Jump to content

Hvilket forsikringsselskap bør man velge


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Vurderer tilbud fra forskjellige forsikringsselskaper på en viksund 340 med motorhavariforsikring D6. Normal bruk med landligge hele vinteren.

Og det er ikke lett for der står mye skrevet med små skrift som kan tolkes både i den ene og andre retningen. Så spørsmålet blir da finnes det grunner for å skygge unna noen av disse selskapene:

 

Det gjelder altså på en viksund 340 med motorhavariforsikring D6, Normal bruk med landligge hele vinteren.

 

Norwegian Broker

Atlantica

Storebrand

If

Gjensidige

 

Er det noen jeg bør forspørre som ikke er listet her?

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig god erfaring med Gjensidige. Har hatt et 100% problemfritt oppgjør etter skade og de var også best på pris. (Både på nåverende og forrige båt) Har dog ikke motorhavari i min forsikring, så dekning og pris der aner jeg ikke noe om.

Link to post
Share on other sites

Er du NAF-medlem og skal forsikre bil også så er det nyetablerte NAF Forsikring AS som har det beste tilbudet. I deres bilforsikring så er det en meget god maskinskadeforsikring.. Jeg har flyttet alle mine forsikringer dit og sparer 3700 i året.

 

Er medlem i NAF og har både sendt mail og ringt dem for å melde interesse i deres nye forsikringer så fort dette ble kjent. Blitt kontaktet to ganger med beskjed om at de har mye å gjøre og vil komme tilbake til meg snarest, venter fortsatt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takk for alle innspill. Har Gjensidige i dag. Solgte nettopp en Saga 315 2005 modell som var forsikret for 1,4 Mill og betalte 5700,- i forsikring for denne. For å forsikre en Viksund 340 til 1,9 Mill. skulle de ha over 12.000. Bortsett fra verdien er jo båtene ganske like, så jeg undres litt. Forøvrig kan jeg nevne at det rimeligste tilbudet jeg har fått er Kr.8.300,- med 10.000 i egenandel så langt.

Link to post
Share on other sites

Er medlem i NAF og har både sendt mail og ringt dem for å melde interesse i deres nye forsikringer så fort dette ble kjent. Blitt kontaktet to ganger med beskjed om at de har mye å gjøre og vil komme tilbake til meg snarest, venter fortsatt!

 

 

Ryktet sier at de er nedringt av medlemmer som står i kø for å få tilbud. De var vel ikke forberedt på så voldsom pågang da tilbudet ble lansert, var vel 1 mars det. På båten min, huset og hytta var de omtrent i samme prisklasse som Gjensidige, det var i hovedsak på bil de hadde bedre vilkår og pris (særdeles god maskinskadeforsikring.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært uten båt i snart 6 år, har vi nå anskaffet en mindre båt igjen. med forrige båt, Marex 32 friendship, hadde vi Gamle Vesta forsikring (Nå Atlantica) Hadde svært gode erfaringer med dem både pris, dekning og ikke minat oppgjør etter skade. veldig ryddig og greit. synes det er også et greit poeng at de gir støtte (økonomisk) til installasjon av trackingsystem. jeg var ihvertfall ikke i tvil om at jeg skulle velge dem igjen tter de gode erfaringer jeg tidligere hadde hatt. det du imidlertid må hhuske på er at egenandelen tilsvarer kaskodeknig på løsøre..... ? har du 2000 i egenandel, får du mao ikke dekket mer på løsøre (inkl kalesje) enn 2000. Løsøresummen kan imidlertid økes uten at egenandelen økes, men dette må du huske på å si fra om.

Link to post
Share on other sites

Blitt kontaktet to ganger med beskjed om at de har mye å gjøre og vil komme tilbake til meg snarest, venter fortsatt!

 

Det eneste å gjøre er å legge seg på telefonen og vente på svar. (Bruk gjerne Baatplassen i ventetiden :thumbsup: ).

Jeg ventet i nesten 20 min, men så svarte en meget hyggelig svenske... og fikset alt der og da.

