Barolo Startet 7.April.2011 Del på Facebook Startet 7.April.2011 Hei! I båten min var det strøm på alle brytere, kjøleskap, trykkvann etc selv om jeg skrudde av hovedbrytere til begge batterier. Dette førte blant annet til vann i motorom, da jeg trodde trykkvannet var av - og hadde en liten lekkasje i en slange. Dette skal derfor fixes. Jeg vet bare ikke helt hvordan det skal være. Båten er en Askeladden Beetle. Dette er bryterskapet: Jeg skrur det ut, og legger det ned: Her er det slik det var. Har her begynt å fjerne kabel som er godt merket med at den må fjernes før to batterier innstalleres! Ikke så rart det var strøm på alt! Kabelforklaring: De to som kommer inn på den nederste bryteren (øverst på dete bildet) er venstre til startbatteri, høyre til motor. Under disse sitter et laderele; Bosch 0 332 002 150, 12v, 75A. Den store røde kabelen på den andre bryteren er til forbruksbatteri. De tre sikringene øverst (nederst på bildet)er til diverse på dasbord, kjøleskap etc, mens de to nederste er til radiominne og lensepumpe. Sistnevnte skal alltid ha strøm, men kan slås av med en bryter som sitter i mellom omtalte sikringer. Jeg gjorde om til dette, som jeg håper er rett: Jeg er dog usikker på om ledningene til ladereleet sitter korrekt. Derfor vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger på om det jeg har gjort er riktig. Vil helst ikke ha strømproblemer i sommer! Et bilde av laderele, litt dårlig, da det er litt trangt. Den nærmeste ledning går til motor. Mvh Barolo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Vil si at alt utenom vhf og dieselvarmer er koblet inn på hovedbryter. Det er vel rett. Eller burde være slik Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Her har du bilder fra min båt - Navix det også, samme opplegg: Ser ut som du mangler styrestrpømmen til releet? Den sorte og blå/gule hos meg, som er jord og D+ (ladelampe/strøm på når generator lader). Releet sørger for lading til begge batteriene når motor går OG forbruksbatteriet er koblet inn. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Barolo Svart 7.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2011 Takk for svar! Det er øyensynlig noe som mangler på releet mitt ser jeg, ja. Styrestrøm vet jeg ikke noe om - jeg får stappe hodet inn i hullet i morgen, og se om det kan ha falt av noe. Må man ha det? Her er det i alle fall noen med enda mindre peiling enn meg som har montert! Til JSW: Jeg ser ikke helt om den røde kabelen fra releet ditt går til forbruksbatteriet? Skal den gå dit? Jeg ser godt den som komer til releet fra motor. Mvh Barlo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Jeg tror jeg først må ta et lite forbehold om at jeg ikke er helt i mål enda om hvordan alt er koblet hos meg - holder på å lære og finne det ut nå om dagen så jeg legger inn alle mulige forbehold.. Men mener det er som følger: Styrestrøm må du ha. Det er den som aktiverer releet. Styrestrøm her er ladestrøm eller tenningen. Når motoren lader / tenningen er på, kobles releet inn. Releet sørger derved for en forbindelse mellom start- og forbruksbatteriet, slik at begge lades. Hos meg går den røde ledningen du kan se fra motorsiden av bryteren til releet. Den ledningen fra releet du ikke ser skikkelig går inn på forbrukssiden av bryteren for forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Når dette er koplet riktig så er det normalt bare lensepumpe og varme/kokeapperat som kan få strøm når øverste bryter er vridd off. Setter du den lille bryteren i off så mister du strøm til kok.. og lensepumpe. Navix er amatører derfor har de klart å montere den lille bryteren opp,ned. Dvs. en strømbryter er alltid normalt i on posisjon når den er trykket inn i øverkant, men ikke hos finske navix. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barolo Svart 7.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2011 Det er mulig at den lille bryteren burde været motsatt, men den er i alle fall merket. Det er ladereleets tilkoblinger som bekymrer meg mest nå. Flere kommentarer på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 Er ikke det et bosch rele? Hva er nummeret på releet? Gjør et google-søk på delenummer så finner du nok svaret. Har slikt opplegg selv men skal ikke på hytta med det første..Å jeg irriterer meg grenseløst over bryteren som navix har montert opp/ned. Det må da gå an å gjøre ting etter normale standarder selv om man er finsk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barolo Svart 8.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2011 Joda, det er et Bosch rele, som tidligere nevnt: Bosch 0 332 002 150, 12v, 75A. Har selvfølgelig googlet på dette, og det er opplysninger å finne. Det er bare det å tolke dem rett. Det begynner å gå opp for meg, at det som jws sier, ikke er styrestrøm til releet. En merkelig innstallasjon! Da blir det vel ingen lading av forbruksbatteri. Jeg skal i båten å lete med lys og lykte etter om ledninger kan ha falt av. Mvh Barolo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.