Jump to content

Hvordan reparere skader i gelcoat? (wesling 16)


kjetil_jh

Recommended Posts

Hei folkens.

 

Gikk til innkjøp av en wesling 16 HT forrige sesong.

Båten fikk gjennomgå 1 uke med hardvær som resulterte i at springfjær slet og båten hadde slått seg i uteliggeren.

Skal også nevnes at jeg forholdvis fersk på båtfronten.

 

imag0076.jpg

 

Her ser dere 2 skrape merker, hva anbefaler dere at jeg gjør her?

 

imag0078.jpg

 

Her er det verste skaden den fikk.

Samme her, hva anbefaler dere at jeg gjør?

 

imag0077.jpg

 

Trenger jeg og bunnsmøre den (har allerede gått til innkjøp av bunnsmøring).

Vist jeg skal bunnsmøre den på nytt, bør jeg da pusse ned, prime også bunnsmøring?

Båt: Wesling 16 HT

 

Medlem i: Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

De øverste merkene ville jeg ha begynnt med å rubbe. Ser ut på bildet at det ikke er så dype sår, men bare svarte streker etter "et eller annet" Vil tro rubbing, polering og Wax til slutt tar vekk det mest synlige. (ser forøvrig ut som resten av gulfargen trenger rubbing, polering og wax, så du kan jo ta alt i ett.

 

Den andre skaden ser derimot ut som topcoaten er slipt inn til glassfiberen. Er den det?

 

Ang bunnen så ser den bunnsmøringen din litt flasset ut. Jeg ville ha spylt mest mulig bort med høytrykkspyler, og så skrapt bort resten og lagt på ny primer og bunnsmøring. Da vet du at det er gjort, og får bare sååå god samvittighet.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Den verste skaden bør nok sparkles og lakkes, hvis du får tak i gelcoat sparkel i rett farge slipper du lakken. Den i baugen rubber du bort og polerer etterpå. Når det gjelder bunnstoff ville jeg bare ha flekket der det har flasset, resten holder fint som det er. Det er ikke noe poeng i å lage et stort prosjekt av alt, å skrape en slik båt helt ren for så å prime og bunnsmøre tar mye tid, koster masse penger og gir deg ikke nødvendigvis så mye mer båtglede tilbake...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei, å takk for svar folkens.

 

Snakket med en kundebehandler på båtsenter og etter hans mening så sa han at jeg kunne skure/spyle det som er undervanlinjen og der etter rulle 1 fint størk over det gamle.

Hva syntes dere om dette forslaget? Vil den nye bunnsmøringen sette seg skikkelig?

 

jeg ser for meg etter det dere sier så fikser jeg den store skaden først og fremst.

Deretter vaske,rubbe og polere båten til slutt.

 

Noen tips/triks til å utføre bunnsmøringen når båten står på henger?

Båt: Wesling 16 HT

 

Medlem i: Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Dersom bunnstoffet er glatt og fint uten tidligere dype avflassinger så går det nok fint med vask og bunnstoff. For å få dekket hele bunnen ruller du først på der du kommer til. Lar det tørke. Ruller båten litt bakover på hengeren så du kommer til der du ikke fikk tatt.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Morn! prøv å polere med AUTOSOL det er litt grovt men funker! voks etterpå så blir gammel gelcoat som ny! en 16 foter klarer du å heise opp i garasjen med noen jekkestropper i taket, dra ut hengeren og vips så har du tilgang til hele bunnen :-)


Hadde jeg bare hatt en garasje så hadde det vært et meget godt alternativ :)
Men takk for tipset

Båt: Wesling 16 HT

 

Medlem i: Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...