Jump to content

Eksosbend KAD 300, er dette modent for utskiftning? (bilde)

Litle knabben

Recommended Posts

Uten at jeg vet prisen mener jeg disse koster flesk.

Derom det ikke er helt opptæret kan det få forlenget levetid ved å skrape bort rust der sjøvannet blandes inn i eksosen. Det har lett for å gro igjen med rust her, noe som hindrer gjennomstrømmingen av sjøvann.

Og et strøk lakk pynter alltid opp.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 5 år senere...

Takker for innspillene!

Det blir nok et nytt, ser eg.

Har for mange jern i ilden for

hei, byttet du dette bendet for mange år siden? Fikk du det tett der bendet ligger an mot turbo, sitter en v klemme rundt og presser bend og turbo sammen. Jeg har fått et værksted til å bytte et bend for meg nå og det lekker eksos... kostet forøvrig 12 k og bytte dette.. værksted sier det er normalt at det lekker litt eksos men det var virkelig ikke slik med det gamle bendet..

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Det må jammen bli tett. Kan ikke kjøre rundt i en båt som fylles opp med eksos fylt av CO og andre uhumskheter.

Byttet selv eksosbend før sesongen. Det var ikke tett på første forsøk, men skyldtes kun dårlig arbeid fra min side. Hadde strammet skruene til støtten under eksosbendet før jeg strammet klammeret mot turbo. Da stod ikke delene i riktig posisjon i forhold til hverandre. Løsnet opp og strammet til klammer først, da ble det godt. Har ikke kjent eksoslukt i etterkant.

Hei tilplan,

det er sånn jeg tenkte også.. Har aldri luktet eksos i motor rommet tidligere. De får ta seg en tur og rette det opp.. De noterte seg 9 timer for å bytte og da lå båten klar på service brygge med alt av luker og ting klart. Syntes ikke det hørtes lite ut i alle fall.. Men da har de vel litt for å etter rette bend så det blir tett da:-)

Hei tilplan,

det er sånn jeg tenkte også.. Har aldri luktet eksos i motor rommet tidligere. De får ta seg en tur og rette det opp.. De noterte seg 9 timer for å bytte og da lå båten klar på service brygge med alt av luker og ting klart. Syntes ikke det hørtes lite ut i alle fall.. Men da har de vel litt for å etter rette bend så det blir tett da:-)

9 timer var voldsomt!

1-1,5 time pr motor her igården..

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Å fakturere 9 timer for den jobben høres vel litt uproffesjonelt ut. Men husk at de må ha litt tid for å rigge til og rydde opp også.

Det er mange som glemmer at en jobb ikke er ferdig før man har ryddet og er klar for neste jobb. Finne fram verktøy og deler tar også litt tid.

Jeg tror enkelte som oppgir tidsforbruk på en jobb starter stoppeklokka idet de begynner å løsne første skrue. Da er det lett å glemme at man har bestilt deler, hentet deler, vært i båten og sjekket hva man trenger av verktøy, kjørt hjem og hentet det man trenger, og til slutt ryddet, vasket, tørket av verktøy, kjørt hjem og tømt bilen for greier, og til slutt hengt tilbake verktøyet i garasjen.

Liten ting til som jeg ble klar over ved innspeksjon etter det nye eksosbemdet kom på plass.

under motor på kad 44 kommer lufte slangen fra veivhusluftingen, den ligger litt under luft filter insuget. Meningen er da at motoren via luft filter suger bort den ''lile '' dampen som evt. kommer ut her.

MEN hvor mye er vanlig at det kommer ut av denne slangen ?

Og for å slippe den sure olje lukten og olje filmen som kan legge seg i maskin rom pga. av dette kan det være en ide og skjøte enden av denne slangen og forlenge den slik at evt. dam går ut via en lufteventil ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...