Mix Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 En SE80 hadde nok vært perfekt til båten. Og lik skyvekraft i begge retninger. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Men i praksis, dere som har SE100, hva slags batteri bruker dere? Trenger modell, Ah og CCA (angi om det er DIN, EN, SAE, osv) Har 1 stk SE100 og 1 stk SE80. Planen er å bytte batteripakke denne uka. 4 stk. Sønnak 180 Ah + 2 stk. Sønnak 80 Ah skal ut. Kan sjekke typebetegnelse. Skal erstattes med 4x180 Ah tette batterier. Optima Redtop i parallell direkte over hekkthrustermotor (SE80) med 0,5 meter kabling utgjør hovedboosten under bruk. Uten dette faller effekten betydelig. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 (redigert) Hvilken kvadrat på kablene bruker du fra batteriet og til thrusterne dine. ser at du har SE80 Hekkthruster og 0,5m kabling. jeg har en SE100 i baug med 1,5 m kabling fra batterien men mistenker at det er for små kabler er bare på 50mm2. Har 1 stk SE100 og 1 stk SE80. Planen er å bytte batteripakke denne uka. 4 stk. Sønnak 180 Ah + 2 stk. Sønnak 80 Ah skal ut. Kan sjekke typebetegnelse. Skal erstattes med 4x180 Ah tette batterier. Optima Redtop i parallell direkte over hekkthrustermotor (SE80) med 0,5 meter kabling utgjør hovedboosten under bruk. Uten dette faller effekten betydelig. Redigert 10.Juni.2013 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Chiefengineer Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 (redigert) For kablingen fra hovedbatteripakken til SP80 mener jeg det er 70mm2. Jeg vil anta at denne er ca. 4 meter. For kablingen fra ekstra Optima boosterbatteri direkte på thrustermotor er det 50 mm2. kabel. Har målt og strømtrekket fordeler seg med ca. halvparten (230-250 Ampere) fra hver av de to kildene. Så dette bør ikke overbelaste kabeldimmensjonene. Slår jeg ut hovedbryter for Optimabatteri under test slik at hovedbatteripakken må forsyne dette alene faller effekten betydelig. Det kan man høre klart på thrustermotoren. Så jeg tror ikke at 70 mm2 er tilskrekkelig for denne kabellengden til SP80. Det er mildt sagt forbausende hvor mye disse thrusterne krever av kabling og batterikapasitet. Jeg har i lengre tid mistenkt hovedbatteripakken for å være under pari så nå blir den byttet ut. Holder dårlig på spenningen om jeg får et par døgn uten lading uten vesentlig forbruk. Problemene med nødvendig kapasitet til thrusterne har kommet spesielt godt til kjenne når det har vært mye vind og jeg må kjøre begge thrustere samtidig ved "lukeparkering" etc. Etter kort tids drift kommer alarmen på Volv-Pentaene for lav spenning og thrustereffekten er skrøpelig. Det er det som er årsaken til at boosterbatteriet for hekkthruster ble satt inn. Baugthruster kjennes sprek isolert sett ved kortidskjøring alene men jeg regner med at alt sammen blir enda bedre med helt nye batterier. Har kjøpt dobbelt sett Optima, solenoider etc., for å kunne installere booster også over baugthruster. Vet ikke om dette blir behøvelig etter bytte av hovedbatteripakken. Mangler isåfall kun en ny 12v/12V Ctek lader tilsvarende den jeg har i hekken. Skal vurdere dette fortløpende når jeg får testet litt med de nye batteriene. Jeg ville testet dette med å sette et ekstra 12v batteri i parallell med kraftige, korte startkabler direkte over thrustermotorens poler og så testkjørt. Få noen til å aktivere thruster om du ikke har fjernkontroll og frakople ekstrabatteriet under full drift. Man hører fort om ekstrabatteriet tar mye av belastningen, noe som tyder på underdimmensjonert kabling, evt. dårlig kapasitet på hovedbatteripakke. Redigert 10.Juni.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Har da installert Odyssey PC2150S og umiddelbart viser målingene at jeg har ca 1V mere spenning enn det gamle. Gammelt batteri - Volt over polene mens thruster går: 10V - Volt over kontaktene til thruster mens den går: 9,3V Nytt batteri: - Volt over polene mens thruster går: 11V - Volt over kontaktene til thruster mens den går: 10,3V Testet litt mer i kveld og resultatene er konsistente selv om thruster kjøres om en lengre periode, 20 sek. Testet og ut spenningsfallet over hovedbryter og sikring og de var på ca. 0,20-0,25 hver. Nå er det jo også litt kabelstrekk med i bildet, men kunne det lønne seg å skifte hovedbryter montro? Sikringen skal tåle 250A, finnes sikringer som leder strøm bedre enn andre opp til et vist punkt? