Jump to content

Selvlensende dekk, hvor langt over vannlinja? 24 fots båt


glalaksen

Recommended Posts

..er ikkje poenget med eit sjølvlensande dekk at dekket tømer (lensar) seg sjølv?

Er det då ikkje nok med at dekket ligg over vannlinja?

 

På båten min (førre eigar brukte den til arbeids/fiskebåt) er det sjølvlensande dekk, høgde over vannflata? 10-15 cm. Det er meir enn nok til at dekket lensar seg, og høgt nok over vannlinja til at den ikkje tek inn vatn der.

 

Polarcirkel-båtane er sjølvlensande - og har utløpet i vannlinja (dei eg har sett)...

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Link to post
Share on other sites

Mine lenseåpninger ligger ca 20cm over vannlinja, men derfra og opp til dekket er det nok ytterligere 10cm. Men siden du har kraftige rekker akterut så burde det ikke være noe problem å få til et selvlensende dekk 20-30cm over vannlinja da. Husk bare at båten bør kunne klare litt last på dekk uten at den begynner å ta inn vann...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jepp har tenkt på det med last. Hvordan regner jeg ut dette egentlig? Husker ikke mya av stabilitetslæren på skola lengre. Tror vi hadde noen formler der. Jeg kan jo ta med meg gamle rongtønner og fylle på med vann og så sette en strek :thumbsup:

 

Har du et bilde av den båten du har på handa med et nydelig skrog?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...