Jump to content

Synes du denne Oselveren er verdt 35.000?


Sjøogvind

Recommended Posts

Nei,jeg synes ikke det.Jeg har sett at de forlanger 60 lapper for nye Oselvere,men 35 for en fra 1955 er for drøyt.På styrbord side bak,tydelig å se mellom de bakerste toftene,er der en lang bordsprekk.By 20.Får du den ikke for det kan du la noen andre ta den !

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Jau, den er nok det. Men prute må du uansett :-)

Dette er ikke bare en båt, men eit samleobjekt av eit klenodium.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Tja! Sånt er umulig å si før du vet hvem som bygde den, og hvordan halsene - bunnborddelene foran og bak - er lagd. Halsene ser ikke hogde ut, men det er litt vanskelig å se på bildene. Dessuten er det høyst forskjellig hvor gode og tette materialene i bordene er, og hvor pietetsfullt innveden (esinger, renger, band("spant",)beter) er laget. Og hva slags sisnor er det i suene(der bordene overlapper hverandre)? Generelt ser jo båten ut til å være i ganske god stand, og denne oselveren kan være verdt 35.000,- (kan gjelde oselvere og andre robåttypebåter til de er mye eldre!) - men altså forutsatt at "alt er på stell". Til den prisen burde du gå båten nærmere etter i sømmene.

Link to post
Share on other sites

kan ikke skjønne at denne gamle båten er vert 35000. ser bare en grunn til den prisen- ren grådighet.

 

En god oselver er ikke "gammel" når den er fra 1955! Har selv en som er bygd 1919 (nitten-nitten) av Nils Søvik, far til Alfred og Nikolai, og den er ennå riktig bra, selv om jeg har brukt den mye og hardt! Skal bruke den i mange år ennå, og etterkommerne kan gjerne få glede av den også. Har en annen oselver fra ca 1950, og den bør kunne vare 50 år til, minst (hvis slekta vil!)

 

Men det er en del detaljer som bør være riktige, og her er det store variasjoner! "Oselver" og "oselver" er forskjellige ting.

 

Med tremotorbåter er det kanskje ikke slik.....

Link to post
Share on other sites

hva er det som er så spesielt med denne båten? uansett type, hvor og hvem som har bygget den så er det jo fortsatt ikke mere en en gammel lurvete trebåt! det er lagt ut noen splitter nye spissbåter i tre i denne stilen for 20 000 pr stykk på finn. så at dette skabberakkelet skal være verdt 35 k skjønner jeg like lite som at noen punger ut med flere hundretusen for en rusten 5 øring med produksjonsfeil!

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Hvorfor så sterke meninger om noe du uansett ikke har tenkt å kjøpe :confused: ? Om noen ser verdien og er villig til å betale 35.000,- for den så er det vel det den er verdt. Jeg for min del hadde ikke kjøpt den uansett pris, men så har jeg heller ikke behov for en oselver...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tja, Oselveren er vestlandets mest kjent båttype. :flag:

 

Det er den beste robåten jeg vet om, og mange av dem er nærmere 100 år og i god stand ennå.

De gamle visste hva de gjorde når de lagde båt!

 

Prisen er ok dersom detaljene i båten er gode, dvs at båtbyggeren var dyktig. Disse båtene er blitt samleobjekt

Link to post
Share on other sites

hva er det som er så spesielt med denne båten? uansett type, hvor og hvem som har bygget den så er det jo fortsatt ikke mere en en gammel lurvete trebåt! ..... så at dette skabberakkelet ......

 

Hvor spesiell akkurat denne båten er, kan ikke fastslås før man har sett nærmere på den. Men Yamaha skriver som om alle robåter av tre som er spisse i begge ender, er om lag like, men dét er de såvisst ikke! Noen riktig gamle typerobåter kan bli 150-200 år gamle og være like gode, mens en del robåter bygd for 20-30 år siden, kan være gått mer eller mindre i oppløsning.

 

Jeg synes ikke bildene tyder på hverken lurvete eller et "skaberakkel".

 

 

Dette er et samleobjekt for spesielt interesserte. På lik linje med veteranbiler og frimerker

 

Jo, for noen er det slik; andre legger vekt på farts-, seil- og sjøegenskaper. og noen begge dele.

 

 

Tja, Oselveren er vestlandets mest kjent båttype. :flag:

 

Det er den beste robåten jeg vet om, og mange av dem er nærmere 100 år og i god stand ennå.

De gamle visste hva de gjorde når de lagde båt!

 

Prisen er ok dersom detaljene i båten er gode, dvs at båtbyggeren var dyktig. Disse båtene er blitt samleobjekt

 

Nemlig! Båtens egenskaper og kvalitet avhenger av båtbyggeren og materialene.

 

Det er riktig at oselveren er mest kjente robåttype på Vestlandet, men Midt-Vestlandsbåtene (Nordfjords-, Sunnfjords-, Sogne- og Masfjordsbåt) går dem en høy gang i kvalitet og egenskaper når de er bygd på rette måten

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

at disse båtene kan være verdt så mye tviler jeg sterkt på. ligger en maken på finn nå til 4900. finn 28130137

 

Ja, her har Yamaha et interessant poeng! For det er sterk sprik i prisene på robåter; det tilbys tilsynelatende like båter til helt forskjellige priser. Men det er vanskelig å sammenligne disse båtene uten å ha sett nøye på dem; bilder sier lite.

 

Og hva er man egentlig på jakt etter?? For noen folk er "oselver"-betegnelsen verdt massevis, mens andre kjøper seg en brukt "industri-robåt" for en slikk og ingenting - og synes de har fått en superbåt. Og, ærlig talt, selv har jeg 2 ganske skjeldne og gode oselvere - men de 2 Strandebarmerne jeg også har, er helt greie til både å ro og seile.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...