Jump to content

QL 600 baugpropell, mulig å øke effekten?


Cam 44

Recommended Posts

Sleipner sin har nok noe bedre ytelse, den er oppgitt til 100 kg ved 10,5 volt. Max power sin er oppgitt til 96 kg ved 10,75 volt. Max power har oppgitt 2 min kjøretid og Sleipner 3 min.

Sleipner har 5 bladet "Skewback" propell, mens Max Power har vel trebladet ordinær propell.

Begge bruker 185 mm tunnel.

Det viktigste uansett er nok strøm frem til thrustern, noe særlig over 10,5 volt er nok ikke sannsynlig.

Link to post
Share on other sites

Det er et par ting jeg lurer på når det gjelder baugthruster, batteri og kabler:

 

- Thrusteren bruker en helst bare med motoren i gang. Vil da ladespenningen fra motoren hjelpe til å holde høyere spenning på thrusteren? Har tenkt å måle litt på dette når båtsesongen starter.

 

- Liten motstand i kablene er selvfølgelig viktig, men er det ikke lett å glemme batteriets indre motstand? Det hjelper vel kanskje ikke med grovere kabler dersom motstanden ligger i batteriet? Det gjelder vel også ikke minst for eventuelt batteri fremme i baugen? Batteri(ene) bør derfor være av type startbatteri og ikke med for liten kapasitet.

 

- Er det noen som har oppgave over indre motstand i forskjellige batterityper/størrelser? Dersom en ikke tar med dette, blir det vel feil når en bruker vanlig kalkulator for spenningstap i kabler ved store amperestyrker?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

- Thrusteren bruker en helst bare med motoren i gang. Vil da ladespenningen fra motoren hjelpe til å holde høyere spenning på thrusteren? Har tenkt å måle litt på dette når båtsesongen starter.

Ladespenningen fra dynamoen hjelper lite hvis strømmen er lav.

 

Det jeg opplever når jeg kjører trusteren er at batterispenningen faller til ca 11/12 volt. Ut fra amperemeteret virker det som om dynamoen ikke rekker å sette inn "lavgiret" og pøse på med strøm.

 

Når jeg har ganske lavt ladenivå på batteriene etter tre-fire dager i uthavn er ladestrømmen ganske høy (50-70A). Etter min enkle logikk skulle dynamoen gitt like mye når trusteren går og batterispenningen faller, men det virker ikke sånn :crazy:

 

 

... batteri fremme i baugen? Batteri(ene) bør derfor være av type startbatteri og ikke med for liten kapasitet.

Jeg kan ikke forstå at kapasiteten spiller noe særlig rolle såsant CCA-verdien er høy? Poenget er jo batteriets evne til å gi fra seg strøm. Tiden du kjører trusteren er jo normalt kort, så det er jo ikke rare energimengden batteriet tappes for.

 

 

- Er det noen som har oppgave over indre motstand i forskjellige batterityper/størrelser? Dersom en ikke tar med dette, blir det vel feil når en bruker vanlig kalkulator for spenningstap i kabler ved store amperestyrker?

Her er det vel greit å bare sammenligne CCA-verdi. Bare pass på å ikke blande SAE og EN oppgivelser, for ikke å snakke om CCA kontra MCA!

Både batteriet, kabler og koblingspunkter er jo ledd i kjeden man må ta hensyn til.

Link to post
Share on other sites

- Liten motstand i kablene er selvfølgelig viktig, men er det ikke lett å glemme batteriets indre motstand? Det hjelper vel kanskje ikke med grovere kabler dersom motstanden ligger i batteriet? Det gjelder vel også ikke minst for eventuelt batteri fremme i baugen? Batteri(ene) bør derfor være av type startbatteri og ikke med for liten kapasitet.

 

- Er det noen som har oppgave over indre motstand i forskjellige batterityper/størrelser? Dersom en ikke tar med dette, blir det vel feil når en bruker vanlig kalkulator for spenningstap i kabler ved store amperestyrker?

Du kan se på batteriets oppgitte CCA (cold cranking amps) Det er den verdien du er ute etter.

Link to post
Share on other sites

Komodo :

Når jeg har ganske lavt ladenivå på batteriene etter tre-fire dager i uthavn er ladestrømmen ganske høy (50-70A). Etter min enkle logikk skulle dynamoen gitt like mye når trusteren går og batterispenningen faller, men det virker ikke sånn

Det kommer jo helt ann på hvor ampermeter måler. Når spenningen faller til 11-12 volt som du sier så ville mitt ampermeter havne på minussiden. Du bruker altså mer strøm enn det som dynamo klarer å levere. Det kommer nok ann på hvor ampermeter henter målingen.

