Jump to content

Mulig kjøp av nidelv 28-hva bør en passe på?


s/y UT-sia

Recommended Posts

Det er ikke allverdens å se etter på denne båten, det viktigste er at selger har et navn som ligner mest mulig på "Fusebox", da det er et sikkert tegn på en god båt...

 

Nevner i forbifarten at det bare er å komme innom for en titt, den står i hagen :-) Ta med et godt vårtilbud :-)

Link to post
Share on other sites

Det er jo også avhengig av hvilken modell du ser etter. Jeg synes modellen fra 1988 med stikkøy er å foretrekke. Andre mener at uten denne har du bedre plass i motorrom.

 

Se etter lekkasjer i luker og vinduer. Hvilken båt er dette, da? Kan du avsløre det hvis den ligger på finn.no?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hvis Bergen Dørk referer til vår Nidelv 28 (?) så er den ikke på finn.no. Uvisst om den kommer dit i år, men vi vurderer fortløpende beholde/selge temaet...

 

Hvis den rette kjøperen kommer, så kan det veldig godt hende det blir salg... Om så skjer, så følger det med lån av båtplass (4,5 meter, bortimot gratis, Lakseberget i Sandvika/Bærum) inntil vi eventuelt kjøper ny båt...

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Hmmmmm???

 

Har mr fusebox, pinglet ut???? Jeg får jo ingen feedback om båten her!!! :sailing:

 

Bergen Dørk har helt rett, det var ment en helt annen båt enn din ja. Og så inviterer du til visning på din.

 

Og så en ekstra takk til Bergen Dørk for at du fortalte at det var fra -88 modellene det var stikkabin. Svigerpoden mente det var stikkabin i denne ( Link ), MEN det var det nå en gang ikke. Så da ble det ingen tur til Skien.

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt en Nidelv 26, og har bare god-ord å si om merket og kvaliteten på båtene. Da jeg byttet båt var Nidelv 28 et hett alternativ, men manglende stikkcabin gjorde at det ble Master 820 istede, 3 køyer i aktercabin, dobbel midtcabin og romslig uteplass.

Det ble levert endel Master 820 i halvfabrikat, dette trenger ikke å være negativt, men man bør være obs.

Nidelv 28 kom i kun hel-fabrikat og har i snitt høyere kvalitet, samt at jeg synes den er penere å se til, men smaken er som baken..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foruten tekniske ting som motor/drivlinje (inkl. slark i stevnlager for akslingen), elektrisk opplegg, mulig slark i rorstamme/-hylse, så er det vel, som nevnt foran her, først og fremst mulige lekkasjer du bør titte etter. Litt avhengig av alder på båten, så kan det jo melde seg slikt. Takluka på vår ble f.eks. pakket om rett før vi kjøpte den.

 

Inntrykket mitt etter å ha hatt vår 82-modell siden høsten 2006, er at N28 er ei solid og godt "sammenskrudd" skute med god plass til både folk og bagasje. Med fornuftig bruk og litt vedlikehold holder en slik en i mange år. I vår båt ble det byttet motor i år 2000, da Volvoen ble erstattet med en Yanmar 4JH3-DTE, en driftssikker og grei liten tass på 120Hk.

 

Som kjøper er du i hvertfall i markedet til riktig tid! :wink:

Lykke til med båtvalget!

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Ingen tvil om at nidelv er en godt sammenskrudd båt som Arvid_ A sier. Selv hadde jeg en nidelv 690 sport 99 mod. som jeg på 6 mnd rakk å krype gjennom fra baug til hekk før jeg solgte (pga 12 fotssyke), der var det ikke mye å sette fingeren på bortsett fra ei dårlig hellytec kalesje.

 

Litt av dilemma for svigerpoden nå er, skal det være med eller uten stikkabin (88-modelle og nyere eller uten stikkabin og eldre).

Link to post
Share on other sites

Neida, har ikke pinglet ut :-)

 

Men, har egentlig ikke så mye å tilføre angående hva som man skal se på, for Nidelv 28 spesielt. Normale skavanker, som vannlekkasje, slark i stevnlager, motor m/alt, gjennomføringer, tidligere grunnstøtinger eller andre reparasjoner er jo det som man går å titter på uansett type båt.

 

Nidelv 28 er skrudd godt sammen, og vi er godt fornøyd med vår også. Tykkelsen og kvaliteten på glassfiber arbeidet i skroget tilsynelatende meget bra.

