Jump to content

QL 600 baugpropell, mulig å øke effekten?


Cam 44

Recommended Posts

 

Men i praksis, dere som har SE100, hva slags batteri bruker dere?

Trenger modell, Ah og CCA (angi om det er DIN, EN, SAE, osv)

 

Har 1 stk SE100 og 1 stk SE80. Planen er å bytte batteripakke denne uka. 4 stk. Sønnak 180 Ah + 2 stk. Sønnak 80 Ah skal ut. Kan sjekke typebetegnelse. Skal erstattes med 4x180 Ah tette batterier. Optima Redtop i parallell direkte over hekkthrustermotor (SE80) med 0,5 meter kabling utgjør hovedboosten under bruk. Uten dette faller effekten betydelig.

Link to post
Share on other sites

Hvilken kvadrat på kablene bruker du fra batteriet og til thrusterne dine. ser at du har SE80 Hekkthruster og 0,5m kabling.

jeg har en SE100 i baug med 1,5 m kabling fra batterien men mistenker at det er for små kabler er bare på 50mm2.

 

 

Har 1 stk SE100 og 1 stk SE80. Planen er å bytte batteripakke denne uka. 4 stk. Sønnak 180 Ah + 2 stk. Sønnak 80 Ah skal ut. Kan sjekke typebetegnelse. Skal erstattes med 4x180 Ah tette batterier. Optima Redtop i parallell direkte over hekkthrustermotor (SE80) med 0,5 meter kabling utgjør hovedboosten under bruk. Uten dette faller effekten betydelig.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

For kablingen fra hovedbatteripakken til SP80 mener jeg det er 70mm2. Jeg vil anta at denne er ca. 4 meter. For kablingen fra ekstra Optima boosterbatteri direkte på thrustermotor er det 50 mm2. kabel. Har målt og strømtrekket fordeler seg med ca. halvparten (230-250 Ampere) fra hver av de to kildene. Så dette bør ikke overbelaste kabeldimmensjonene.

 

Slår jeg ut hovedbryter for Optimabatteri under test slik at hovedbatteripakken må forsyne dette alene faller effekten betydelig. Det kan man høre klart på thrustermotoren. Så jeg tror ikke at 70 mm2 er tilskrekkelig for denne kabellengden til SP80. Det er mildt sagt forbausende hvor mye disse thrusterne krever av kabling og batterikapasitet.

 

Jeg har i lengre tid mistenkt hovedbatteripakken for å være under pari så nå blir den byttet ut. Holder dårlig på spenningen om jeg får et par døgn uten lading uten vesentlig forbruk.

 

Problemene med nødvendig kapasitet til thrusterne har kommet spesielt godt til kjenne når det har vært mye vind og jeg må kjøre begge thrustere samtidig ved "lukeparkering" etc. Etter kort tids drift kommer alarmen på Volv-Pentaene for lav spenning og thrustereffekten er skrøpelig. Det er det som er årsaken til at boosterbatteriet for hekkthruster ble satt inn. Baugthruster kjennes sprek isolert sett ved kortidskjøring alene men jeg regner med at alt sammen blir enda bedre med helt nye batterier. Har kjøpt dobbelt sett Optima, solenoider etc., for å kunne installere booster også over baugthruster. Vet ikke om dette blir behøvelig etter bytte av hovedbatteripakken. Mangler isåfall kun en ny 12v/12V Ctek lader tilsvarende den jeg har i hekken. Skal vurdere dette fortløpende når jeg får testet litt med de nye batteriene.

 

Jeg ville testet dette med å sette et ekstra 12v batteri i parallell med kraftige, korte startkabler direkte over thrustermotorens poler og så testkjørt. Få noen til å aktivere thruster om du ikke har fjernkontroll og frakople ekstrabatteriet under full drift. Man hører fort om ekstrabatteriet tar mye av belastningen, noe som tyder på underdimmensjonert kabling, evt. dårlig kapasitet på hovedbatteripakke.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Har da installert Odyssey PC2150S og umiddelbart viser målingene at jeg har ca 1V mere spenning enn det gamle.

