Komodo Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Er ikke alle SE trusterene levert med den nye 5-bladeren? Den gamle med 4 blader var vel samtidig som SP modellene? Mulig endringen ikke var helt samtidig, men jeg minns denne propellen var en av endringene sammen med ferdig oljefyllt gearhus, ikke det med oljebeholder ved siden av. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BingoBonzo Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Kom plutselig til å tenke på at sleipner utviklet en ny 5 bladers propell for noen år siden. Kanskje du kan sjekke opp om du får en bedre propell når du får kontroll på strømmen. Thruster er fra 2012, så ja, den er utstyrt med den nye 5 bladers proppen. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
taunus Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Ja. ok . Jeg trodde du skulle bytte til ny større senere. Men jeg hadde uten tvil koblet på et batteri som leverer minst 950 CCA. Batterier holder seg jo ikke nye så lenge. Hvilken type kommer jo ann på hvordan ladesystemet ditt er byggd opp. om bruker du AGM eller bly syre fra før ville jeg anbefale å bruke samme konstruksjonstype. Slik at du ikke roter sammen masse forskjellige teknologier. Siden du har batt fremme ville jeg satset på et tett vedlikeholdsfritt batteri. Som feks AGM! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Det du og kan gjøre er å skaffe et tangampermeter , og måle den faktiske strømmen som går igjennom thusteren. Her vil du få svaret ditt. ferdig med det.!! Viktigere er det å måle spenningen på klemmene på thrusteren. OG på batteriet. I begge tilfeller mens thrusteren går. Spesiellt hvis batteriene er et stykke unna Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
BingoBonzo Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Viktigere er det å måle spenningen på klemmene på thrusteren. OG på batteriet. I begge tilfeller mens thrusteren går. Spesiellt hvis batteriene er et stykke unna Har målt spenningen på batteriet og den var på ca. 10V mens thruster gikk. Nå er det lite totalt kabelstrekk (under 2m fra pluss til minus på batteri) og med de relativt kraftige kabler jeg har så tror jeg ikke at spenningsfallet på dette kabelstrekket har noe å si for min opplevde ytelse på thruster. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Mix Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Det vet du ikke før du har målt direkte på thrusteren. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 (redigert) Det vet du ikke før du har målt direkte på thrusteren. Det er sant, skal testes snarlig, men min tese er fortsatt at jeg sliter med et batteriproblem og ikke et kabelproblem. Har ikke fått verifisert størrelsen på kablene ennå, men utifra det blotte øye ser de ut til å være godt over 50mm2 og med det korte strekket som jeg har så ramler kabeltykkelse nedover på listen over mulige problemer. Jeg har uansett lyst til å prøve med et større/bedre batteri i første omgang. Dette batteriet skal være godt nok til eventuelt å takle en SE100 med god margin. Ser på mitt eksisterende batteri at det har oppgitt 680A(EN), se bildet. På Sleipner sine sider anbefales det minimum: 350 CCA DIN/665 CCA SAE Er mitt batteri på 680A(EN) = SAE verdien eller DIN verdien? Da fant jeg omregningstabellen og ser at mitt batteri på 680 (EN) tilsvarer 420 (DIN) CCA Uansett, jeg har ikke flust med trøkk i batteriet ift til båt og thruster, må ha meg nytt batteri! Kanskje et Sønnak Exide Start AGM EM100 vil gjøre susen? PS: Fant ikke "Sønnak 185 Ah HDX", er det kanskje ute av produksjon? Og for spesielt interesserte: DIN är den tyska standarden. Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,5V SAE är den amerikanska standarden. Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,2V EN är den europeiska standarden. Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 10 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,25V IEC är den asiatiska standarden. Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 60 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,4V Redigert 6.Juni.2013 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Mix Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 (redigert) Sats på spiralcelle batteri. Disse er spesiallaget for å gi køl til slike formål. Selv har jeg Optima RedTop på SE80 Baug/Hekk thruster. Og det funker berre lekkert. Drit i ampertimer, thruster brukes bare i få sekunder likevel når du har nok trøkk å mate den med. Redigert 6.Juni.