 

Det bør finnes en form for liste, for hva som er gjort med båten, etter beste evne. Kjekt å vite om pakkboksen er pakket om innen de siste 5 år, greit å vite dieseltankene er rengjort i det senere... Alt av service og vedlikeholds historie er interessant. Om ikke annet, så for å vite at NOE har blitt gjort, og at eieren følger med på hva som skjer med båten.

 

Men, som sagt, ikke noe spesielt å nevne for N28.

 

Det som derimot KAN nevnes, som kanskje ellers ville bli tatt for gitt at man vet, er at Nidelv 28 endret noe på skroget i ca. 1985. Da ble blant annet kjølen dratt frem helt til baugen, disse "stabilisatorene" bak på sidene dukket etterhvert opp, litt forskjellige installasjoner av rekker, stiger og annet.

Link to post
Share on other sites

Hei,jeg har Nidelv 28 86 mod. kikk da på stabilisatorene på siden, at de er faste og fine uten sprekker,at de henger godt til skroget.

Min vp tamd 30 sier de er en skummel maskin,men min er god så langt ,ikke gått så langt enda.2000 timer.

Ellers er båten gjennomsyra dønn kvalitet fra topp til tå.Veldig greit med den innredningen som bygger ut styrbord side-

Lite forskjell fart på 150 hk og 105 hk,borsett fra turtall.

 

Lykke til,godt valg!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisan igjen

 

Nå er jo jeg bare sånn 2.pilot i dette søkende. Det er svigersønnen (og datter) som skal ha og betale for herligheten. Jeg prøver jo så godt jeg kan å sabotere motorbåtkjøp, for de skulle selvsagt ha pinnebåt :sailing:

Det som er litt gøy i dette er jo at vi klarer å ligge i forkant av finn. dvs båten som skal besiktiges i morgen er heller ikke lagt ut på nettet. Båten er en nidelv 28, -83 mod, utstyrt med det meste av tilbehør, byttet motor for to år siden (husker ikke modell, men grønn var`n).

Nærmere spec og bilder kommer etterhvert.

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig å følge med iallefall! :thumbsup:

 

Jeg vurderer også Nidelv 28, hvis den rette dukker opp. Vil helst ha hardtop og Yanmar. :yesnod: Har hatt Volvo i 2 båter og ingenting å klage på. Liker grønnfargen, jeg.

 

For å gå litt OT: Hva mener du om Bavaria 30, da, du som har Bavaria 33? Kona driver og maser om at det er en slik båt vi burde seg på....men jeg er jo motorbåtmann, da. Kanskje noen nå reagerer på misbruket av tråden, men du kan jo sende meg en IM som svar for sikkerhets skyld, eller svare 1 gang og så skal jeg holde kjeft....(hvis noen ser at det blir en Bavaria-tråd, så blir det bråk). :giggle:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Vi tar sjangsen og hopper i det, helt til noen klager (er jo min tråd da :lipseal: )

bav 30 var vel den første seilbåten jeg prøvde (eller var det 31??, litt usikker), den var såpass trang i forpigg at to voksne ikke kunne ligge der. Så ville nok prøvd å gått litt opp i antall fot.

 

Selv om du er motorbåtmann, så er vel muligheten for at du vil trives med pinnbåt stor når man først liker å være på vannet. Vi har bare såvidt prøvd/lånt seilbåt (2x 5 dager) før vi hoppet i det og har vel aldrig kost oss så mye som vi gjorde i fjord sommer.En fantastisk fin måte å være på vannet. :sailing:

 

hør på kona di!!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om en Nidelv 28 som kommer for salg. Den befinner seg i Rygge I Østfold.Han som eier denne er over middels til å holde ting i orden for å si et sånn.Skal høre med han om dere kan komme å se hvis dere er inntresert .Det er en 83 eller 84 mod.Send meg melding om dere vil ha tlf.nr.

Link to post
Share on other sites

Ser jo nå at det er et par 87-modeller til salgs, hvis en ønsker såpass ny skute. Disse har litt nye fargekombinasjoner, som jeg personlig synes er finere enn den brunfargen på skrog som ble kjørt fram til og med 1986. Dette gjelder både Nidelv 26 og 28.

 

Denne ser jo spesielt bra ut: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27859883

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...