glalaksen Startet 6.April.2011 Del på Facebook Startet 6.April.2011 Hei I en annen tråd jeg har ba jeg om pris på båten min. Der var det en som menteden burde ha selvlensende dekk. Tror det blir vankelig, men lurer på hvor langt det bør være fra dekk og ned til vannet? 30 cm? 40? Noen som har peiling på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 ..er ikkje poenget med eit sjølvlensande dekk at dekket tømer (lensar) seg sjølv? Er det då ikkje nok med at dekket ligg over vannlinja? På båten min (førre eigar brukte den til arbeids/fiskebåt) er det sjølvlensande dekk, høgde over vannflata? 10-15 cm. Det er meir enn nok til at dekket lensar seg, og høgt nok over vannlinja til at den ikkje tek inn vatn der. Polarcirkel-båtane er sjølvlensande - og har utløpet i vannlinja (dei eg har sett)... Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
glalaksen Svart 6.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2011 Jo det er akkurat det jeg mener. Høyden fra vannet og opp til dekk. Du har 10-15 cm. Trodde man måtte ha mer jeg. Hva slags båt har du? Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Ein Skilsø 750. Har også på hand ein båt som er ganske lik din, men ein ca 21 ft. Der er lenseopningane i sidene, ca 10 cm over vannlinja. Er eit nydeleg fint skrog. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
index Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Mine lenseåpninger ligger ca 20cm over vannlinja, men derfra og opp til dekket er det nok ytterligere 10cm. Men siden du har kraftige rekker akterut så burde det ikke være noe problem å få til et selvlensende dekk 20-30cm over vannlinja da. Husk bare at båten bør kunne klare litt last på dekk uten at den begynner å ta inn vann... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
glalaksen Svart 6.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2011 Jepp har tenkt på det med last. Hvordan regner jeg ut dette egentlig? Husker ikke mya av stabilitetslæren på skola lengre. Tror vi hadde noen formler der. Jeg kan jo ta med meg gamle rongtønner og fylle på med vann og så sette en strek Har du et bilde av den båten du har på handa med et nydelig skrog? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.