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Fant denne på biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/SMF-batteri-8021051/ Artikkel: 8021051, Ah105 og CCA = 830 Spenningsmomentet er vel hvilken CCA som det refereres til?? Den kan jo kanskje være verdt et forsøk? Koster ikke mye og ramler rett ned i kassa (som vist på tidligere bilder). Er jo en del rimeligere enn feks: http://www.autodesign.no/batterier-og-tilbehor/stinger-spp2150-power2-batteri Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Marwin Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 (redigert) Har målt spenningen på batteriet og den var på ca. 10V mens thruster gikk. Nå er det lite totalt kabelstrekk (under 2m fra pluss til minus på batteri) og med de relativt kraftige kabler jeg har så tror jeg ikke at spenningsfallet på dette kabelstrekket har noe å si for min opplevde ytelse på thruster. Nei der nok batteriet som kneler litt ved stor belastning. Høyere CCA vil ha lavere indre motstand og gi bedre spenning ut, vil jeg tro.(Det skulle ha vært morsomt å måle øking i trekkraft (Bollard-Pull) hvis spenningen på thruster-klemmene ble hevet fra 10 til 12,6 volt...) (Se forøvrig innlegg #44) Redigert 7.Juni.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
BingoBonzo Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Fant denne på biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/SMF-batteri-8021051/ Artikkel: 8021051, Ah105 og CCA = 830 Spenningsmomentet er vel hvilken CCA som det refereres til?? Den kan jo kanskje være verdt et forsøk? Koster ikke mye og ramler rett ned i kassa (som vist på tidligere bilder). Det er dessverre SAE tall som er oppgitt på Biltema batteriet. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
taunus Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Har du ikke noe hovedbryter til dette systemet ditt. Jeg mener mellom batteri fremme og thrusteren. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Har du ikke noe hovedbryter til dette systemet ditt. Jeg mener mellom batteri fremme og thrusteren. Det stemmer det, hva tenkte du på? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
taunus Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Det bruker å være sterk anbefalt. I tilfelle releet på thrusteren henger seg opp. Det er ikke kult i disse 3 minutter før thrusteren går av automatisk hvis du er inne i en byhavn. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Det bruker å være sterk anbefalt. I tilfelle releet på thrusteren henger seg opp. Det er ikke kult i disse 3 minutter før thrusteren går av automatisk hvis du er inne i en byhavn. Var litt utydelig i svaret mitt; JA, jeg har hovedbryter, den sitter ved siden av sikringen og befinner seg 15 cm fra batteriet. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Da handlet jeg dette: http://www.bilstereosenteret.no/products/pc2150s skal bli spennende å se hvordan det fungerer! Har fått litt tall fra Sleipner angående kravene til CCA og de anbefaler faktisk CCA/SAE på 750/1425. Dette må vel nesten være urimelig høyt å kreve? Har sjekket litt rundt og ser at man trenger et 60Kg batteri som er over 50cm langt for å nå slike kapasiteter... Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
taunus Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Hva med dette da? http://batterionline.no/optima-red-top-s-4-2-kraftig-startbatteri-12v Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 (redigert) Hva med dette da? http://batterionline.no/optima-red-top-s-4-2-kraftig-startbatteri-12v Sleipner mener at Red Top blir for lite, for lite Ah som fører til at det fort mister pusten. Har da installert Odyssey PC2150S og umiddelbart viser målingene at jeg har ca 1V mere spenning enn det gamle. Gammelt batteri - Volt over polene mens thruster går: 10V - Volt over kontaktene til thruster mens den går: 9,3V Nytt batteri: - Volt over polene mens thruster går: 11V - Volt over kontaktene til thruster mens den går: 10,3V Ser at det er ca. 0.7V tap i kablene, måler de utenpå og de var ca. 80mm2 Kan vel anta at de er 50mm2 i ren kobber? Bør vel da inn med noen reale 95mm2 ¨kabler for unngå spenningsfallet ??? Kabellengde batteri-thruster er ca. 5m, imkluderer da sløyfe innom hovedbryter og sikring Ligger på brygga ikveld, har ikke fått testet dette ordentlig, men (kanskje placebo) det virker om det er mer punch.. Redigert 7.Juni.2013 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Komodo Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Har fått litt tall fra Sleipner angående kravene til CCA og de anbefaler faktisk CCA/SAE på 750/1425. Dette må vel nesten være urimelig høyt å kreve? Ikke helt enig i det. Som jeg skrev tidligere har mitt startbatteri (Sønnak HDX 185 Ah) en CCA verdi på 1150 A DIN. Også det får et kraftig spenningsfall når jeg kjører trusteren. For å få potensialet ut av trusteren trengs det mye støm. Min erfaring er heller at Sleipner er forsiktige i sine anbefalinger på batteristørrelser og kabeldimensjoner. Det er jo opp til deg å bestemme hva du vil ha, men spørsmålet er jo egentlig bare hva du aksepterer av spenninsfall. Og effekt = strøm x spenning, så enketl er det Jo mer trøkk du har i strømforskyningen, jo mer effekt får du på trusteren. Ut fra et av de tidligere bildene du postet kan det se ut som om du får plass til to optimabatterier på langs, stemmer det? Da burde du ha krutt så det holder. En annen ting, har du kabler bakover slik at du får hjelp av startbatteriet bak også, eller er det bare batteriet framme som mater på? Gammelt batteri - Volt over polene mens thruster går: 10V - Volt over kontaktene til thruster mens den går: 9,3V Nytt batteri: - Volt over polene mens thruster går: 11V - Volt over kontaktene til thruster mens den går: 10,3V Ser at det er ca. 0.7V tap i kablene, måler de utenpå og de var ca. 80mm2 Kan vel anta at de er 50mm2 i ren kobber? Hvor lenge lar du trusteren gå under disse målingene? Er spenningen du oppgir stabil, eller fortsetter den å synke? Spenningsfallet i kablene kan du jo med fordel gjøre noe med. Husk at mye av det kan være dårlig pressede kabelsko, urene kontaktflate og dårlig tilskrudde terminaler. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Jeg kjører Optima Redtop på hekkthruster i parallell med hovedbatteripakke til SP80. Separert hele tiden gjennom kraftsolenoider forutenom når thruster aktiveres med stikke, noe som gjør at strømfordelingen fra hoved/boosterbatteri blir omtrent 50/50 under belastning. Egen Ctek 12v/12v lader henter lading fra hovedpakke. Holder 10,8 volt over hekkthruster under full last. Det ble en stor effektforskjell i forhold til opprinnelig installasjon. Hele hovedbatteripakken (4x180Ah+2x80Ah der sistnevnte 2 stk. kom inn i forb. med hekkthrusterinstallasjon) skal utbyttes ganske snart til fordel for 4x180Ah tørrbatterier.Sistnevnte 2x80 Ah fjernes helt da Redtop i parallell direkte over thrustermotor handterer dette mye bedre. Regner med enda bedre tall da ettersom batteripakken har mistet kapasitet siden ny. Mine erfaringer tilsier at verdien av et separat batteri direkte over thrustermotor nok ikke kan poengteres godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 (redigert) Ikke helt enig i det. Som jeg skrev tidligere har mitt startbatteri (Sønnak HDX 185 Ah) en CCA verdi på 1150 A DIN. Også det får et kraftig spenningsfall når jeg kjører trusteren. For å få potensialet ut av trusteren trengs det mye støm. Min erfaring er heller at Sleipner er forsiktige i sine anbefalinger på batteristørrelser og kabeldimensjoner. Det er jo opp til deg å bestemme hva du vil ha, men spørsmålet er jo egentlig bare hva du aksepterer av spenninsfall. Og effekt = strøm x spenning, så enketl er det Jo mer trøkk du har i strømforskyningen, jo mer effekt får du på trusteren. Ut fra et av de tidligere bildene du postet kan det se ut som om du får plass til to optimabatterier på langs, stemmer det? Da burde du ha krutt så det holder. En annen ting, har du kabler bakover slik at du får hjelp av startbatteriet bak også, eller er det bare batteriet framme som mater på? Hvor lenge lar du trusteren gå under disse målingene? Er spenningen du oppgir stabil, eller fortsetter den å synke? Spenningsfallet i kablene kan du jo med fordel gjøre noe med. Husk at mye av det kan være dårlig pressede kabelsko, urene kontaktflate og dårlig tilskrudde terminaler. Takk for gode svar Komodo! Hvor stort/tungt er batteriet ditt? Finner ikke det på Sønnaks sider. Enig i prinsippet om at w=a*v Tror at det kun er batteriet fremme som gir strøm, har ikke sjekket dette. Nå har jeg handlet batteri, tror at neste steg blir kabler + evenntuell å gå opp til en SE100 Har kun målt thruster ved brygga,korte