Jump to content

Avstemming - Den beste båt-tabben!


Batdilla

Recommended Posts

I konkurransen om den beste Båt-tabbe historien har juryen nå nominert 10 kandidater fra tråden som går videre til avstemming blandt medlemmene. Standarden på mange av bidragene var høy og det var ikke noen lett jobb for juryen å utse de 10 finalistene. Blant de mer enn 35 bidragene i tråden var det mange perler. Selv om det ikke lot seg gjøre at alle gikk videre til finalen, håper juryen å ha fått til et utvalg som er representativt for humoren og tabbenivået her på baatplassen. Juryen takker herved alle som bidro med så mange artige historier. Hvem vet - etter enda en sesong er over - kanskje det har samlet seg opp så mange nye tabber at vi kan dra en ny runde mot vinteren igjen?

 

Neste steg nå er denne avstemmingen hvor du kan stemme på det av de 10 bidragene i denne tråden som du synes er aller best. Denne avstemmingen blir stående åpen til 06.03.03 hvor avstemmingen avsluttes. Bidraget av de 10 nominerte med mest stemmer vinner konkurransen. Hvis det blir flere vinnere med likt antall stemmer vil det bli loddtrekning mellom disse. Beste skrøneforteller blir publisert i en egen tråd i forumet og vinner en sjekk pålydende kr. 500,-.

Link to post
Share on other sites

Kandidat 1 - av mini

 

Jeg har flere tabber, men i ånden av tidligere innlegg i tråden her så skal jeg nøye meg med en.

Denne historien begynner året før jeg gjorde min tabbe grande. Vi var to båter nedover svenskekysten og rett utenfor Gøteborg ligger Långedrag det er havnen til GKSS (Gøteborgs Kungliga Segel Selskap). I naturlig linje fra der du kommer nordfra og inn til havnen ligger det to holmer, mellom disse holmene er det noen steiner..................... I hvertfall vi kommer to båter etter hverandre mellom disse holmene og første mann går på noe så jæ........, men vi gikk klar.

Samme sted ett år senere, vi var alene, på vei inn samme sted. Så sier tidl. Admiralinne hvorfor seiler vi her, husker du ikke hva som skjedde ifjor? Svaret var: Slapp av jeg har kontroll for nå ligger vi mye mer midt i sundet så dette går bra, jeg vet hva jeg gjør. Med overlegen mine stevnet jeg frem. Så    Smalt det noe så inn i aller mørkeste Hel..........

Da sa tidligere nevnte Adm. Jeg hørte at du har kontroll ja, tonefallet lå på ca. - 25 gr. C. Det var istapper på alle vokaler.

Da var det at jeg kikket ned i salongen!!! Dørkteppet var mørkt, så jeg sa hold kjeft kjerring, vi tar inn vann, vi lekker. Stupte ned for å sjekke og oppdaget den største av alle katastrofer, det mørke var ikke sjøvann, men skotsk fiiin ankerdram. Det sto en hel liter uåpnet Whisky i salongbordet og den hadde knust. Da gråt nesten skipperen.

Til alt hell så gikk det bra med båt og mannskap etter at ting hadde roet seg, så idag er det en god historie. Forøvrig ble jeg senere fortalt at steinen vi gikk på heter Lindstrøm grundet etter en mann av samme navn. Han gikk på steinen så hardt en gang på 20 tallet, og så hardt at riggen gikk overbord.

Link to post
Share on other sites

Kandidat 2 - av Pjolter

 

Vel alle sammen, jeg har en til som jeg kom på.

For et par år siden. Jeg var sammen med svigefar som hadde kjøpt seg ny båt og nytt ekkolodd/plotter. Fungerte flott. så fikk jeg overta roret ( Jeg har jo kjørt båt siden jeg var en knyttneve stor) i Trondheimsfjorden.  Jeg kjente ikke fjorden i det hele tatt, og for dere som leste mitt siste innlegg ser dere at jeg er vant til undervannskjær, båer osv..  Vel vi cruset i 10 knop mens jeg fulgte ekkoloddet og det var dypt og fint hele veien. men plutselig hopper ekkoloddet til 1 meter og så null.......   Jeg vrenger båten rundt så både kone, svigerfar og gjester :cheers: ombord nesten falt overbord.  Svigerfar stormer frem og spurte hva som var galt, og jeg forklarer så godt jeg kunne.   da ler svigerfar godt og lenge  :lol:og kan fortelle meg at ekkoloddet ikke viser dypere en 250 meter.. da går den i null......    litt pinlig spør du meg.. ikke minst etter å ha framstillt meg selv som en dreven båtfører...   :lol:heheh

 

Jaja  man lærer heldigvis så lenge man lever

 

Pjolter

Link to post
Share on other sites

Kandidat 3 - av Brumle

 

Hadde denne historien på gamle Båtplassen i fjor vår, men kan gjenta den her dette var i hvertfall en grusom opplevelse:

 

Satte inn helt ny motor i vinter, Forventningen var stor ved sjøsetting, alt fungerte perfekt på de første prøveturene.