 

Gammelt batteri

- Volt over polene mens thruster går: 10V

- Volt over kontaktene til thruster mens den går: 9,3V

 

Nytt batteri:

- Volt over polene mens thruster går: 11V

- Volt over kontaktene til thruster mens den går: 10,3V

 

Testet litt mer i kveld og resultatene er konsistente selv om thruster kjøres om en lengre periode, 20 sek.

 

Testet og ut spenningsfallet over hovedbryter og sikring og de var på ca. 0,20-0,25 hver. Nå er det jo også

litt kabelstrekk med i bildet, men kunne det lønne seg å skifte hovedbryter montro? Sikringen skal tåle 250A,

finnes sikringer som leder strøm bedre enn andre opp til et vist punkt?

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

10,3 volt er vel noenlunde der Sleipner mener at man bør være på en installasjon. Ser ut som om at du holder kapasiteten bra ved belastning også

 

Thrustkraften kan nok forbedres ytterligere litt ved å sette et ekstra batteri direkte over thruster men sånt krever en del mikkmakk som tilleggsutstyr. Tror ikke det er særlig mye mer å hente på å bytte ut sikringer/hovedbryter. De er jo dessuten tilpasset den øvrige installasjonen.

 

Tror jeg ville slått meg til ro med disse dataene. Så bra var ikke mine fra original batteripakke og dermed ble det en oppgradering. Du kan jo prøve et ekstra toppladet batteri over polene via startkabler om du har tilgang på slikt, som en enkel test.

Link to post
Share on other sites

Har nå bestilt meg 95mm2 kabel på Ebay for å optimalisere installasjonen ( meget billigere enn andre leverandører).

 

Har også fått vite at rommet for baugthruster er støpt i formen i båten, nedre halvdel er satt inn etterpå. Vet ikke hva
dette vil si i praksis i forhold til å sette inn en større thruster, Har sendt forespørsel til Bavaria, får se hva de sier.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Har nå fått nye 95mm2 kabler fra UK. Planlegger å legge den nye kablingen i tillegg til den gamle såfremt det er plass nok til gjennomføring.

 

Spørsmål: Er det noe i at strømmen alltid vil gå letteste vei (Ja, det vil den) og dermed ikke "bruke" de gamle kablene i det hele tatt?

Hvis den møter motstand i en kabel, vil strømmen bruke den andre kabelen?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig at effekten øker med over 30% om man monterer et batteri i baugen ved thrusteren :yesnod:

Alle fabrikanter av båt er sparsomme med kabeltversnitt orginalt, og man bør derfor bytte til et MYE

større tverrsnitt/dimensjon på disse for å få full effekt på baugthrusteren. Dette er vanligvis ganske

tungvint og mye arbeid, enkleste og beste er derfor et batteri ved thrusteren.

HUSK at man isåfall må ha en sikring fra dette batteriet til Thrusteren, om man får en kortslutning i Thrustermotoren kan man raskt få så mye varmeutvikling i batteri/kabler/Thruster at man har brann i båten, og forsikringsselskapet vil gi avkortning på forsikringssum i slike tilfeller :sweat:

 

Mange ser seg blinde på CCA tall på batteriene, og om thrusterfabrikanten/sleipner oppgir at man trenger

800CCA - opplyser de ikke om at et 800CCA batteri kun gir denne strømmen i 10 sekunder før den faller dramatisk...

 

Derfor MÅ man ha et batteri som gir mer - ihvertfall 20% over dette, her er spiralcellbatteriene fra Optima helt

overlegne konkurrentene, CCA verdiene holder seg lengre og faller mye mindre etter de oppgitte 10sekundene :thumbsup:

Antall AH på batteriet er ikke så viktig, man kjører ikke thrusterene så lenge at dette blir tappet ned, unntaket er vel kanskje om man har en for liten batteri til batteri lader, slik at man ikke rekker å lade opp før man skal gå fra/til kai igjen...