intervaller, bare så jeg ser hvor spenningen stabiliserer seg. Skal teste mer ved anledning. Uansett, koser meg syd for Mågerø med litt rødvin i glasset og ser solen går ned, dette er båtliv!! Målte lengden sånn røflig og det er ca 3.20m med pluss-kabel og ca 1.5m med minus-kabel totalt sett mellom batteri og thruster Redigert 8.Juni.2013 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Komodo Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 e Takk for gode svar Komodo! Hvor stort/tungt er batteriet ditt? Finner ikke det på Sønnaks sider. ... Nå har jeg handlet batteri, tror at neste steg blir kabler + evenntuell å gå opp til en SE100 Har kun målt thruster ved brygga,korte intervaller, bare så jeg ser hvor spenningen stabiliserer seg. Skal teste mer ved anledning. Jeg sjekket hjemmesidene til Sønnak, og de er omgjort ganske mye siden sist jeg var der. Jeg har 185 Ah HDX batteri til start, og 2x220 Ah SHD til forbruk. Jeg tviler på at disse er tatt ut av produksjon, tipper på at de bare har endret navn. Ut fra tabellene her: http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2011/05/Sonnak_rektabell_09_low.pdf har HDX endret navn til "Profesional Power" og SHD til "Sønnak Expert", mens "Expert Endurance" ser ut som en nykommer innen forbruksbatterier med enda tykkere blyplater. Jeg er fornøyd med startbatteriet, det har vært bra. Forbruksbatteriene derimot er jeg ikke fornøyd med. Jeg har nettopp gjort en utladingstest, og de har tapt seg mye tross god behandling. Det kan hende at de nye Expert Endurance batteriene hadde vært bedre, men jeg tviler på at jeg går for Sønnak en gang til. Da må jeg ihvertfall få et ekstremt bra tilbud. Det å oppgradere til SE100 synes jeg du skal slå fra deg intill videre. Begynn med å få kontroll på strømforsyningen. Du har SE 60 nå var det ikke så? Husk at 100 trenger vesentlig mer støm for å yte. For meg virker det som om du er i ferd med å dimensjonere batteriet litt knapt (i forhold til Sleipners anbefalinger også), og da må du begynne på nytt hvis du skal ha en større truster. Hvor korte intervaller har du målt ved, noen sekunder? Kjør den i minst et halvt minutt og se om spenningen fortsetter å rase. I tilfelle holder ikke batteriet mål. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BingoBonzo Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Jeg sjekket hjemmesidene til Sønnak, og de er omgjort ganske mye siden sist jeg var der. Jeg har 185 Ah HDX batteri til start, og 2x220 Ah SHD til forbruk. Jeg tviler på at disse er tatt ut av produksjon, tipper på at de bare har endret navn. Ut fra tabellene her: http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2011/05/Sonnak_rektabell_09_low.pdf har HDX endret navn til "Profesional Power" og SHD til "Sønnak Expert", mens "Expert Endurance" ser ut som en nykommer innen forbruksbatterier med enda tykkere blyplater. Hei, da fant jeg batteriet. Ser av infoen til Sønnak at batteriet som du refererer til har CCA = 1150 (EN), dette tilsvarer CCA = 675 (DIN) Det å oppgradere til SE100 synes jeg du skal slå fra deg intill videre. Begynn med å få kontroll på strømforsyningen. Du har SE 60 nå var det ikke så? Husk at 100 trenger vesentlig mer støm for å yte. For meg virker det som om du er i ferd med å dimensjonere batteriet litt knapt (i forhold til Sleipners anbefalinger også), og da må du begynne på nytt hvis du skal ha en større truster. Ja, jeg får tenke meg litt om, begynne med kablingen. Det må uansett større inngrep til skal jeg ha plass til de dimensjonene som kravene til Sleipner antyder (60 Kg og over 50 cm bredt, har ikke sett batterier med CCA over 700 i mindre størrelser). Hvor korte intervaller har du målt ved, noen sekunder? Kjør den i minst et halvt minutt og se om spenningen fortsetter å rase. I tilfelle holder ikke batteriet mål. Svært korte intervaller, fikk ikke tid til å teste nærmere denne helgen. Men i praksis, dere som har SE100, hva slags batteri bruker dere? Trenger modell, Ah og CCA (angi om det er DIN, EN, SAE, osv) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Mix Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 SE100 i en Bav34 høres ut som overkill. Hvilken thruster er det du egentlig har idag ? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 SE100 i en Bav34 høres ut som overkill. Hvilken thruster er det du egentlig har idag ? SE60 Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.