Jump to content

Spørsmål om kabler er riktig montert i bryterskap på Askeladden


Barolo

Recommended Posts

Hei!

I båten min var det strøm på alle brytere, kjøleskap, trykkvann etc selv om jeg skrudde av hovedbrytere til begge batterier. Dette førte blant annet til vann i motorom, da jeg trodde trykkvannet var av - og hadde en liten lekkasje i en slange. Dette skal derfor fixes. Jeg vet bare ikke helt hvordan det skal være. Båten er en Askeladden Beetle. Dette er bryterskapet:

beetlebattu.jpg

Jeg skrur det ut, og legger det ned:

beetlebatta.jpg

Her er det slik det var. Har her begynt å fjerne kabel som er godt merket med at den må fjernes før to batterier innstalleres! Ikke så rart det var strøm på alt!

Kabelforklaring: De to som kommer inn på den nederste bryteren (øverst på dete bildet) er venstre til startbatteri, høyre til motor. Under disse sitter et laderele; Bosch 0 332 002 150, 12v, 75A. Den store røde kabelen på den andre bryteren er til forbruksbatteri. De tre sikringene øverst (nederst på bildet)er til diverse på dasbord, kjøleskap etc, mens de to nederste er til radiominne og lensepumpe. Sistnevnte skal alltid ha strøm, men kan slås av med en bryter som sitter i mellom omtalte sikringer. Jeg gjorde om til dette, som jeg håper er rett:

battbeetle_002a.jpg

Jeg er dog usikker på om ledningene til ladereleet sitter korrekt. Derfor vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger på om det jeg har gjort er riktig. Vil helst ikke ha strømproblemer i sommer!

Et bilde av laderele, litt dårlig, da det er litt trangt. Den nærmeste ledning går til motor.

battbeetle_004b.jpg

Mvh Barolo

Link to post
Share on other sites

Her har du bilder fra min båt - Navix det også, samme opplegg:

 

imag07211.jpg

 

imag0726.jpg

 

Ser ut som du mangler styrestrpømmen til releet? Den sorte og blå/gule hos meg, som er jord og D+ (ladelampe/strøm på når generator lader). Releet sørger for lading til begge batteriene når motor går OG forbruksbatteriet er koblet inn.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

Det er øyensynlig noe som mangler på releet mitt ser jeg, ja. Styrestrøm vet jeg ikke noe om - jeg får stappe hodet inn i hullet i morgen, og se om det kan ha falt av noe. Må man ha det? Her er det i alle fall noen med enda mindre peiling enn meg som har montert! Til JSW: Jeg ser ikke helt om den røde kabelen fra releet ditt går til forbruksbatteriet? Skal den gå dit? Jeg ser godt den som komer til releet fra motor.

 

Mvh Barlo

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg først må ta et lite forbehold om at jeg ikke er helt i mål enda om hvordan alt er koblet hos meg - holder på å lære og finne det ut nå om dagen så jeg legger inn alle mulige forbehold.. :tongue: Men mener det er som følger:

Styrestrøm må du ha. Det er den som aktiverer releet. Styrestrøm her er ladestrøm eller tenningen. Når motoren lader / tenningen er på, kobles releet inn. Releet sørger derved for en forbindelse mellom start- og forbruksbatteriet, slik at begge lades. Hos meg går den røde ledningen du kan se fra motorsiden av bryteren til releet. Den ledningen fra releet du ikke ser skikkelig går inn på forbrukssiden av bryteren for forbruksbatteriet.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Når dette er koplet riktig så er det normalt bare lensepumpe og varme/kokeapperat som kan få strøm når øverste bryter er vridd off. Setter du den lille bryteren i off så mister du strøm til kok.. og lensepumpe. Navix er amatører derfor har de klart å montere den lille bryteren opp,ned. Dvs. en strømbryter er alltid normalt i on posisjon når den er trykket inn i øverkant, men ikke hos finske navix.

Link to post
Share on other sites

Er ikke det et bosch rele? Hva er nummeret på releet? Gjør et google-søk på delenummer så finner du nok svaret. Har slikt opplegg selv men skal ikke på hytta med det første..Å jeg irriterer meg grenseløst over bryteren som navix har montert opp/ned. Det må da gå an å gjøre ting etter normale standarder selv om man er finsk.

Link to post
Share on other sites

Joda, det er et Bosch rele, som tidligere nevnt: Bosch 0 332 002 150, 12v, 75A. Har selvfølgelig googlet på dette, og det er opplysninger å finne. Det er bare det å tolke dem rett. Det begynner å gå opp for meg, at det som jws sier, ikke er styrestrøm til releet. En merkelig innstallasjon! Da blir det vel ingen lading av forbruksbatteri. Jeg skal i båten å lete med lys og lykte etter om ledninger kan ha falt av.

 

Mvh Barolo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...