 

GEL batterier er ubrukelige til thrustere og start - her faller CCA verdiene alt for fort.

 

Ønsker man tykke kabler rimelig, kan man kjøpe sveisekabel, og HUSK Å LODDE koblingene, det blir for stor motstand

med påpressede kabelsko, samt at kontakten blir dårlig over tid pga irr.... En propanbrenner og loddetinn koster ikke stort

på Biltema, og å låne/bruke en sveiseflamme er ennå bedre, loddinga kan da gjøres der du kjøper (sveise)kabel om du kjenner lengden på kablene du trenger.

IKKE kjøp kabelsko på biltema, disse er så tynne i godset at de gir for mye motstand og de kan brekke av....

 

Lading kan man få ved å bruke de gamle baugtrusterkablene, det beste er en batteri til batterilader, da kan dette tilkobles etter hovedstrømsbryterene

Redigert av powerpuff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmål: Er det noe i at strømmen alltid vil gå letteste vei (Ja, det vil den) og dermed ikke "bruke" de gamle kablene i det hele tatt?

Hvis den møter motstand i en kabel, vil strømmen bruke den andre kabelen?

 

Strømmen vil fordele seg iht. Kirchoffs lov om grenstrøm i en krets :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er nye kabler montert og testet!

 

Siste målinger i går kveld viste ca. 10.6V over thruster mens den kjøres. Sitter nå med et ca. tap på 0.5V og det er jeg fornøyd med da det nødvendigvis går bort noe i de kablene + at man mister i sikring og hovedbryter.

 

Uansett, har ca 1.3V mer enn før jeg byttet batteri/kabler og gleder meg til å teste thrusteren på sjøen til helgen!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Vi venter i spenning.

Jeg er ikke i tvil om at jeg også ville valgt å investere i kabler fremfor ekstra batteri foran med alt det medfører av vedlikehold etc.

Strømmen vil fordele seg, og to kabler virker som en som har summen av tverrsnittet til begge. Det gjelder for likestrøm. For vekselstrøm blir det kanskje litt annerledes.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har Optima Redtop som booster og dermed ingen vedlikehold på batteriet. Er en del klare fordeler med ekstra batteri, såvel som noen ulemper. Med 10,6 volt over thruster under full belastning er det derimot ingen grunn for å montere et ekstra batteri da det er bedre enn hva Sleipner anslår som norm.

Link to post
Share on other sites

Jeg strak ekstra kabler fra batteriene foran til truster. Satt 50m2 kabler der fra før. la til like lange 50m2 kabler på plus og minus i tillegg. Fikk 0, 9v ekstra på truster. Må si det ble litt mer fart i trustern..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Ja, det er adskillig mer punch i baugpropellen nå enn da jeg startet denne tråden! Har ikke fått testet i skikkelig vind 7-8 m/s eller mer ennå, men den er helt klart friskere og båten er mer responsiv.

 

Kort oppsummert så har jeg byttet ut det gamle thrusterbatteriet + lagt på et nytt sett med 95m2 kabler.

 

Har med dette oppnådd en spenningsøkning på ca 1.3V over baugthruster under bruk.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Effekt = UXU/R

 

Øker spenningen fra 9 til 10 volt, så økes effekten 20% på thrusteren

 

Teori og praksis stemmer nok ikke helt i dette tilfellet etter Sleipner/Båtmagasinets praktiske tester.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/install%C3%A8r-baugpropell-riktig-%C3%B8k-effekten-med-62-prosent

 

Men etter mine erfaringer betyr korrekt spennning over thruster svært mye for skyvekraften. Min hekkthruster faller betraktelig på turtall om boosterbatteriet som er montert direkte over motor slås av. Den endrer lyd markant.

Link to post
Share on other sites

I teorien vil hastighet på DC-motor være linært proposjonalt med spenningen....