 

Så dette med batteri i baugen. Noen kan lett gå i den fellen at når batteri står i baugen så tror de at kablingen frem til dette kan dimensjoneres etter bare ladekapasitet. Da må man i det minste ha sikring etter kabeldimensjon eller noe som bryter forbindelsen når truster er i bruk, men da forsvinner også hjelpen fra dynamo. Hvis batteriet foran blir dårlig eller dør helt ut, er det ikke småtteri av strøm som prøver å komme frem gjennom kabel til trusteren hvis batteriene bak er sammenkoblet med dette.

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo helt ann på hvor ampermeter måler. Når spenningen faller til 11-12 volt som du sier så ville mitt ampermeter havne på minussiden. Du bruker altså mer strøm enn det som dynamo klarer å levere. Det kommer nok ann på hvor ampermeter henter målingen.

Når jeg kjører trusteren bruker jeg mer enn dynamoen gir ja, ikke noe tvil om det :yesnod: Hvis jeg leser av en ladestrøm på 40A når trusteren går og trusteren trekker 400A blir regnestykket lett.

 

Amperemeteret sitter på ledningen fra dynamo til batteri. Hvis jeg trekker mye strøm faller spenningen på batteriene, men ladestrømmen øker ikke så mye og fort som jeg trodde den ville gjøre. Jeg trodde opprinnelig at laderegulatoren reagerte kontant og sendte ladestrømmen rett til topps, men det er visst en treghet i den reguleringen der. Nøyaktige tall husker jeg ikke, det må jeg i tilfelle sjekke etter sjøsetting.

 

Dersom batteriene er godt nedtappet og jeg starter opp kan amperemeteret gå helt opp i 80-85A en kort periode. Etterglødingen til Yanmar (var det 90A) som varer i 6 min. bidrar til å dra spenningen ytterligere ned. Jeg trodde derfor at spenningsfallet ved kjøring av truster ville gjøre at dynamoen pøset på med like mye strøm selv om batteriene er godt ladet, men det skjer tydeligvis ikke.

Link to post
Share on other sites

Komodo : Jeg trodde derfor at spenningsfallet ved kjøring av truster ville gjøre at dynamoen pøset på med like mye strøm selv om batteriene er godt ladet, men det skjer tydeligvis ikke.
Tja, må bare innrømme at jeg har ikke truster og sånn sett lite erfaring med det. Kan det være at dynamoen begrenser seg selv når den skal levere så mye? En slags innebygd begrensning? Eller at den rett og slett slurer på reima pga overbelastning :confused: Pleier jo gi lyd ifra seg reima da. Kanskje andre har svaret på det.
Link to post
Share on other sites

Dynamoen eller kanskje vi skal si alternatoren slurer nok ikke på reima ved høy belastning så lenge strammingen er korrekt og reima i normalt god stand. Det som gjør at en 70A alternator ikke leverer 70A er fordi regulatoren gjerne måler spenningen på polene på seg selv! Derfra til batteribanken er det spenningsfall. Har du senseledning tilkoblet batteripolen blir saken en annen. Har du en automatisk laderegulator med temp-sensorer i batteribank og alternator får du ladet ennå raskere, hvis du trenger det da. Selv kjører jeg så raskt at jeg skjelden rekker å lade nok...... :headbang: Skulle hatt snekke :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det som gjør at en 70A alternator ikke leverer 70A er fordi regulatoren gjerne måler spenningen på polene på seg selv! Derfra til batteribanken er det spenningsfall.

Jeg tviler på at spenningsfallet fra dynamoen til batteriene er så stort at dynamoen ikke tror at den behøver å lade. Jeg har 35mm2 kabler fra dynamo og rett på batteri.

 

Jeg tror heller det må ha noe med tiden å gjøre, for som jeg skrev lenger opp får jeg høy ladestrøm når batteriene er ganske mye nedtappet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg skal sette inn batteri fremme for baugtrøster og vinsj.

Setter inn en dc-dc lader mellom startbatteri bak i båten og det som monteres fremme.Slipper å tappe startbatteriet

Oppnår da at batteriet fremme vil få nok lading både under kjøring og via landstrøm .

Bruker eksisterende kabler ( fra startbatteri til baugtrøster ) som ladekabler.

 

CTek D250S

http://www.battery-xtender.com/files/manual/D250S-Dual_no.pdf

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle innleggene her nøye, men det som er åpenbart for meg, er følgende:

Mål spenningen på tilkoblingen på trusteren når denne går! :smash:

Vil tippe at skyvekraften minsker med kvadratet av spenningsfallet.

