Jump to content

Servicekostnader/forbruk Påhengs, drev, og fast aksling?


SeS_

Recommended Posts

Hei!

Lurte litt på gjennomsnittlige servicekostnader på de forskjellige alternativene påhengs,drev og fast aksling? Har søkt litt og funnet noen avskrekkende eksempler på forumet, men lurer på et snitt på en motor på etpar 3 år.

Dersom vi går ut fra en utenbordsmotor på ca 2-300 hk, en innenbords med drev og en med fast aksel i noenlunde samme størrelse..

 

Regner med at en utenbords er billigst - ca hvor mye?

Så kommer fast aksel, og deretter drev.

 

MEN, dersom man tar utgangspunkt i drivstofforbruket snus vel listen på hodet..?

 

Så hva er egentlig gunstigst?

Link to post
Share on other sites

Vanskelig spørsmål! Hva slags båt skal dette brukes på? Av små DC så er vel Skipsplast en av få som leverer/ leverte (nesten )samme båt med disse drev-variasjonene, og alle er bra på sin måte.

 

Skal du bruke båten mye v. ca 20 knop så er diesel+aksling bra.

Ønsker du fart og bruker båten få timer i året så er vel påhengs billigst.

 

Årlig service på diesel er dyrt hvis du ikke gjør dette selv.

Årlig service på aksel er ubetydelig.

Årlig service på drev koster litt, særlig DP. Bør trykktestes og oversees på verksted.

Årlig service på påhengs er forholdsvis billig, særig på verksted sammenignet med dieselmotor.

 

For meg som bruker båten mye,synest 20 knop er greit, samt tar vanlig vedlikehold selv vil Skipsplasten med diesel + aksel bli billigst totalt sett( service kost + forbruk)

Link to post
Share on other sites

servicekostnad på nyere outboard er jo omtrent ikke eksisterende, filtere, impeller og oljer er jo eneste.

 

har min første drevbåt nå, og tar min første service, vesentlig dyrere ja, ryker på 2 nye impellere, 2 nye regreimer, 2 strammere, 6 nye drivreimer, 14 anoder til drev, 16 anoder til motorer, 2 dieselfiltere, 2 oljefiltere, ca ca 16 liter ublandet fosfatfri kjølevæske, 34liter motorolje, 4-6 liter high performance drev-girolje fra merc.. så må man jo nødvendigvis sette bort regreim jobben til verksted, da jeg ser for meg at forsikringselskapet mitt vil avkorte meg kraftig ved havari ellers. Drev er nappet av og levert til inspeksjon også.

 

for meg er vanlige drev utelukket, måtte bli overflate evnt, de fleste drevbåter havner i klassen litt for treg ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...