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Chiefengineer Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 10,3 volt er vel noenlunde der Sleipner mener at man bør være på en installasjon. Ser ut som om at du holder kapasiteten bra ved belastning også Thrustkraften kan nok forbedres ytterligere litt ved å sette et ekstra batteri direkte over thruster men sånt krever en del mikkmakk som tilleggsutstyr. Tror ikke det er særlig mye mer å hente på å bytte ut sikringer/hovedbryter. De er jo dessuten tilpasset den øvrige installasjonen. Tror jeg ville slått meg til ro med disse dataene. Så bra var ikke mine fra original batteripakke og dermed ble det en oppgradering. Du kan jo prøve et ekstra toppladet batteri over polene via startkabler om du har tilgang på slikt, som en enkel test. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Har nå bestilt meg 95mm2 kabel på Ebay for å optimalisere installasjonen ( meget billigere enn andre leverandører). Har også fått vite at rommet for baugthruster er støpt i formen i båten, nedre halvdel er satt inn etterpå. Vet ikke hvadette vil si i praksis i forhold til å sette inn en større thruster, Har sendt forespørsel til Bavaria, får se hva de sier. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 (redigert) Har nå fått nye 95mm2 kabler fra UK. Planlegger å legge den nye kablingen i tillegg til den gamle såfremt det er plass nok til gjennomføring. Spørsmål: Er det noe i at strømmen alltid vil gå letteste vei (Ja, det vil den) og dermed ikke "bruke" de gamle kablene i det hele tatt? Hvis den møter motstand i en kabel, vil strømmen bruke den andre kabelen? Redigert 18.Juni.2013 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
taunus Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Bruker du begge kablene, får du enda mindre motstand = enda bedre. Dette forutsetter at du får god kontaktflate mellom kabelskoene. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 (redigert) Det er vanlig at effekten øker med over 30% om man monterer et batteri i baugen ved thrusteren Alle fabrikanter av båt er sparsomme med kabeltversnitt orginalt, og man bør derfor bytte til et MYE større tverrsnitt/dimensjon på disse for å få full effekt på baugthrusteren. Dette er vanligvis ganske tungvint og mye arbeid, enkleste og beste er derfor et batteri ved thrusteren. HUSK at man isåfall må ha en sikring fra dette batteriet til Thrusteren, om man får en kortslutning i Thrustermotoren kan man raskt få så mye varmeutvikling i batteri/kabler/Thruster at man har brann i båten, og forsikringsselskapet vil gi avkortning på forsikringssum i slike tilfeller Mange ser seg blinde på CCA tall på batteriene, og om thrusterfabrikanten/sleipner oppgir at man trenger 800CCA - opplyser de ikke om at et 800CCA batteri kun gir denne strømmen i 10 sekunder før den faller dramatisk... Derfor MÅ man ha et batteri som gir mer - ihvertfall 20% over dette, her er spiralcellbatteriene fra Optima helt overlegne konkurrentene, CCA verdiene holder seg lengre og faller mye mindre etter de oppgitte 10sekundene Antall AH på batteriet er ikke så viktig, man kjører ikke thrusterene så lenge at dette blir tappet ned, unntaket er vel kanskje om man har en for liten batteri til batteri lader, slik at man ikke rekker å lade opp før man skal gå fra/til kai igjen... GEL batterier er ubrukelige til thrustere og start - her faller CCA verdiene alt for fort. Ønsker man tykke kabler rimelig, kan man kjøpe sveisekabel, og HUSK Å LODDE koblingene, det blir for stor motstand med påpressede kabelsko, samt at kontakten blir dårlig over tid pga irr.... En propanbrenner og loddetinn koster ikke stort på Biltema, og å låne/bruke en sveiseflamme