Veldig billig på båt. Jeg flyttet alt over, fikk mail med avtalen rett etterpå.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Norwegian Broker

Atlantica

Storebrand

If

Gjensidige

 

Er det noen jeg bør forspørre som ikke er listet her?

 

Du har glemt Quality Maritime (tidl Quality Broker) og Pantenius, bl.a.

 

Jeg bruker QM - de økte prisen med 10% nå ift i fjor. Ble dermed marginalt dyrere enn Norwegian Broker (som på båtmessa hevdet at de kun hadde én egenandel selv om en har to drevlinjer, men det stemmer ikke med tilbudet, følgelig stiller de i samme klasse som QM). Pantenius var ufattelig dyrt for min båt (Nimbus 35 Nova).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat gått gjennom forsikringene mine og fått inn noen nye tilbud. Underlig resultat: Tryg (som jeg har hatt til nå) skal ha ca. 1.400,- kr for ansvar, brann og tyveri av båten. Dette er etter en samlerabatt på ca. kr 400,-. KLP skal ha ca. 400,- kr for samme forsikring med samme egenandel - altså 1.000,- kr billigere enn Tryg. Fra Norske Sjø foreligger et tilbud på ca. kr 1.400,- for full kasko på samme båten. Der kreves dog besiktning til kr. 500,- hvert femte år, men ser allikevel foreløpig ut til å være klart billigst. Avventer et tilbud på kasko fra KLP - mulig de kan konkurrere med Norske Sjø her.

Forsikringssum kr 150.000,- på 28 fots motorseiler.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Du har glemt Quality Maritime (tidl Quality Broker) og Pantenius, bl.a.

 

Jeg bruker QM - de økte prisen med 10% nå ift i fjor. ....... Pantenius var ufattelig dyrt for min båt (Nimbus 35 Nova).

Jeg valgte Quality Maritime til min Viksund 350 for et snaut år siden. Da var de det rimeligste alternativet for meg. Hadde samme erfaring som deg med Pantenius.

Jeg fikk ny faktura fra QM i dag, og det er en økning fra fjoråret. Har polisen fra i fjor liggende på jobben, så jeg husker ikke helt hva summen var sist. Skal sjekke i morgen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Har nok en gang erfart at Gjensidige er gode både på premie, og ikke minst etter skade som jo er minst like viktig hvis det oppstår skade.

 

Har båtpluss, og som eneste selskap(tror jeg) dekker de forurensninger på drivstofftanken (dieseldyr,vann osv.) Det fikk jeg bruk for nå! :thumbsup:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Da har du nok vært gjenstand for det som bransjen benekter, men nære bekjente i bransjen bekrefter, at man første året får "ekstraservice"

Det kan stemme. Et ikke helt ukjent fenomen fra f.eks. bilforsikring....

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, etter en runde med innhenting av tilbud på forsikring sitter igjen med et tilbud fra Norwegian Brokers som er mye lavere enn fra alle andre. Har brukte en del tid på å søke på forum/internett for å finne eventuelle grunner til likevel ikke å velge Norwegian Broker (dårligere dekning/vilkår, negative erfaringer ved skadeoppgjør, etc.), men finner ingen spesielle svakheter. Er det noen som har noe å tilføye som jeg ikke har fått med meg ?

 

Båten det gjelder er en Nordkapp Enduro 760 300 hk, 2010 modell, så jeg har fått med meg at hastigheten (46 knop) er grunn til at de "tradisjonelle" forsikringsselskapene egentlig ikke er interessert. Selskapet jeg har total-kunde avtale med i dag ba meg sjekkke med forsikringsmeglere, og ville helst slippe å komme med et tilbud.

Link to post
Share on other sites

Personlig fant jeg at Norske Sjø var billigst og med veldig bra dekning.

God kundebehandling.

 

Har ingenting å utsette på Norske Sjø.

 

Det er Lloyds i England som ligger bak Norske Sjø og det burde telle for en del :) (Verdens ledende på forsikringsmarkedet og blandt de største når det gjelder shipping registre).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...