Retox_93 Startet 7.April.2011 Del på Facebook Startet 7.April.2011 Sitér dette innlegget Link to post
All Smiles Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Ser ut som en Sleipner fra 1930 åra. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 7.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2011 Fult mulig.. Har ikke funnet noe merke på den enda.. Motoren går fint rundt, men måtte gjøres noe med magneten hørte e.. Fikk den gratis med aksling og noe annet Noen som har et bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 7.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2011 Kan det være samme motor? Sleipner 4-5 Hk, 2-takts, antatt 1955" Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Marna og FM laget også motorer som ligner på den på de første bildene. Samme "stilen", så et søk etter også disse merkene vil gjerne gi resultater. Dette er sideventilerte firtaktere, ikke totaktere, du kan se ventilfjærene på det ene bildet Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 7.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2011 Har ikke funnet noe bilder av de gamle motorene til Marna, men fant dette = Av en Slepiner 3.5 HK http://www.yrjarheimbygdslag.no/motor/baatmotor.htm Kan det v ære denne? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Jeg kjenner en som har en del magneter til 1 sylindra hvis du trenger en ny/deler. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Retox_93 Svart 7.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2011 Ja trenger en ny magnet antageligvis, Vet du hvor mye han skal ha? Men til det tekniske,, Motoren er lett å tørne.. Hvordan starter man en slik motor? Hvor feste kjølevannet ? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 8.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2011 Er det noen flere som har vært borti disse motorene? Har null peiling på slike motorer så trenger litt veiledning. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 (redigert) disse motorene startes med sveiv, eller på hjulet. tørn hjulet til stempelet er på bånn og så gir du den ca to drammer bensin på vei opp før du svinger kraftig på hjulet/sveiva, enkelt og greit Redigert 8.April.2011 av Yamaha. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Retox_93 Svart 8.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2011 hva skal bensin tilførselen inn :P Og kjølevann ? kjønner ingenting av den motoren Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 (redigert) kjølevannsinntaket har du ved akslingen, utaket sansyneligvis på toppen uti fra det jeg kan se av bildet. som sagt, på toppen av motoren har du en ventil med en liten kopp i, denne skal du åpne når stempelet er på topp (korigering) for deretter å fylle på ca to slurker med bensin i når du tørner motoren sakte til koppen er tom. når koppen er tom stenger du ventilen for deretter å tørne motoren kraftig. bensinen tilføres selvfølgelig via forgasseren, dette er kun for å få lettere start på motoren Redigert 8.April.2011 av Yamaha. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Brodern Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 Du må legge noen bedre bilder av motoren. Forfra, bakfra og begge sidene. Det skal jo være en forgasser på motoren og magnet. Vanninntaket sitter gjerne bak på den ene siden, og vannet går ut med eksosen antar jeg. Men legg ut bilder som viser motoren så blir det lettere å forklare for da ser du lettere hva som menes. Ser ut som denne motoren har en bolt på svinghjulet som trekkes ut. Antagelig skal den låses ved å vries litt, kanskje. Skal være en fjør som trekker den tilbake. Dette er en startmetode som har kastet folk ut av båten når motoren tenner feil vei :) Ved start skal du dramme i drammehølet med en klunk bensin, lukke drammeskruen og turne motoren opp til man kjenner motstand, og tråkke ned som man kickstarter en motorsykkel. Hardt og bestemt. Sitter magneten montert ? Den skal lage en klakkelyd, og skal gå med klokka hvis jeg ikke husker feil, motsatt av de fleste andre slike motorer som FM og Marna. Den klakken skal komme når stempelet er på topp, det er da den lager strøm til pluggen. Ledningstilkoblingen på magneten til å stoppe motoren når den kortsluttes mot motoren/annet metall. Men BILDER, som er bedre enn de som ligger ute nå Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Retox_93 Svart 8.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2011 Takk for en god beskrivelse Brodern og Yamaha. Magneten er ikke montert, Men fikk beskjed at motoren tente feil. Og magneten er ikke montert. Går en ledning ifra magneten. Hvor skal den? Tennpluggen? Skal få tak i et bedre kamera og ta noen bilder i morgen :) Takk for hjelpen til nå Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 At motoren tenner feil kan komme av flere ting. Tenningstidspunktet er feil, kommer av hvordan magneten står Stiften inni magneten er feil justert Kordeller/tråder fra pluggkabelen kommer borti motoren Det skal gå en pluggkabel fra magneten og opp til pluggen + en tynn kabel som legges til jord (motor etc) når man ønsker å stoppe motoren. Bilder :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Retox_93 Svart 9.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Hva syntes dere om denne skaden? Så den ikke når e henta den, men fant fort ut det var en sprekk der og bare banket lett på den datt et rustflak av. Går jo ikke ''langt' inn. Bare i selv godset, Ikke hull gjennom til sylinderen Er det noe å ta vare på ? Evt, Slipe ned å finne noe pasta å hive på får at det skal se finere ut? Hva tror dere?. https://lh6.googleusercontent.com/-WGzWLNc_6z4/TZ4FX_S4WeI/AAAAAAAAAos/ia4spaMojAg/s912/02172010323.jpg Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Kjølekappa er sannsynligvis rustsprengt, men motoren kan enda la seg redde. Du må få ut rusta av resten av kappa jo før jo heller. Deretter lapper du skaden med f.eks. tec7 og en bit jernplate. Så langt nede på kappa blir det likevel ikke noe særlig varmeutvikling. Og i kjølekappa blir det heller ikke noe trykk å snakke om. Skaden kan selvfølgelig sveises, men dette er støpejern, og da må vel godset helst glødes først. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 9.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Kan prøve dette.. Var redd får at den var rustsprengt pågrunn av at motoren har stått i 20 år og sikkert ikke hatt noe vedlikehold gjennom de årene.. Skal finne fram sliperen og slipe det ned forsiktig en dag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.