Jump to content

Hvordan lage forsikringsgodkjent fortøyning til 24 fots båt?


glalaksen

Recommended Posts

Hei

 

Llurer på å lage ne svai fortøyning til båten min. Hvor tungt lodd trenger jeg. og er det nok med ett eller bør jag ha f.eks to eller tre etter hverandre? og hva må til for at ikke forsikringen skal ha noa å klage på om uhellet er ute.

 

Venter igjen spent på svar i dette eminente forum. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er det nok mange faktorer som vil avgjøre.

Hvor tung er båten?

Hvor skjermet/utsatt er ankringsplassen?

Hvordan er grunnforholdene?

 

Har selv en 26 fot plastsnekke på ca 1800 kilo. Til dette har jeg en 300 kilos betongklump. Den veier vel ca 150 kilo i vannet. Det er ikke voldsomt værutsatt der den ligger, men stiv kuling fra S-SV drar opp 1,5 meter bølger. Min moring ligger i gjørme på ca 12 meters dyp.

 

Har du hørt med forsikringsselskapet om de har noen krav?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hei, svaret ditt hadde gått meg hus forbi.

 

 

Har ikke forsikret båten enda, de trenger et navn eller merke og det har jeg ikke funnet ut enda. Vet at det er vanlig med krav til kvaliteten på kjettingen og noe greier. Vet ikke hvor tung båten er heller, men tenker at vi lager noe som vi er sikker på er stort nok. Regner med jeg får en oppdrettsbåt til å slenge den ut for meg. Er fort gjort siden den skal ligge 50-100 meter unna kaja deres.

 

Er sand/leire bunn så ser for meg at vi får godt feste, ligger godt skjermet for bølger, men tror vinden kan få godt tak.

Link to post
Share on other sites

Stiller forsikringselskapene noen konkrete krav til fortøying? (Utover vanlig aktsomhet, etc)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Dette lurer jeg litt på også. Skal legge ut en moring nå snart i mjøsa. Fordelen er at det er tørt land der akkurat nå, så jeg tenkte å grave ned et fundament og slenge en haug med store steiner oppå. Tipper det da blir 200-250 kg. Er dette tilstrekkelig for 400-500 kg båt på en innsjø?

Link to post
Share on other sites

..så jeg tenkte å grave ned et fundament og slenge en haug med store steiner oppå. Tipper det da blir 200-250 kg.

 

Tror jeg ville laget en kasse og støpt en moring på plassen, gjerne med de store steinene oppi.

Jeg synes det er viktig at det noe massivt i bunn, og ikke flere løse steiner som kan flytte på seg hver for seg.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

eg har jo en 25fots maxi 77 og på svaien er det en stein på 750kg med 3 øyebolter 30cm inn med tre korte 5tons løftestropper som går over til en ny stropp som går helt opp til blåsen. som sikkerhet har jeg også en kort stropp rundt steinen og opp til blåsen slik at når steinen fikk kommet seg ned i gjørmen/ sanden ville det sitte godt og det har det :flag_bp::thumbsup:

 

men å få den ut kan da ikke være noe problem vi brugte 2 sån blåe plast fat/tønner og brugte en laste stropp rundt steinen og rodde den ut :thumbsup: båten ligger ikke mye værusatt men litt når det verste værer er her i stavanger =)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...