Jump to content

Skånsom systemrens av kjølesystemet?


Spinnaker

Recommended Posts

Finnes det andre løsninger for systemrens enn den man får kjøpt på bilrekvisitaen, og som er mer skånsom, men likevel løsner opp saltet og får det ut av kanalene?

 

Har hørt endel negativt om vanlig systemrens av motorens kjølesystem, og tenkte kanskje at det var andre ting man kunne kjøre igjennom for å få ut saltet fra kanalene, og uten å spise på pakninger? Eddikløsning virker jo på andre ting, men løsner det opp saltavleiringer i motoren?

 

Den vanlige typen Systemrens fra bilrekvisitaen krever vel en viss temperatur for å virke, og høy temp er kanskje ikke bra for saltet?

Motoren som skal renses er en 2 cyl Yanmar, sjøvannskjølt pr idag.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har selv brukt Systemrens til å rense kjølesystemet på to forskjellige motorer med godt resultat.Det kom mye brun guffe ut og effekten var påfallende. Ikke noe problemer med overoppheting etter "behandlingen". Skjønner ikke helt at det skal være et problem med bruk av Systemrens. Det som er viktig er at man må fylle på ferskvann etterpå. Så kjøre motoren ordentlig varm(til termostaten åpner). Tappe av dette vannet for så å gjenta denne prosedyren til vannet er "helt rent".Det tok 6 runder med "skylling" på mine motorer. Så kan man fylle på ny frostvæske.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Oppvasktabletter har jeg testet kontrollert i et gears kjølekanaler. Blandet varmt vann og 2 oppvasktabletter helte det i kanalene og lot det stå i litt over 24 timer. Ingen effekt.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Kanalene er nok ikke tette, men det er sikkert et godt belegg med salt og skitt der, og om oppvaskmiddelet løser opp dette blir jeg glad.

Jeg antar at samme oppvaskvannet må sirkulere i en tank med sil på slangen, slik at det får en viss temperatur? Det er vel også på denne måten man bruker Systemrens? Så skylle godt med rent vann.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...