Jump to content

Daumann, forslag til type, hvor kan dette kjøpes?


Verrie

Recommended Posts

Lag sjøl. Fyll en en liters blikkboks med bly, dette smelter du lett med en primus, når du fyller i blyet stikker du i toppen en slepebeslag

Ja, du kan smelte selv, men ha respekt for flytende metall! Pass på at du ikke får fuktighet/vann i kontakt med flytende metall, og bruk værnebriller!

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

bruk en avdanka paraply dregg.

Stort sett det eneste den er brukandes til.

 

Skal du smelte bly, så tenk på helsa. Ikke helse i hvær dråpe der for å si det sånn..

 

Uttrykket "blyhjelm" og "blylunge" kan komme før du aner ordet av det...

 

Suzuki

Hei

Dette minner om en "forkatting".

Slår du opp paraplydreggen og fester den til overgang

kjetting/tau, har du en forkatting.

MEGET EFFEKTIV

 

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

bruk en avdanka paraply dregg. Stort sett det eneste den er brukandes til. Suzuki

Mnjaaa, er ikke helt enig i DET utsagnet :wink:

Bruker en sammenslått paraplydregg, som jeg hekter inn på ankertauget med en selvlåsende kro; Så en line i dette og senker det mot bunnen. Lett å stue unna og koster ingenting (ALLE har en slik dregg??)

(Hvis jeg bruker en paraplydregg og denne "daumannen" i tillegg, bedrer det dreggens holde-egenskaper  MYE. Men selvsagt ikke noe å ligge på svai med!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei perlen

 

Hva med en pose, sekk eller evt. nett av litt solid slag som festes til ankerlinen som de øvrige har beskrevet.  Posen fylles med stein (eller sand) som du finner på ankringsplassen.  Poenget er da at du slipper å dra med deg den ekstra vekta i båten :smiley:

 

kanskje ikke så nøye for alle, dette med vekt, men for andre er det muligens et poeng :cheers:

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er enige i utsagnene om at flytende metaller etc er ikke helt ufarlig.

 

Når en smelter bly er det lett å bli tung i hodet! :wink:

Stå på et godt ventilert sted, og for all del, karret du støper i må være heeeelt tørt. En liter bly blir ca 11 kg.

 

Jeg synes det er passe, mange vil nok kanskje nøye seg med en 5 - 6 kg.

Link to post
Share on other sites

Du kan også bruke en bøtte av passe størelse og fylle den med betong og stein, samt støp fast en galvanisert eller rustfri bolt for å feste i. Ikke like stor egenvekt som bly så det tar noe mer plass for samme vekt. Men til mer permanente installasjoner som på flytebrygger, moringer etc så spiller ikke det ekstra volumet noen rolle.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er passe, mange vil nok kanskje nøye seg med en 5.6 kg.

Har selv en av bly på litt over 6 kg til en 5-tonns båt. Det er passe, synes jeg. Husk det kan være både store og små som må hale båten nærmere land. Maks. uthal får du om du senker daumann halveis ned til ankeret. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Hei perlen

 

Hva med en pose, sekk eller evt. nett av litt solid slag som festes til ankerlinen som de øvrige har beskrevet.  Posen fylles med stein (eller sand) som du finner på ankringsplassen.  Poenget er da at du slipper å dra med deg den ekstra vekta i båten :smiley:

 

kanskje ikke så nøye for alle, dette med vekt, men for andre er det muligens et poeng :cheers:

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Ikke så dumt det, men jeg trenger nok en del vekt (båten veier 15 tonn....), men her vil nok mange huske forslaget ditt tenker jeg.

 

Tenker jeg går for en dregg som foreslått. Har en liggende på 14 kilo. Plass har jeg jo nok av.....

Link to post
Share on other sites

Skal ha Daumann jeg også, og selvstøping er uaktuelt. Jeg mener å ha sett dette i en båtustyrsbutikk en gang men kan bare ikke huske hvor. Kan nok lønne seg å spørre litt rundt.

 

Hvis det ikke er å få tak i, ser jeg for meg et slikt lodd som man brukte før i tiden for å sette på kjelelokket. Typisk sak man kan se etter neste gang man er på loppemarked

Link to post
Share on other sites

Skal ha Daumann jeg også, og selvstøping er uaktuelt. Jeg mener å ha sett dette i en båtustyrsbutikk en gang men kan bare ikke huske hvor. Kan nok lønne seg å spørre litt rundt.