Mens skyvekraften øker ekspotensiellt med rotasjonshastigheten på vifte / propell.

DET betyr, som jeg før har nevnt her, at spenningen på tilkoblingen på thrustermotor betyr MYE for skyvekraften!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

I teorien vil hastighet på DC-motor være linært proposjonalt med spenningen....

Mens skyvekraften øker ekspotensiellt med rotasjonshastigheten på vifte / propell.

DET betyr, som jeg før har nevnt her, at spenningen på tilkoblingen på thrustermotor betyr MYE for skyvekraften!

 

Og da er vi jo enige, både i praksis og i teori...

 

Et godt batteri + gode kabler + kort kabelstrekk = Bedre effekt på thruster (enn dårlig batteri med langt strekk av for tynne kabler).

 

Det som gjenstår er da eventuelt å bytte bryter som muligens p.t. er skyldig i ca 0.2V tap mellom batteri og thruster..

(Men dette er normalt og sannsynligvis ikke verdt å bytte.)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Liten oppdatering:Har vært godt fornøyd med thruster i sommer, har fungert som den skulle. Kunne ha ønsket litt mer pulver og grunnet været :wink: ble det liten mulighet til å teste den i skikkelig vind.

 

Det var snakk om utforming av tunnel og har sjekket litt nå etter opptak.

1. Selve propellen sitter en god del sideforskjøvet i tunnellen, det er ca 6-7cm fra kant på tunnel til prop på SB side, mens

det er ca 20cm til kanten på BB side. Dette fordi motor er montert midt i tunnellen og en SE60 prop er plassert på den ene siden

av aksling/motor. Hvis jeg ønsker å oppgradere til SE80 er jo dette gode nyheter da det bare er å dra ut den gamle og poppe inn
en ny en med mindre modifikasjoner til eksisterende hull.

-- Men nåværende plassering av prop er kanskje ikke optimalt mtp skyvekraft?

 

2. Det er laget en "utskjæring" rundt tunnellen og det skal jo være positivt såvidt jeg har fått med meg?

 

Håper bildene klargjør forklaringen.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Du har usymmetri og skarpe kanter rundt hullet. Det er ikke helt bra. Fordi propellen sitter forskjøvet mot styrbord, blir det spesielt ugunstig når propellen din skal skyve mot styrbord, fordi innstrømningsveien da blir spesielt kort. Skulle vært artig å vite om du kan registrere forskjell i støy eller skyvekraft avhengig av hvilken vei du bruker thrusteren, men det blir kanskje marginalt(?).

 

Eller ser det på bildet ut som om kanalen har vært delt på langs. Kan det være mulig?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det som gjenstår er da eventuelt å bytte bryter som muligens p.t. er skyldig i ca 0.2V tap mellom batteri og thruster..

(Men dette er normalt og sannsynligvis ikke verdt å bytte.)

2% øking av spenningen vil (i teorien) gi 4% øking av skyvekraften...

 

Som før nevnt for DC-motorer:

Spenning og turtall er lineært proposjonale;

Strøm og vrimoment er tilnærmet lineært proposjonale;

Øking av skyvekraften/effekten vil være ekspotensiellt prosjonal med øking av omdreiningshastigheten

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Du har usymmetri og skarpe kanter rundt hullet. Det er ikke helt bra. Fordi propellen sitter forskjøvet mot styrbord, blir det spesielt ugunstig når propellen din skal skyve mot styrbord, fordi innstrømningsveien da blir spesielt kort. Skulle vært artig å vite om du kan registrere forskjell i støy eller skyvekraft avhengig av hvilken vei du bruker thrusteren, men det blir kanskje marginalt(?).

 

Eller ser det på bildet ut som om kanalen har vært delt på langs. Kan det være mulig?

 

Ja, det er noe endring i støy/skyvekraft, men ikke mye. Vet ikke årsaken til delingen (den nederste delen av kanalen), men det er slik båten er når den kommer ut av fabrikken i Bavariastraße 1.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...