Sagt med andre ord: Det skal ikke mye spenningsfall til før skyvekraften minker mye. :blush:

HVIS det her er snakk om motorer med børster, "skader" det ikke med en liten renovering der.

 

Det er temmelig store strømmer som går når trusteren kjøres, så mitt råd er at det står et separat batteri med høy CCA ("starteffekt") tett ved trusteren, og med solide tilkoblinger til denne.

Selve LADiNGEN av slikt batteri, kan enten gjøres med forholdsvis små kabeldimmensjoner til dynamo, eller en separat spesiell lader som "piffer opp" ladespenningen ved dette batteriet. :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Til CAM 44: Når du skriver at kablene er 12 meter lange, kan vi forstå det slik at sløyfen fra pluss batteri ,tilbake til minus er 24 meter? I såfall sier tabellen til sleipner at en SP 100 bør ha 2x95 pluss kabel, og 2x95 minus kabel..Det er slik at denne thrusteren trekker 760 Ampere. Hvis du har god nok spenning. Finn ut hvor mye denne thrusteren skal trekke av strøm. siden skal det være mulig å regne ut hva du bør legge av kabler for å få full effekt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg fiksa på et tilsvarende problem i fjor. Enkelt pg greit så satte jeg et nytt batteri rett ved siden av trusteren. De gamle kablene er nå egentlig bare ladekabler. Dette ga enorm bedring. Ut fra de målingene vi gjorde fikk jeg regnet ut gammel og ny effekt. Før 1,5 Kw og nå 2,5 Kw :thumbsup: Trusteren er en 3 Kw av typen Vetus fra 1985. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har ikke lest alle innleggene her nøye, men det som er åpenbart for meg, er følgende:

Mål spenningen på tilkoblingen på trusteren når denne går! :smash:

Vil tippe at skyvekraften minsker med kvadratet av spenningsfallet.

Sagt med andre ord: Det skal ikke mye spenningsfall til før skyvekraften minker mye. :blush:

 

Målte spenningen på baugprop-batteriet mitt (Banner Starting Bull 88Ah, usikker på CCA) når jeg kjørte trusteren og den gikk raskt ned til 10V, dette er kanskje i minste laget? (og kan forklare dårlig ytelse på baugpropellen?)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke: Det skulle ha vært moro å slenge på trusteren et par celler til, slik at den fikk 12,6 volt på klemmene... Tipper at effekten ville ha øket en god del :-)

 

Drodler litt videre: Det finnes en batterilader som gir 14,4 volt (max!) ut, med 10 til 14 volt inn... Litt mekking (les justering) på den og et par enkeltceller der framme sammen med et høyt-CCA batteri ville ha gjordt susen. Og ikke hadde man trengt mere enn 4 kvadrat kabel fra dynamoen til trusteren heller, for laderen der framme gir ikke mere :-)

 

En slik lader kjøpte jeg i fjor, men har ikke rukket å koble den til enda.....

Og ikke har jeg baugtruster heller enda, dessverre. (Det får da være grenser for hva man kan stappe inn i en 20 foter før den synker :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ser på mitt eksisterende batteri at det har oppgitt 680A(EN), se bildet.

 

På Sleipner sine sider anbefales det minimum: 350 CCA DIN/665 CCA SAE

 

Er mitt batteri på 680A(EN) = SAE verdien eller DIN verdien?

 

Hvis mitt batt = SAE verdien så vil jo det definitivt tale for et batteribytte da jeg allerede er nesten på
minimumskravet for denne baugroppelen som sitter i en båt som er i grenseland på maks størrelsen
på baugpropellen!

 

Tips til nytt batteri som da minst bør dekke minimumskravet til Sleipner SE100 (750 CCA DIN/1425 CCA SAE)?

 

Mitt nåværende batteri

 

wp_20130603_003.jpg

 

 

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Det er som du har skjønt evnen til å levere energi fra et batteri som er minstekrav for at dette skal virke.

 

Men like viktig er kablene som går frem. Nå ser jeg du har en stor båt, og det du må gjøre er å finne ut lengden på disse kablene. Du må måle fra pluss polen på batt. opp til hovedbryter. Fra hovedbryter fram til thruster, og deretter lengden tilbake til minuspolen på samme batteri.

Før du vet ordet av det har du passert 21 meter og må ha minst 2x95 kvadrats kabel for å tilfredstille kravet fra Sleipner.

