Jump to content

Hull i stammen på evinrude 55hk 79mod


GlennIversen

Recommended Posts

Har funnet ett hull øverst i stammen på min gamle (79mod) Evinrude 55hk.

Tenkte jeg skulle prøve å pusse det rent med min dremmel, kline på "ruststopper" og kanskje sparkle det med enten eksospasta (repkit) eller kanskje med slik stålsparkel 2komponent som blir som stål.

Vil dette holde tror dere, eller har dere noen andre fine løsninger.

 

Hullet ses på bildet under.

 

hull.jpg

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Slo en gang i ungdommen hull i gearkassa på mopeden (al-gods). Pussa det reint og lappa med Araldite og glassfibermatte. Altså ikke polyester, men Araldite av den langsomttørkende typen (blå). Jobb det godt inn i glassfiberstrien, vått i vått og godt ut på godset. 3 - 4 lag vil jeg tro.

Dette holdt i min tid med mopeden. Og der var det sågar olje på innsiden!

Ta det som et alternativt tips. Ihvertfall en enkel reparasjon.

Link to post
Share on other sites

Eller sikaflex :thumbsup:

Pussing/rubbing, og vask, er uansett nøkkelord her.

Rett meg om eg tar feil, men det er vel intet flytende eller nevneverdig trykk inni der. Det er vel bare eksos som er på vei nedover til bunndelen. Men hvilken som helst sånn "pølse" som du skal kna sammen er greit å bruke, for det herder på nokre minutter :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Altså ikke polyester, men Araldite av den langsomttørkende typen (blå). Jobb det godt inn i glassfiberstrien, vått i vått og godt ut på godset. 3 - 4 lag vil jeg tro.

Dette holdt i min tid med mopeden.

 

Takk for tips.

Mener du da den typen araldit som vi før i tiden fikk i den doble "blandings-sprøyten), og da at man bruker det som "herder" på glassfiberduken, som klippes opp i større og større biter for hvert lag?

 

 

.... Devcon Aluminium putty som er en slags epoxy aluminium

Tusen takk for tipset.

Hvor får du kjøpt denne, og skal du forbehandle med feks sinkspray etter sliping og rengjøring, og er dette sparkelmasse?

 

Eller sikaflex :thumbsup:

Pussing/rubbing, og vask........

Det er vel bare eksos som er på vei nedover til bunndelen. Men hvilken som helst sånn "pølse" som du skal kna sammen er greit å bruke, for det herder på nokre minutter :smiley:

Tusen takk for tipset.

Pussing og rengjøring er alfaomega, og jeg hadde kanskje tenkt på en slik pølse som man knar sammen, men er usikker på om eg får det til å sitte godt nok.

Men kanskje jeg kan bruke sikaflex som en "sealer" og legge ett godt lag utenpå og ett godt stykke utenfor?

 

Nei det er ikke noe nevneverdig trykk der, bortsett fra eksosen som finner veien ut, jeg er bare redd for varmen, men det blir vel kanskje ikke så varmt der oppe.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...