er ennå bedre, loddinga kan da gjøres der du kjøper (sveise)kabel om du kjenner lengden på kablene du trenger. IKKE kjøp kabelsko på biltema, disse er så tynne i godset at de gir for mye motstand og de kan brekke av.... Lading kan man få ved å bruke de gamle baugtrusterkablene, det beste er en batteri til batterilader, da kan dette tilkobles etter hovedstrømsbryterene Redigert 19.Juni.2013 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 (redigert) Sikring til ekstra baugpropell batteri er vanligvis 250-600A, dette kan man få tak i på mariteme utstyrsbutikker/batteriselger og evnt fra de stedene som selger "monster"stereo anlegg til bil koster fra 300 og oppover.... Redigert 19.Juni.2013 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Spørsmål: Er det noe i at strømmen alltid vil gå letteste vei (Ja, det vil den) og dermed ikke "bruke" de gamle kablene i det hele tatt? Hvis den møter motstand i en kabel, vil strømmen bruke den andre kabelen? Strømmen vil fordele seg iht. Kirchoffs lov om grenstrøm i en krets Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BingoBonzo Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Da er nye kabler montert og testet! Siste målinger i går kveld viste ca. 10.6V over thruster mens den kjøres. Sitter nå med et ca. tap på 0.5V og det er jeg fornøyd med da det nødvendigvis går bort noe i de kablene + at man mister i sikring og hovedbryter. Uansett, har ca 1.3V mer enn før jeg byttet batteri/kabler og gleder meg til å teste thrusteren på sjøen til helgen! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
NilsPils Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Vi venter i spenning. Jeg er ikke i tvil om at jeg også ville valgt å investere i kabler fremfor ekstra batteri foran med alt det medfører av vedlikehold etc. Strømmen vil fordele seg, og to kabler virker som en som har summen av tverrsnittet til begge. Det gjelder for likestrøm. For vekselstrøm blir det kanskje litt annerledes. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chiefengineer Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Har Optima Redtop som booster og dermed ingen vedlikehold på batteriet. Er en del klare fordeler med ekstra batteri, såvel som noen ulemper. Med 10,6 volt over thruster under full belastning er det derimot ingen grunn for å montere et ekstra batteri da det er bedre enn hva Sleipner anslår som norm. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Jeg strak ekstra kabler fra batteriene foran til truster. Satt 50m2 kabler der fra før. la til like lange 50m2 kabler på plus og minus i tillegg. Fikk 0, 9v ekstra på truster. Må si det ble litt mer fart i trustern.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BingoBonzo Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Ja, det er adskillig mer punch i baugpropellen nå enn da jeg startet denne tråden! Har ikke fått testet i skikkelig vind 7-8 m/s eller mer ennå, men den er helt klart friskere og båten er mer responsiv. Kort oppsummert så har jeg byttet ut det gamle thrusterbatteriet + lagt på et nytt sett med 95m2 kabler. Har med dette oppnådd en spenningsøkning på ca 1.3V over baugthruster under bruk. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
JRK Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Effekt = UXU/R Øker spenningen fra 9 til 10 volt, så økes effekten 20% på thrusteren Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Effekt = UXU/R Øker spenningen fra 9 til 10 volt, så økes effekten 20% på thrusteren Teori og praksis stemmer nok ikke helt i dette tilfellet etter Sleipner/Båtmagasinets praktiske tester. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/install%C3%A8r-baugpropell-riktig-%C3%B8k-effekten-med-62-prosent Men etter mine erfaringer betyr korrekt spennning over thruster svært mye for skyvekraften. Min hekkthruster faller betraktelig på turtall om boosterbatteriet som er montert direkte over motor slås av. Den endrer lyd markant. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 I teorien vil hastighet på DC-motor være linært proposjonalt med spenningen.... Mens skyvekraften øker ekspotensiellt med rotasjonshastigheten på vifte / propell. DET betyr, som jeg før har nevnt her, at spenningen på tilkoblingen på thrustermotor betyr MYE for skyvekraften! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
