Jump to content

Marna MB10A, lekk eksosmanifold. Lappe den med kjemisk metall?


gvarvianer

Recommended Posts

Vanskelig med bilder... hadde håpa å slippe å demontere den... det er skjøre gamle (rusta) greier det her. har du en liggende? vil nødig skru den av å risikere å knekke skruer før jeg evt har funnet en ny. kjøpte noe tokomponent snabelstoff på biltema i dag... kjemisk metall.får jeg ikke tetta med det tro?

Link to post
Share on other sites

Du får sikkert tettet det, men hvor lenge det holder er en annen sak. Jeg ville ha forsøkt og tettet det, og deretter begynt å lete etter ny manifoil. Med litt flaks så har du da en å skifte til når (ikke hvis) det begynner å lekke igjen. Når støpegodset først er gjennomrustet ett sted, så må du regne med at resten også er mer eller mindre som kjeks...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjempebra LEVIND! jeg har sendt deg en mail. ja index det var akurat det som var planen, men så fort som det våres nå frister det å få båten utpå snart, men en manifold i reserve hadde helt klart vert en god start på sesongen :-) ingen som har erfaringer med kjemisk metall? biter det på støpegods? tåler det varme?

Link to post
Share on other sites

Hvilke væsker kommer den til å se? Kun eksos og sjøvann, eller glykol ved vinterlagring?

Den fra Biltema tipper jeg vil til tåle sjøvann og over 100 grader, men IKKE glykol. Ytterst få av disse stoffene tåler det.

Dersom temp kan bli høyere eller den skal se glykol vil jeg anbefale å finne en fra loctite. De har en som tåler glykol og flere som er laget for høye temperaturer.

Jeg har en tabell på jobben og kan tipse deg om hvilken type dersom du er interessert...

Link to post
Share on other sites

Det vil nok holde med loctite sin. Eg har brukt det til å støpe i innsugs porter for å endre flow i kanaler i topp på løpssykler 600 ccm klasse. Slipe heilt reint,og lag "hakk" og grov overflate, og vaske med crc brekleen, er min oppskrift.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

hei igjenn, ja marna har...... den koster 6000kr, har kun hatt en ti minutters tur med båten da jeg kjøpte den i høst så jeg har ikke fått noe intrykk av hvordan den fungerer sånn ellers. det spørs om jeg må manne meg opp å skru den av også forsøke å fixe den med locktite, det er jo for galt å koste på en masse nnå før jeg har prøvd den skikkelig :-/

Link to post
Share on other sites

Har kikket på databladene til Loctite og sent Henkel et spørsmål:

Ifølge databladene har alle kjemisk metall-produktene til Loctite dårlig motstand mot metanol. Jeg antar derfor at det samme gjelder med motstand mot 50% glykol. (Det er dette jeg har spurt om, uten å får svar)

Link to post
Share on other sites

Svar fra Henkel:

 

For dette har vi en annen type, som mer stabil mot glykol/vann 50-50 %. Dette er Loctite 9492 eller enda bedre; Loctite 9497. Disse tåler i tillegg mer temperatur, opptil 180 dgr.C for begge typer.

 

I tillegg er Loctite 9497 varmeledende.

 

Loctite 9497 er i væskeform og 9492 er pasta.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...