Etter 8 timers kjøring fant jeg en liten disel lekasje fra filteret, ingen stor sak. Tetter lekasjen og tar med dassrullen for å tørke grundig rent mens motoren går på tomgang, ser etter så alt er tett. Da skjer det, enden på dassrullen forsvinner inn i innsuget på motoren, diseldyret forsyner seg grådig av papiret harker og hoster og stopper. Hva nå, hvit i ansiktet og tørr i halsen tenker jeg på krokete ventiler og hull i stempler.

Fatter etter en stund håp om at dette kansje har gått bra, demonterer toppdeksel og innsug, fjerner en halv dassrull rundt ventil stenger ca 3timers arbeid. Monterer sammen og ber til de høyere makter om at dette må gå bra. Motoren starter på første forsøk og går som en klokke- Etter dette ser en veldig lyst på livet og satser på flott problemfri båtsesong. Ses på fjorden.

 

 

Grøsser på ryggen enda etter den opplevelsen.

Link to post
Share on other sites

Kandidat 4 - av Nadheim

 

Det er oppbyggende lese om andres tabber. Jeg vet jeg kommer til å gjøre mange selv, men da er jeg ihvertfall ikke alene.

 

Jeg gikk  på en skikkelig smell da jeg var 16-17 år. Jeg og en kompis var ute med en nyervervet GH14 m/ 15hk Yamaha. Vi kjørte rundt i Vauerkilen på Hvaler en fredag kveld da vi la merke til et festlig lag på en holme. De fleste på holmen virket ganske beruset, og det virket som de på død og liv ville ha kontakt med oss der vi føyk forbi i anslagsvis 18 knop.

"Jeg gidder ikke å være taxibåt for fulle folk" husker jeg at jeg tenkte. 1 sekund senere smalt vi rett på et undervannsskjær som jeg aldri har sett i noe kart, og som heller ikke er merket. Følelsen var omtrent som å kjøre på en flytemine (av den store runde sorten, men pigger som stikker ut). Yamahaen ble "bøyd", men merkelig nok ikke ødelagt viste det seg senere. Vi rodde bort til holmen med de fulle folkene, som kunne opplyse oss om at de hadde forsøkt å varsle oss om skjæret...

 

Denne episoden er den mest lærerike jeg har hatt på sjøen.

 

PS

Hvis noen skulle rote seg inn i Vauverkilen (det er veldig fint der, men ankomsten fra vest er for grunn for store båter. fra nord går det ihvertfall greit med opptil 25 fot) er det altså et umerket skjær med følgende posisjon:59° 6,211' 10° 51,387'.

Link to post
Share on other sites

Kandidat 5 - av Rolf

 

Om dette er min verste vet jeg ikke, det har jo blitt noen tabber i løpet av 30 år i båt, men den dras frem av alle de andre når vi mimrer om tidligere turer:

Det hendte i ferien, vi var 3 båter i følge og lette etter en grei plass å legge til for kvelden.

Men det var  relativt sent på ettermiddagen, i fellesferien, på Sørlandet så mange av favoritt plassene i området var opptatt. I tillegg sto solgangsbrisen ganske stiv, dette begrenset mulige plasser ytterligere. Vi var ’lederbåt’ og skulle finne plass (stikker dypest), men etter at mine utpekte mulige fortøyningsplasser 3 ganger ble forkastet av fruene i kameratbåtene begynte min tålmodighet å bli tynnslitt.  

Vi nærmet oss en ny odde som var sånn passe, greit mht. vind og ankringsdybde men jeg skjønte at fruene, både min og de andres ikke syntes landforholdene var helt etter deres ønske. Men jeg visste at etter denne odden var det ikke mange muligheter. I tillegg var jeg alvorlig sulten og passe trøtt, både fordi det ble lite søvn natten før (en god bok) og fordi dagens rortørn ble lenger en vanlig, hverken poden eller fruen ’gadd’ å løse av.  