BingoBonzo Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 I teorien vil hastighet på DC-motor være linært proposjonalt med spenningen.... Mens skyvekraften øker ekspotensiellt med rotasjonshastigheten på vifte / propell. DET betyr, som jeg før har nevnt her, at spenningen på tilkoblingen på thrustermotor betyr MYE for skyvekraften! Og da er vi jo enige, både i praksis og i teori... Et godt batteri + gode kabler + kort kabelstrekk = Bedre effekt på thruster (enn dårlig batteri med langt strekk av for tynne kabler). Det som gjenstår er da eventuelt å bytte bryter som muligens p.t. er skyldig i ca 0.2V tap mellom batteri og thruster.. (Men dette er normalt og sannsynligvis ikke verdt å bytte.) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Liten oppdatering:Har vært godt fornøyd med thruster i sommer, har fungert som den skulle. Kunne ha ønsket litt mer pulver og grunnet været ble det liten mulighet til å teste den i skikkelig vind. Det var snakk om utforming av tunnel og har sjekket litt nå etter opptak. 1. Selve propellen sitter en god del sideforskjøvet i tunnellen, det er ca 6-7cm fra kant på tunnel til prop på SB side, mens det er ca 20cm til kanten på BB side. Dette fordi motor er montert midt i tunnellen og en SE60 prop er plassert på den ene siden av aksling/motor. Hvis jeg ønsker å oppgradere til SE80 er jo dette gode nyheter da det bare er å dra ut den gamle og poppe innen ny en med mindre modifikasjoner til eksisterende hull. -- Men nåværende plassering av prop er kanskje ikke optimalt mtp skyvekraft? 2. Det er laget en "utskjæring" rundt tunnellen og det skal jo være positivt såvidt jeg har fått med meg? Håper bildene klargjør forklaringen. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
NilsPils Svart 25.September.2013 Del på Facebook Svart 25.September.2013 Du har usymmetri og skarpe kanter rundt hullet. Det er ikke helt bra. Fordi propellen sitter forskjøvet mot styrbord, blir det spesielt ugunstig når propellen din skal skyve mot styrbord, fordi innstrømningsveien da blir spesielt kort. Skulle vært artig å vite om du kan registrere forskjell i støy eller skyvekraft avhengig av hvilken vei du bruker thrusteren, men det blir kanskje marginalt(?). Eller ser det på bildet ut som om kanalen har vært delt på langs. Kan det være mulig? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Marwin Svart 25.September.2013 Del på Facebook Svart 25.September.2013 Det som gjenstår er da eventuelt å bytte bryter som muligens p.t. er skyldig i ca 0.2V tap mellom batteri og thruster.. (Men dette er normalt og sannsynligvis ikke verdt å bytte.) 2% øking av spenningen vil (i teorien) gi 4% øking av skyvekraften... Som før nevnt for DC-motorer: Spenning og turtall er lineært proposjonale; Strøm og vrimoment er tilnærmet lineært proposjonale; Øking av skyvekraften/effekten vil være ekspotensiellt prosjonal med øking av omdreiningshastigheten Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
BingoBonzo Svart 25.September.2013 Del på Facebook Svart 25.September.2013 Du har usymmetri og skarpe kanter rundt hullet. Det er ikke helt bra. Fordi propellen sitter forskjøvet mot styrbord, blir det spesielt ugunstig når propellen din skal skyve mot styrbord, fordi innstrømningsveien da blir spesielt kort. Skulle vært artig å vite om du kan registrere forskjell i støy eller skyvekraft avhengig av hvilken vei du bruker thrusteren, men det blir kanskje marginalt(?). Eller ser det på bildet ut som om kanalen har vært delt på langs. Kan det være mulig? Ja, det er noe endring i støy/skyvekraft, men ikke mye. Vet ikke årsaken til delingen (den nederste delen av kanalen), men det er slik båten er når den kommer ut av fabrikken i Bavariastraße 1. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.