Jump to content

Nyoppusset gammel With, hvordan finne vannlinja?


thomas73

Recommended Posts

Hei Båtfolk :flag_bp:

 

Driver å sparkler og pusser, sparkler og pusser på båten. Og skal snart ha på noen strøk med antipest over hele, så noen strøk med toppgloss oppi båten og ned litt forbi vannlinja før jeg stoffer.

 

Men så har det seg slik at jeg ikke har fått markert vannlinja, glemte det i høst. (Det har aldri vært bunnstoff på Gammer`n før. Har kun blitt brukt i Storsjøen, i ferskvann.)

Og det er jo litt for sent å dra den uti vannet for å merke opp nå :rolleyes:

 

Dette er en gammel(70-tallet) With 450s.

Har noen av dere en tilsvarende båt slik at jeg kan få de rette målene????? :confused:

453.jpg

 

Mvh

Thomas :fishing:

Link to post
Share on other sites

Det er aldri for sent å sjøsette for å finne vannlinjen! Og det er faktisk også det eneste riktige, da får du den riktig med tanke på motorvekt etc. Sjøsett, la den ligge et par uker så den får blitt litt skitten, og ta den opp igjen. Alternativt ikle deg en våtdrakt, hopp uti med en isoporbit og sprittusj og sett merker rundt det hele i (litt over) vannlinjen. Mye kjappere, og mye kaldere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med Index. Ta på motor og ting som skal være fast i båten og legg den utpå. Og dersom du ikke gidder vente til sjøen setter spor kan du merke av ett merke i baugen og ett på akterspeilet.

 

Jeg anbefaler at du setter "vannlinjen" feks 3 cm over reell vannlinje (så du får bunnstoff litt over vannlinjen).

 

Med et merke foran og et bak, vadrer du båten sidesveis, legger en planke på tvers bak i vater ved merket, og en på tvers foran ved merket. Så kan legge en snor oppå plankene som du kan flytte langs plankene (ut bak inn foran eller motsatt) og merke vannlinjen langs hele sidene.

 

Det blir perfekte vannlinjer på den måten.

Link to post
Share on other sites

Eller for de mer teknofile: Vatre opp båten sideveis, sette en linjelaser et stykke fra og juster båten sånn at linjen dekker punktene foran og bak som du satte på sjøen, og merk langs linjen som laseren tegner....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for bra med svar :flag_bp:

 

Så da skal jeg altså gjøre meg ferdig med antipesten. Og toppglossen til litt nedenfor der jeg tror vannlinja skal være.(Er nå straks helt ferdig med all pussing.) Montere alt som skal være fast og motor. Så sjøsette båten og merke av. Dra den på land igjen, så stoffe?

Det gjør altså ikke noe om antipesten kommer i vann før jeg stoffer????? :confused:

 

Thomas :fishing:

Link to post
Share on other sites

Om du matter ned antipesten litt før bunnstoff så burde det sitte uansett. Alternativt matte ned, legge på et nytt strøk antipest og deretter bunnstoff mens det er klebrig. Begge deler burde fungere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da får jeg vente med bunnstoffet til båten er helt klar. Har igjen å sparkle litt til, pusse, mattpusse og begynne med sprøyta. Så får jeg sjøsette, merke av vannlinja, dra båten opp igjen og stoffe :flag_bp:

Stiggdumt at jeg ikke merket av i høst da jeg hadde gammer`n utpå en tur :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...