Jump to content

Hvilken størrelse på seil skal jeg velge?


The sailor

Recommended Posts

Skal oppgradere seilgarderoben på en Beneteau First 26 med nytt forseil. Har i dag en 150% genoa som er ca 14 år, men den står fint og er ellers i grei stand. Spørmålet er om jeg bør kjøpe en kryssfokk og suplere med den gamle genoaen eller å kjøpe en ny 150% genoa som jeg kan reve? Ellers består seilgarderoben av både spinnaker og gennaker. Eller bør jeg velge noen annen størrelse? Tenkte å gå for en radialsydd laminatduk. Innspill!!??

Link to post
Share on other sites

Om den gamle genoaen er i grei stand så ville jeg valgt en ny kryssfokk til å bruke når det blåser friskt. Har du regattaambisjoner bør du ha ny genoa også. Reving av forseil er ikke noe særlig pga dårligere fasong og lavere høyde og at det kan falle ut om det blåser mye.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Ja det er det jeg tenkte også. Er usikker på hvor mye regatta det blir, men det blir ihvertfall lite dersom jeg har dårlig seil! En kryssfokk er vel også betydelig bedre enn en 150% genoa på kryss i litt mimdre vind? Seilmakeren anbefalte meg en 150% genoa, men man vet aldri om det er begrunnet ut fra større fortjeneste!

Link to post
Share on other sites

Båten vil sannsynligvis gå både høyere og fortere på kryss med genua. Begrepet "kryssfokk" er nok litt misvisende. Det kommer av at det kan være vanskelig å få skjøtet en fokk langt nok inn, med mindre du har innhal eller en separat skinne til å skjøte fokken på. Det er i hvert fall min erfaring.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...