Jump to content

VP DP-G drev. Erfaringer?


KSE

Recommended Posts

DP-F ? :headbang:

 

Standard-drevet for Volvo Penta KAD32, KAD43, KAD 44 var DP-E. Når KAD300 ble presentert var det behov for et sterkere drev siden KAD300 hadde mer kraft og moment enn KAD44. Volvo utviklet DP-G spesielt for KAD300 og er det eneste godkjente drevet for denne motoren.

 

DP-F finnes ikke og er aldri blitt laget av Volvo.

 

DP-G er et veldig driftsikkert drev og det er rapportert om veldig få problemer med dette drevet så vidt jeg vet. Det var noen barnesykdommer det første året, men disse ble rettet opp gratis av Volvo og dersom motoren du planlegger å kjøpe har vært vedlikeholdt slik den skal (med service på et Volvo Penta verksted i alle fall i garanti-tiden), skal alt være ok nå.

 

Har selv en båt med kombinasjon KAD300 og DP-G og har ingen problemer. Det er de som sier at DP-G er det beste drevet som Volvo har laget, uten at jeg kan kommentere det noe mer.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Hei

Har båt med en 2002-modell KAD300 og DP-G og har gode erfaringer, så langt.

Båten jeg har er av tidligere eier omtalt her:

http://baathavna.no/efdb/cgi-bin/baatdb.pl@db=default&uid=3187.12741956282329&BatFabrikat=Avanti&sb=2&so=descend&view_records=S_25F8k.htm

 

Ved skifte av girolje hvert år så er oljen "nesten" like fin som ny, så jeg mener også at Volvo her har gjort "en god jobb".

 

Med denne motoren i min båt så er det kraftoverskudd og jeg kan dermed velge marsjfart. Det går jo selvsakt mer drivstoff ved høyere turtall. Marsjer ofte på 2800-3000 omdreininger. Noen mener kanskje at jeg kjører med for lavt turtall, men drivstoff-forbruket er også et parameter å ta hensyn til.

 

Timetelleren viser ca 1400 timer og erfaringene er gode så langt: Motorløsningen anbefales!

 

Lykke til med dine vurderinger videre!

 

Hilsen Tekno

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...