Så tenningspunktet mitt var nok mye lavere enn vanlig i det jeg begynte å sige inn mot land, bestemt for ”her blir det, uansett”. Imens hadde ungene (3 stykk på 4, 9 og 12) startet en voldsom krangel nedenunder, masse skrik og skrål som (i mine ører) hørtes over hele bukta .

Poden overhører overlegent mine anmodninger om komme opp å gi en hånd, mye gøyer å tyne sine småsøstre, til høylytte protester fra dem,  så etter at ankeret med kjetting er droppet (for hånd) eksplodere jeg, dundrer nedenunder og kommanderer brølende ungeflokken til å holde kjeft, styrter opp for å slå bakk, kaster meg over kjettingen før alle 30m er rast ut og får etter at skuta ligger rolig beskjed fra fruen som hele tiden har sittet forut og nå står helt i vannkanten på det glatte svaberget og tviholder i rekka at ”Jeg glemte fortøyningstauet”.

Min ekplosjon antennes igjen ”forbanka kjerring” osv. tenker jeg, gjør fast kjettingen, triver en fortøyningstamp, styrter opp av cocpiten for å redde kjerringa, trør litt feil og går rett på sjøen.

Dukker omsider opp, passende avkjølt, med brillene i den ene handa og blir møtt med gapskratt fra ”kjerringa”, alle i kameratbåtene, alle andre i bukta som bivånet opptrinnet samt egne unger som på dette tidspunkt turte å tusle ut for å se hva som plasket så kraftig. Minste jenta avslutter det hele med ”Pappa, du mista capsen” og peker på den blå capsen som nå holder på å forsvinne i dypet.

Resten av kvelden ble riktig hyggelig. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Kandidat 6 - av blueline

 

Jeg er litt usikker på hva min verste båt-tabbe er, men en av dem er denne: Jeg var 20år og hadde vært ute med en GH 14 med 15 hk påhenger og skulle kjøre inn og fortøye i båsen(flytebrygge). Jeg hadde ikke rattstyring og styrte med motoren. Motoren var en ny Yahama som gikk rolig og fint på tomgang. Jeg pleide derfor å hå ha den i gir på tomgang til jeg hadde fortøyd. Da jeg skulle reise meg opp og gå foran å ta i mot(jeg hadde tatt av meg snora fra dødsmannsknappen for å kunne gå frem i båten) var jeg antagelig litt ustø og hva skjer? Jeg holdt i det jeg hadde og det var rorkulten på motoren. Dermed vred jeg gassen i bånn og båten skjøt fart rett frem, mens jeg falt bak og i sjøen. Da jeg stakk hodet opp av vannet sto båten halveis opp på brygga og gikk på full gass. Jeg svømte bort og slo av motoren. Skyndte meg å løfte båten ned igjen og kikket meg rundt. Jeg var glad ingen hadde sett meg. Skadene på båten var små. Lærdom: Det er når man slurver og er sløv at tabbene kommer.

Link to post
Share on other sites

Kandidat 7 - av Piruto

 

Hei alle sammen!

Etter å ha kost meg med å lest andres tabber og lest dem høyt for kona,(som på sin side heller vil ha steike fine gardiner og duker i båten istedet for flotørbryter på lensepumpa)

sier plutselig: Sitt ikke der å le, fortell heller om da vi dreit skikkelig på draget.....

 

:cheers: Ok. Det var slik:

Etter å ha kavet å plundret med å få skiftet den pluttselig så oljetom-kjørte blokka på B-20`n

i balja, ventet en sårt etterlengtet sjøsetting.

Dette var da fortalt til omtrent alt som kan krype å gå i Måløy.

Spesielt til de som på en skyfri og varm maidag som gjerne setter seg på uteresturangen for å ta seg en "duggfrisk" en.

Ble i ettertid fortalt at det summet rundt på bordene som en bisverm: "nå kommer snart Roger`n og kona i fullt pådrag forbi her å smiler og vinker" og "skal bli kjekt å se om han har fått til den derre gamle dritten av en Amasonmotor" osv.

:cheers::cryin::cool: Slik følte jeg meg da vi ga full throttle for å ha toppfart forbi resturangen!!

Det som deretter hendte vil jeg som mange andre helst glemme.