 

Hvis det ikke er å få tak i, ser jeg for meg et slikt lodd som man brukte før i tiden for å sette på kjelelokket. Typisk sak man kan se etter neste gang man er på loppemarked

Spørsmålet er da hvor lang tid det tar før det ruster i stykker, samt om du får stygge rustflekker når du setter den midlertidig fra deg på dekket.....??

Link to post
Share on other sites

Er det et marked her ?

 

Kanskje Tjøme Tungmetall Industri må vekkes til live. I tiden jeg var aktiv dykker omformet jeg noen hundre kg bly til de lekreste blyvekter.

Er tiden inne til å støpe daumenn?

Ja Pete, jeg tror der er et marked. Som nevnt ovenfor er det kanskje ikke lurt for hvem som helst å støpe selv, og som kanskje synes det er noe tungvint med paraplydregg.

 

Dersom dere støper, vil størrelsen bli mindre, noe som er fordel for mange.

 

Jeg har selv vært innom 3 ulike båtforretninger siste uken for å få tak i dette uten hell, og på den ene plassen spurte innehaver meg om hva det egentlig er??? Han hadde fått en del spørsmål om dette i sommer av turister. Som de fleste husker så blåste det også en del i fellesferien slik at folk så nok fordeler/behov for dette.

 

Skal dere støpe, synes jeg det er viktig med forskjellige tyngder. 3-4 kilo er liksom som en ert å sammenligne for mine 15 tonn, i forhold til skjærgårdsjeeper.

 

Kan også legge til at jeg var svært misunlig på dem som hadde daumenn i sommer når jeg innimellom la meg på dregg i gjestehavner. I og med at jeg stakk rumpa ut så langt i forhold til mange andre, satt jeg stadig og ventet på at forbipasserende båter skulle kutte tauet mitt..... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ja Pete, jeg tror der er et marked. Som nevnt ovenfor er det kanskje ikke lurt for hvem som helst å støpe selv, og som kanskje synes det er noe tungvint med paraplydregg.

 

Dersom dere støper, vil størrelsen bli mindre, noe som er fordel for mange.

Hva med å kombinere litt på forslagene fremsatt her: Støping av bly er kanskje ikke bare bare. Å fylle stein i en solid stoffpose synes jeg heller ikke er noe å satse på:

 

Men å fylle runde kuler i bly i en veldig solid pose kunne være noe:

 

Kuler får du tak i i fiskeutstyr-butikken - muligens finnes rimeligere kilder

En pose lager du selv (eller Suzuki  :lol::wink:)

Så har du alle fordelene (tung vekt, ingen blyforgiftning) og få ulemper ( skarpe kanter)

Link to post
Share on other sites

Hva med betong i en melkekartong med et fortøyningsbeslag i?  Ikke så tung som bly, men ufarlig å støpe i allefall  Kan eventuelt støpe inn blybiter, så hjelper det på vekta på samme tid om det armerer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Kuler får du tak i i fiskeutstyr-butikken

Da naboen støpte daumann til seg selv og meg, hadde han vært en tur innom nærmeste bildekkforhandler. Når de skal avbalansere dekk, plukker de først av gamle lodd før de setter på nye. Og det blir mange brukte lodd et slikt sed. Han fikk de gratis! Slikt kunne vel også brukes i lerretsposen?

 

Glemmer forresten aldri da vi lå ved siden av ham og han skulle dra opp ankeret med daumann første gang. Datteren hans på 5 år sto helt fjetret da han startet å trekke inn daumannen. Jeg spurte henne hvorfor hun var så interessert. Svaret: "Jeg har aldri sett en død mann før"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da naboen støpte daumann til seg selv og meg, hadde han vært en tur innom nærmeste bildekkforhandler. Når de skal avbalansere dekk, plukker de først av gamle lodd før de setter på nye. Og det blir mange brukte lodd et slikt sed. Han fikk de gratis! Slikt kunne vel også brukes i lerretsposen?

Jeg vet det, men jeg ville legge vekt på at det er KULER, ellers har posen nok ikke noe lang levetid. :nonod:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...