Jump to content

Hva slags 1 syl. bensin snekkemotor er dette?


Retox_93

Recommended Posts

kjølevannsinntaket har du ved akslingen, utaket sansyneligvis på toppen uti fra det jeg kan se av bildet. som sagt, på toppen av motoren har du en ventil med en liten kopp i, denne skal du åpne når stempelet er på topp (korigering) for deretter å fylle på ca to slurker med bensin i når du tørner motoren sakte til koppen er tom. når koppen er tom stenger du ventilen for deretter å tørne motoren kraftig. bensinen tilføres selvfølgelig via forgasseren, dette er kun for å få lettere start på motoren

Redigert av Yamaha. (see edit history)

KNS medlem

Link to post

Du må legge noen bedre bilder av motoren. Forfra, bakfra og begge sidene.

 

Det skal jo være en forgasser på motoren og magnet. Vanninntaket sitter gjerne bak på den ene siden, og vannet går ut med eksosen antar jeg.

 

Men legg ut bilder som viser motoren så blir det lettere å forklare for da ser du lettere hva som menes.

 

Ser ut som denne motoren har en bolt på svinghjulet som trekkes ut. Antagelig skal den låses ved å vries litt, kanskje. Skal være en fjør som trekker den tilbake. Dette er en startmetode som har kastet folk ut av båten når motoren tenner feil vei :)

 

Ved start skal du dramme i drammehølet med en klunk bensin, lukke drammeskruen og turne motoren opp til man kjenner motstand, og tråkke ned som man kickstarter en motorsykkel. Hardt og bestemt.

 

Sitter magneten montert ? Den skal lage en klakkelyd, og skal gå med klokka hvis jeg ikke husker feil, motsatt av de fleste andre slike motorer som FM og Marna. Den klakken skal komme når stempelet er på topp, det er da den lager strøm til pluggen. Ledningstilkoblingen på magneten til å stoppe motoren når den kortsluttes mot motoren/annet metall.

 

Men BILDER, som er bedre enn de som ligger ute nå :thumbsup:

Føkk deg...

Link to post

Takk for en god beskrivelse Brodern og Yamaha.

 

Magneten er ikke montert, Men fikk beskjed at motoren tente feil. Og magneten er ikke montert. Går en ledning ifra magneten. Hvor skal den? Tennpluggen?

 

Skal få tak i et bedre kamera og ta noen bilder i morgen :)

 

Takk for hjelpen til nå thumbsup.gif

Link to post

At motoren tenner feil kan komme av flere ting.

 

Tenningstidspunktet er feil, kommer av hvordan magneten står

 

Stiften inni magneten er feil justert

 

Kordeller/tråder fra pluggkabelen kommer borti motoren

 

 

Det skal gå en pluggkabel fra magneten og opp til pluggen + en tynn kabel som legges til jord (motor etc) når man ønsker å stoppe motoren.

 

Bilder :)

Føkk deg...

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hva syntes dere om denne skaden? Så den ikke når e henta den, men fant fort ut det var en sprekk der og bare banket lett på den datt et rustflak av. Går jo ikke ''langt' inn. Bare i selv godset, Ikke hull gjennom til sylinderen

 

Er det noe å ta vare på ? Evt, Slipe ned å finne noe pasta å hive på får at det skal se finere ut? Hva tror dere?.

 

 

 

 

02172010324.jpghttps://lh6.googleusercontent.com/-WGzWLNc_6z4/TZ4FX_S4WeI/AAAAAAAAAos/ia4spaMojAg/s912/02172010323.jpg 02172010323.jpg

Link to post

Kjølekappa er sannsynligvis rustsprengt, men motoren kan enda la seg redde. Du må få ut rusta av resten av kappa jo før jo heller. Deretter lapper du skaden med f.eks. tec7 og en bit jernplate. Så langt nede på kappa blir det likevel ikke noe særlig varmeutvikling. Og i kjølekappa blir det heller ikke noe trykk å snakke om. Skaden kan selvfølgelig sveises, men dette er støpejern, og da må vel godset helst glødes først.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...