Jump to content

Nye instrumenter, hvilken kabelstørrelse?


S/Y Ørnen

Recommended Posts

Skal montere nye VDO instrumenter i Ørnen og lurer på hvilken kabelstørrelse, holder det med 1.5mm eller

bør man gå på 2.5 mm?

Det er en Fredrikstad Motorfabrikk FM-BMC Captain 1.5 L med 12 Volt Lucas 80 A generator,

avstand mellom motor og instrumentpanel er i underkant av 6 meter.

Instrumentene er turteller, oljetrykk, vanntemp, voltmeter og timeteller.

Takknemlig for tips

:rolleyes:

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dersom du bruker kabelkalkulatoren her på forumet og prøver deg litt fram, får du at med 1,5 mm kabel kan du betjene 0,62A over 12 m (2 x 6) med spenningstap 0,1V.

Om du sjekker strømtrekket på instrumentene vil du vel finne at 1,5 mm skulle holde i lange baner? :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Ja, 1,5mm2 er mer en nok til de små strømmene som går til instrumentene, men husk at rent mekanisk kan det bli litt spinkelt. Så kjøp god kvalitet med tykkest mulig isolasjon rundt kobberet, og legg kablingen slik at de ikke gnager mot noe eller er utsatt for annen ytre påkjenning.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars - skal selv også dra 6-8 styrekabler fra batterikasse til bl.a. amperetimeteller. Har søkt etter passende fler-leder men finner egentlig ikke noe passende. 0,75 - 1 mm holder lenge. Tilhengerkabelen på 1,5 mm blir unødvendig grov. Har du noen leverandør-tips?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Hei Lars - skal selv også dra 6-8 styrekabler fra batterikasse til bl.a. amperetimeteller. Har søkt etter passende fler-leder men finner egentlig ikke noe passende. 0,75 - 1 mm holder lenge. Tilhengerkabelen på 1,5 mm blir unødvendig grov. Har du noen leverandør-tips?

Tillater meg å svare selv om jeg ikke er Lars :-)

 

Til ampmeter PMP1 fra Sterling kjøpte jeg en multikabel fra Jørg Becker han har både 7 x 0.75mm og 12 x 0.75 mm Styrekabel

 

Til instrumentene ble jeg anbefalt Maritims 7 x 1.5 mm multikabel

Redigert av S/Y Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, 1,5mm2 er mer en nok til de små strømmene som går til instrumentene, men husk at rent mekanisk kan det bli litt spinkelt. Så kjøp god kvalitet med tykkest mulig isolasjon rundt kobberet, og legg kablingen slik at de ikke gnager mot noe eller er utsatt for annen ytre påkjenning.

 

Lars H.

 

Hei Lars.

jeg tenker på å bruke Maritims fortinnet 7 x 1.5 mm multikabel, den kommer med en kappe rundt alle 7 lederne, trenger 2 stk av denne da er jeg godt dekket.

Har du som gammel radio/TV tekniker noen anbefaling på en multikontakt type som tåler maritimt miljø?

Inbiller meg at det vil bli en mer proff installasjon om jeg bruker en multikontakt til instrumentbrettet.

mvh

Reidar Otto

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

den har vel 7 farger også da ? :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei Lars. . . . Har du som gammel radio/TV tekniker noen anbefaling på en multikontakt type som tåler maritimt miljø?

Ehehehe, - jeg var elektronikk/data ingentingjør i min yrkesaktive periode, så nå ble jeg litt fornærmet. :discuss::lol: :lol: Men jeg har vel egentlig ikke noen gode forslag. Selv har jeg riktignok brukt vanlige D-sub, både 9 og 25-pins kontakter i båten, men det er inne i salongen hvor det fungerer utmerket. I uterommet med kun kalesje over området, ble det feil "atmosfære" med korrosjon og dårlig kontakt etter mange år. Når det gjelder disse kablene med mange ledere, håper jeg hver enkelt leder er flertrådet.

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ehehehe, - jeg var elektronikk/data ingentingjør i min yrkesaktive periode, så nå ble jeg litt fornærmet. :discuss::lol: :lol: Men jeg har vel egentlig ikke noen gode forslag. Selv har jeg riktignok brukt vanlige D-sub, både 9 og 25-pins kontakter i båten, men det er inne i salongen hvor det fungerer utmerket. I uterommet med kun kalesje over området, ble det feil "atmosfære" med korrosjon og dårlig kontakt etter mange år. Når det gjelder disse kablene med mange ledere, håper jeg hver enkelt leder er flertrådet.

 

Lars H. :cheers:

 

Jeg ber så meget om unnskyldning, tenkte på at du jobba i NRK og der går vel betegnelsen tekniker på ingeniørene, men det gjelder vel kanskje bare prog.ing.´ene :-)

Ja ja....

Joda det er en bra kabel med fortinnede ledere med mange , virkelig mange flertråder, så den er veldig myk og fin.

Når det gjelder kontakter, kanskje jeg bare skal droppe den tanken og heller bruke en kontaktskinne for maritimt bruk ?

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På jobben så har vi 7 par skips kabel både i 0.75 og 1.5 mm2. Men er kanskje litt dyr for privatbruk. Hvis du skal lage plugger så er det lurt å lodde pluggen setter krympestrømpe over, deretter rør og så krympestrømpe med lim over plugg og rør. Da holder det ihvertfall :thumbsup:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...