Sjøogvind Startet 8.April.2011 Del på Facebook Startet 8.April.2011 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27854264 Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 NEI! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Gutek Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 Nei,jeg synes ikke det.Jeg har sett at de forlanger 60 lapper for nye Oselvere,men 35 for en fra 1955 er for drøyt.På styrbord side bak,tydelig å se mellom de bakerste toftene,er der en lang bordsprekk.By 20.Får du den ikke for det kan du la noen andre ta den ! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 Jau, den er nok det. Men prute må du uansett :-) Dette er ikke bare en båt, men eit samleobjekt av eit klenodium. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Dalton Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 Samleobjekt eller ikke... Jeg betalte jo ikke mer for ei 29 fot tresnekke i god bruksstand! Dette er for dyrt. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 jo det vil eg tru, men lov å prute ja Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
roeren Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Tja! Sånt er umulig å si før du vet hvem som bygde den, og hvordan halsene - bunnborddelene foran og bak - er lagd. Halsene ser ikke hogde ut, men det er litt vanskelig å se på bildene. Dessuten er det høyst forskjellig hvor gode og tette materialene i bordene er, og hvor pietetsfullt innveden (esinger, renger, band("spant",)beter) er laget. Og hva slags sisnor er det i suene(der bordene overlapper hverandre)? Generelt ser jo båten ut til å være i ganske god stand, og denne oselveren kan være verdt 35.000,- (kan gjelde oselvere og andre robåttypebåter til de er mye eldre!) - men altså forutsatt at "alt er på stell". Til den prisen burde du gå båten nærmere etter i sømmene. Sitér dette innlegget Link to post
salti Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 kan ikke skjønne at denne gamle båten er vert 35000. ser bare en grunn til den prisen- ren grådighet. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 kan ikke skjønne at denne gamle båten er vert 35000. ser bare en grunn til den prisen- ren grådighet. En god oselver er ikke "gammel" når den er fra 1955! Har selv en som er bygd 1919 (nitten-nitten) av Nils Søvik, far til Alfred og Nikolai, og den er ennå riktig bra, selv om jeg har brukt den mye og hardt! Skal bruke den i mange år ennå, og etterkommerne kan gjerne få glede av den også. Har en annen oselver fra ca 1950, og den bør kunne vare 50 år til, minst (hvis slekta vil!) Men det er en del detaljer som bør være riktige, og her er det store variasjoner! "Oselver" og "oselver" er forskjellige ting. Med tremotorbåter er det kanskje ikke slik..... Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 hva er det som er så spesielt med denne båten? uansett type, hvor og hvem som har bygget den så er det jo fortsatt ikke mere en en gammel lurvete trebåt! det er lagt ut noen splitter nye spissbåter i tre i denne stilen for 20 000 pr stykk på finn. så at dette skabberakkelet skal være verdt 35 k skjønner jeg like lite som at noen punger ut med flere hundretusen for en rusten 5 øring med produksjonsfeil! Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
index Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 Hvorfor så sterke meninger om noe du uansett ikke har tenkt å kjøpe ? Om noen ser verdien og er villig til å betale 35.000,- for den så er det vel det den er verdt. Jeg for min del hadde ikke kjøpt den uansett pris, men så har jeg heller ikke behov for en oselver... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 hva er det som er så spesielt med denne båten? Dette er et samleobjekt for spesielt interesserte. På lik linje med veteranbiler og frimerker Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Med vind Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 Tja, Oselveren er vestlandets mest kjent båttype. Det er den beste robåten jeg vet om, og mange av dem er nærmere 100 år og i god stand ennå. De gamle visste hva de gjorde når de lagde båt! Prisen er ok dersom detaljene i båten er gode, dvs at båtbyggeren var dyktig. Disse båtene er blitt samleobjekt Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 hva er det som er så spesielt med denne båten? uansett type, hvor og hvem som har bygget den så er det jo fortsatt ikke mere en en gammel lurvete trebåt! ..... så at dette skabberakkelet ...... Hvor spesiell akkurat denne båten er, kan ikke fastslås før man har sett nærmere på den. Men Yamaha skriver som om alle robåter av tre som er spisse i begge ender, er om lag like, men dét er de såvisst ikke! Noen riktig gamle typerobåter kan bli 150-200 år gamle og være like gode, mens en del robåter bygd for 20-30 år siden, kan være gått mer eller mindre i oppløsning. Jeg synes ikke bildene tyder på hverken lurvete eller et "skaberakkel". Dette er et samleobjekt for spesielt interesserte. På lik linje med veteranbiler og frimerker Jo, for noen er det slik; andre legger vekt på farts-, seil- og sjøegenskaper. og noen begge dele. Tja, Oselveren er vestlandets mest kjent båttype. Det er den beste robåten jeg vet om, og mange av dem er nærmere 100 år og i god stand ennå. De gamle visste hva de gjorde når de lagde båt! Prisen er ok dersom detaljene i båten er gode, dvs at båtbyggeren var dyktig. Disse båtene er blitt samleobjekt Nemlig! Båtens egenskaper og kvalitet avhenger av båtbyggeren og materialene. Det er riktig at oselveren er mest kjente robåttype på Vestlandet, men Midt-Vestlandsbåtene (Nordfjords-, Sunnfjords-, Sogne- og Masfjordsbåt) går dem en høy gang i kvalitet og egenskaper når de er bygd på rette måten Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 at disse båtene kan være verdt så mye tviler jeg sterkt på. ligger en maken på finn nå til 4900. finn 28130137 Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
roeren Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 at disse båtene kan være verdt så mye tviler jeg sterkt på. ligger en maken på finn nå til 4900. finn 28130137 Ja, her har Yamaha et interessant poeng! For det er sterk sprik i prisene på robåter; det tilbys tilsynelatende like båter til helt forskjellige priser. Men det er vanskelig å sammenligne disse båtene uten å ha sett nøye på dem; bilder sier lite. Og hva er man egentlig på jakt etter?? For noen folk er "oselver"-betegnelsen verdt massevis, mens andre kjøper seg en brukt "industri-robåt" for en slikk og ingenting - og synes de har fått en superbåt. Og, ærlig talt, selv har jeg 2 ganske skjeldne og gode oselvere - men de 2 Strandebarmerne jeg også har, er helt greie til både å ro og seile. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.