert eller noe annet - de som er gode i kjemi klarer kanskje å tyde fra SDS (https://websds.volvo.com/websds/streamSdsDoc?pDocumentId=14900) Virker som en "vanlig" type grunning etter det jeg kan se. Snakket med en VP forhandler; der så de ingen grunn der til å benytte noe annet enn det Hempel, Jotun og Seajet etc. fører.Så da blir det en lett rubbing, HEMPEL PROP PRIMER og så til slutt MILLE PROP 0,5L PENTA GREY. Kommer til å bruke McLube Sailkote oppå der igjen da jeg tror det gir en liten ekstra beskyttelseshinne. VP skriver forsåvidt selv at man kan bruke kun Teflon oppå VP original-behandling i geografiske områder det ikke er lov å benytte bunnstoff - så prinsippet er jo godt nok. Ser at VP selv virker til å ha et kobbberbasert produkt (http://www.pentamarine.co.th/pdf/chemical%20products.pdf), men det tror jeg at jeg står over. Fant også en gammel tråd som sa noe tilsvarende det samme; https://baatplassen.no/i/topic/9718-maling-av-seildrev/ Redigert 8.April.2015 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.