Motoren gikk på sine 5100rpm, og vi hadde i overkant av 20 knop,

hvorpå motoren RETT UTENFOR resturangen gikk over fra å si Rrrrrrrrrrrrrrrrr,

til noe i denne dur: Rrrrrrrrrrrrr--------BBBBBBåååååååååå.........

For senere å ikke gi fra seg en eneste lyd...

Reiv opp motorlokket for så å bli møtt av en sky som tåkela "halve" havna!

Og et motorrom med vannstand på nesten en meter!!!

Heldigvis var vi såpass langt fra land at vi ikke hørte en eneste komentar..

Men har hørt mange i senere tid. Årsaken derimot var: Man må flytte temperaturføleren frem på motoren ved marinisering og sjøvannskjøling på B-20.

Det gamle hullet blendes med en plugg som har samme gjengene som i hullet.......

 

Mvh Roger

Link to post
Share on other sites

Kandidat 8 - av thor

 

Etter å ha advart en innkommende båt  om faren ved å gå fornærme en stake som står midt i havet og forelesninger om hva det kan medføre av depresjoner setter Admiralen seg i Slagskipet og forlater bukta.

Normalt tørner jeg baugen babord over og går rett ut,men denne gangen ei.Dreide inn i bukta og tok storsirkelen den nettop tung belærte mann angående staker og grunner veiver med armene.O`skræk ,grillen var igjen på fjellet!! :cheers:

Admiralen legger øyeblikkelig hardt styrbord og beorder et stykk mannskap på dekket i ekspress.Arvingen til Slagskipet går fram da det smeller og fyker på sjøen med et plask :cryin:

Da Arvingen igjen er ombord i det nå ikke fullt så stolte Slagskipet så kommer spørsmålet,Skulle du bare vise ham hva som kunne skje? :cool::wink:

Det hører med til historien at jeg bomma på staken med ca 3cm,og gubben på land tror jeg måtte le brokk på seg.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Kandidat 9 - av Pjolter

 

Vel la inn denne på septik linken, men fant ut at kanskje ikke alle leser den når de vil le. Og siden jeg er en snill person som mange ler av legger jeg ut enda en båt tabbe  :cheers:

 

Hadde akkurat kjøpt båten og skulle ha den på slipp for første gang. ( banna, nå skriver jeg her igjen). hadde erfart at septikpumpen ikke virket som den skulle.  Vel på land spylte jeg hele båten først. og gikk så i gang med "septikhullet"  Kikket inn, så litt shell. Satte høytrykkspyleren inn i åpningen og trykket.......   vel..  et par "blubb, blubb" senere ( jeg like dum , står å ser inni hullet) og  en hælve.....  sprut..  skal fortelle om bruning på kort tid..  hæhææhæh   alle gamlekara som stod rundt å så på lå på bakken og vred seg av krampelatter.. og jeg ( i hvit t-shirt for anledningen) stod der med møkk fra anklene og opp..  hæhæhæ  må le når jeg mimrer tilbake...  

 

Ja ja,, over til neste fadese fra noen av dere andre  

 

Pjolter som endelig har blitt ren...

Link to post
Share on other sites

Kandidat 10 - av SveinHa

 

Tabber til sjøs er har vi vel alle noen av. For min del har jeg jo hatt en del grunnkjenninger opp gjennom tidene uten at det har fått de store følgene.

 

Det mest pinlige for tiden er når jeg skal inn i båsen min i båthavna og ikke treffer riktig. Et lite dunk i den ene utliggeren, båten setter seg på tvers , et dunk i den andre...... og etterhvert er jeg nå greit fortøyd. Jeg tar meg ikke tid til å se hvem som står og ler på andre siden. Prøver heller å gjøre meg så liten som mulig.......

 

Har mer lyst å fortelle om en søndagstur til en kjenning: Han hadde lånt farens daycruiser til en søndagstur med familien. Jentungen på 12 hadde lyst å styre og fikk lov. Pappa holdt seg i nærheten og fulgte med på ekkoloddet. Etterhvert ble det grunnere og grunnere. Veldig mye grunnere og pappa kastet seg over spakene og rev den i revers. Det han plutselig oppdaget var at skjæret var passert uten problem og nå rygget han på det i stedet, med hekkaggregat..... Pappa fortvilte ikke, man er da båtmekaniker og reserve Duo-Prop sett ligger i båten. Det var sommer så han hoppet i sjøen med nødvendig verktøy..... og mobiltelefon i baklomma.....

 

Mamma mente at med den timeprisen denne turen kostet, kunne de like godt dra på cruise i Karibien neste gang......  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...