Jump to content

Blandebatteri fungerer ikke - mulig å reparere eller kjøpe nytt?


Sjølyst

Recommended Posts

I dag fylte jeg vann i tanken og testet blandebatteriet. Når jeg skrur på vannpumpen, renner det varme vannet kontinuerlig med en tynn stråle. Åpnes kranen, øker trykket, med det er ikke mulig stenge det varme vannet med kranen. Det kalde er mulig å stenge på vanlig måte. Er det mulig å reparere et slikt blandebatteri? Noen som vet hvordan? Hvis jeg må kjøpe nytt, er det noen som har tips om hvor jeg kan få tak i noe slikt billig?

 

Her er typen det er snakk om (står i en Askeladden Voyager):

 

blandebatteri.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette kan være en frostskade, og i tilfelle kan det være vanskelig og reparere. Men det kan også være nok å skifte pakning. Demonter og ta det med til din lokale rørlegger.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du må ha tilkomst frå undersida. Vanlegvis så er det ein sekskanta mutter på ein bolt eller eit røyr.

På blandebatteriet (til badet) eg etterteita i av så var rette reidskapen ein 10 mm fastnøkkel.

 

I 2004 så kjøpte eg blandebatterier, til båten på Seatronic. Batteriet i byssa takka for seg etter mindre enn eit år. Eit nytt kjøpt på røyrleggarforretning har vart i fem år til no, og funkar framleis heilt som det skal.

Kjøp kvalitet!

Vær òg merksam på at rimelege blandebatterier (frå Kina?) ofte er laga av tvilsame metallegeringar som kan inneholda bly.

 

Ta av det gamle batteriet og ta det med til ein røyrleggarbutikk. Då får du kjøpt eit nytt der stussane passar.

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Da blir det demontering i morgen.

 

Håper bare jeg ikke ødelegger mer enn jeg reparerer... Men jeg har skjønt såpass at jeg er nødt til å finne ut av slike ting for ikke å bli ruinert som båteier. Det nytter jo ikke å bestille time på verksted for hver minste filleting.

Link to post
Share on other sites

Vil tro håndtakene på krana er til å trekke av, altså sidelengs. Sikkert av plast som bare sitter med pressepasning. Evnt. en skrue under et lite lokk som kan vippes av.

Da finner du en mutter på undersiden som løsnes og du kan dra ut 'innmaten', inkl pakning. Pakning får du hos rørlegger, men det kan være det er nok å rense opp.

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig som Ingar sier, at det bare er å få av "rattet" for å komme til! Det er da sikkert en kranoverdel som er skrudd inn i armaturet!

Når den er ute, så ser du om det er en vanlig 1/2", eller 3/8" overdel. Disse fås med pakning, eller med keramisk tetning, men det kan også hende at det er en spesiell overdel til dette armaturet, og jeg ville spurt båtforhandleren/produsenten for å få dette bekreftet!

Lykke til med jobben :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ingar og Tom Rør har helt rett! "Innsatsen" i blandebatteriet løsnet akkurat som de sier, og det som kom ut ser slik ut:

pakning.jpg

 

Den røde pakningen ser ut som om den har revnet. Er dette synderen? Hvis ja, er dette noe som kan kjøpes i en vanlig rørleggerforretning?

 

Hvis dette løser problemet, er jeg overlykkelig! Er veldig glad for at det er så mange flinke folk på dette forumet. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du får neppe denne (orginale) i en rørleggerforetning , da er det større sjangs hos bobil / campingvogn forhandlere men det er enklest å spørre båtforhandleren som sikkert har slike overdeler liggende og du skifter hele overdelen ikke bare pakningen på bildet for inni er det kjeramiske skiver som det kan være sprekk i da dette ser ut til å vere en frostskade.

Det er mulig du kan finne en lignende unniversal kran overdel til en rørleggergrossist og at den og vil kunne passe om det er problem å skaffe den orginale.Det er vel ca 1/2 omdreining på denne mellom stengt og åpen og den røde pakningen skal da vere en permanent tetning.

Link to post
Share on other sites

At det er keramisk tetning i et slikt campingbatteri tviler jeg på, men det er vanskelig å si ut hva bildet om pakningen kan repareres, evt. hva den kan erstattes med. Har du en rørleggerbutikk i nærheten ville jeg startet der, har ofte mye 'rart' liggende, evnt improvisere litt.

Har selv fikset forskjellige typer kraner med bit av bildekkslange...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter å ha vært i rørleggerforretning og spurt etter ny pakning uten hell, endte jeg opp med å bestille et nytt komplett blandebatteri fra Askeladden via en forhandler. Dette var eneste mulighet (de selger ikke pakninger og deler til dette).

 

Blandebatteriet har imidlertid glimret med sitt fravær, og har ikke dukket opp hos forhandleren. Siden påsken nærmer seg endte jeg opp med å ta Ingar på ordet og forsøke å improvisere litt (han har jo reparert blandebatterier med biter av en slange til bildekk...:-).

 

Siden pakningen er revnet i ene enden, forsøkte jeg å snu den slik at den revnede enden peker innover og blir presset helt sammen der ved montering. Voila. Tett som bare det, og vann og kos ombord hele påsken :drink:

 

Jeg synes det ligger et godt tips for nybegynnere i rørleggerfaget her. Det viser seg jo at mekanikken i slike blandebatterier er ganske enkle, og siden det hele er basert på en pumpe som skrus på ved behov er det ikke så farlig å prøve litt selv - i motsetning til lignende eksperimenter på badet hjemme hvor trykket står på konstant. Der overlater jeg fortsatt jobben til proffene...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...