 

Det du og kan gjøre er å skaffe et tangampermeter , og måle den faktiske strømmen som går igjennom thusteren. Her vil du få svaret ditt. ferdig med det.!!

Link to post
Share on other sites

Men like viktig er kablene som går frem. Nå ser jeg du har en stor båt, og det du må gjøre er å finne ut lengden på disse kablene. Du må måle fra pluss polen på batt. opp til hovedbryter. Fra hovedbryter fram til thruster, og deretter lengden tilbake til minuspolen på samme batteri.

Før du vet ordet av det har du passert 21 meter og må ha minst 2x95 kvadrats kabel for å tilfredstille kravet fra Sleipner.

 

Det du og kan gjøre er å skaffe et tangampermeter , og måle den faktiske strømmen som går igjennom thusteren. Her vil du få svaret ditt. ferdig med det.!!

 

Nå sitter batteriet ved siden av thruster, antar total kabellengde til å være under 2meter, samt det er gode kabler som sitter der (se bildet. thruster sitter bak og nedfenfor metallskinnen øverst i bildet.

 

 

bilde

 

Skal se om jeg får tak i et tangampermeter for den definitive målingen.

 

Hva med CCA på hhv SAE/DIN? Noen som vet?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Vil tro CCA. Hvis jeg husker rett er forskjellen om strømkapasiteten er målt ved 0 grader eller 20 grader celsius.

 

Tilbake til dette tangampermeteret. Da får du svaret hva det greier å gi pluss at jeg og mine båtvenner har hatt stor glede av min interresse for strøm.

Husk å kjøpe / låne et som tåler 1000 amper, da jeg mener din nye thruster er oppgitt til 760A strømtrekk.

Biltema har og det har jeg . Er kjempefornøyd. Koser meg med å måle solceller og dynamolading for folk.

 

Du bør og sjekke at du har størst mulig kontaktflate på kabelskoene dine.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husker ikke målekriterinene for CCA i farta, men jeg minns at DIN og EN er omtrent likt, mens en måling etter SAE gir deg en mye høyere verdi. Det batteriet du har vil jeg tro er alt for lite. Jeg syns også kravet fra Sleipner på 750 A er lite. Jeg hadde problemer med å fore trusteren med strøm når jeg installerte denne (SE 80) og måtte kjøpe nye batterier. Byttet da både start og forbruksbatteriene. Trusteren får mat fra startbatteriet, men når dynamoen går er start og forbruk lasket til en bank med et rele (ikke voltsensitivt), så den får litt strøm fra forbruksbatteriene også. Jeg ville være sikker på at starbatteriet skulle få et langt og lykkelig liv, så jeg valgte å gå vesentlig opp fra det Sleipner anbefalte og gikk for et Sønnak 185 Ah HDX batteri med 1150 A CCA (fritt etter hukommelsen, kan være det var 1100 A). Det fungerer, men jeg ville ikke hatt mindre. Husker ikke hva Sleipner spesifiserer for SE 80, men det er jo mindre enn for din SE 100. En annen ting er det med kabler. Jeg har lange kabler fra motorrom fram til trusteren. Etter å ha oppgitt lengden på kabelen ble jeg anbefalt 95 mmm2 kabel. Det rådet er jeg heller ikke fornøyd med. Syns det er litt for mye spenningsfall i kabel. Har derfor vurdert å parallellkoble en kable til på 50 mm2 for å øke dette tverrsnittet.

 

Poenget med denne avhandlingen er iallefall at jeg syns Sleipner er knappe når de spesifiserer både CCA verdi og kabeldimensjoner. De som tester disse motorene vet at de omtrent drar til seg den strømmen de kan få, det er nesten håpløst å unngå spenninsfall så lenge den blir forsynt med batterier. Spørsmålet er egentlig bare hvor mye spenningsfall man er villig til å akseptere. I tillegg er jo bare strømforsyningen en faktor for effektiviteten, en annen er utformingen av åpningen på trustertunnellen :smiley:



Vil tro CCA. Hvis jeg husker rett er forskjellen om strømkapasiteten er målt ved 0 grader eller 20 grader celsius.

 

Tilbake til dette tangampermeteret. Da får du svaret hva det greier å gi pluss at jeg og mine båtvenner har hatt stor glede av min interresse for strøm.

 

Er det ikke slik at EN og DIN er ved -18 grader, mens SAE er ved 0? Eller var det MCA (marine crancing amps) som ble målt ved 0 grader? Er ihvertfall rimelig sikker på at DIN måles ved -18.

 

Støtter forøvrig det med tangampermeter. Uten det og voltmeter blir det mye gjetting :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...