Litle knabben Startet 9.April.2011 Link til dette innlegget Startet 9.April.2011 Er litt usikker på om denne har livets rett, eller er det på tide å bytte i en nyere? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.April.2011 Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Uten at jeg vet prisen mener jeg disse koster flesk. Derom det ikke er helt opptæret kan det få forlenget levetid ved å skrape bort rust der sjøvannet blandes inn i eksosen. Det har lett for å gro igjen med rust her, noe som hindrer gjennomstrømmingen av sjøvann. Og et strøk lakk pynter alltid opp. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jakob T Svart 9.April.2011 Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Legg det i saltsyre i noen dager. Den tar rusten ,så om det blir hull i det så er det rusten som har holdt det tett Sitér dette innlegget Link to post
Litle knabben Svart 9.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Det er det store hullet til høyre, eg tviler litt på, siden det er en slik sentrerende klammer til akkurat den. Sitér dette innlegget Link to post
Haa- Svart 9.April.2011 Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Kansje dette hadde vært noe? Så slipper du å tenke på å bytte igjen også? Jeg er forhandler av disse. Sitér dette innlegget Link to post
Litle knabben Svart 9.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Altså legger jeg den i saltsyre, så vil den inner ringen komme frem? Om godset rundt forsvinner gjør kanskje ikke så mye, for det er vel det som forhindrer tettingen. Haa- Så jo fin ut da. Hva koster den? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.April.2011 Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Hei, Er det lettere å få sandblåst bendet er jo det en mulighet også. Det viktige er sjekken etterpå. Har du betydelig tæring ville jeg ha kikka i lommeboka... etter penger til en ny en. Ebay er min nye VP dealer... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.April.2011 Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Haa- hva koster en slik herlighet? Følger det med noe materialsertifikat? Sitér dette innlegget Link to post
Haa- Svart 9.April.2011 Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 De koster 5500kr inkl.mva Sitér dette innlegget Link to post
Haa- Svart 9.April.2011 Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Det følger desverre ikke med materialsertifikat, da produsenten ikke vil røpe hva slags legering som brukes i eksosdelene. Men dette er utprøvd i over 20år av produsent med gode resultater. Det er for det meste eksosmanifoldere til bensinmotorer det går i, men har også eksosbend til noen dieseler. Sitér dette innlegget Link to post
Lyspære Svart 9.April.2011 Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 jeg hadde søkt litt rundt på nettet og leitet, priser kan varier stort. 2 linker jeg fant i farten. http://www.ytreboe.com/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=10&osCsid=067554a1939b8c6ce3c1c7b10f2e18be http://viewitem.eim.ebay.no/Exhaust-Elbow-for-Volvo-Penta-Diesel-KAD32-42-43-/370458910063/item Sitér dette innlegget Link to post
Litle knabben Svart 9.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Takker for innspillene! Det blir nok et nytt, ser eg. Har for mange jern i ilden for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.April.2011 Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Saltsyre er ikke bra da dette ikke bare løser opp rust, men også tærer på metall. Bare titan som ikke lar seg affisere av det. Beste er å bare la det være som det er, rust har en viss korrosjonsbeskyttelse. Skal man fjerne rust må man bruke fosforsyre, den tærer ikke metallet. Sitér dette innlegget Link to post
Mellomstor Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Takker for innspillene! Det blir nok et nytt, ser eg. Har for mange jern i ilden for hei, byttet du dette bendet for mange år siden? Fikk du det tett der bendet ligger an mot turbo, sitter en v klemme rundt og presser bend og turbo sammen. Jeg har fått et værksted til å bytte et bend for meg nå og det lekker eksos... kostet forøvrig 12 k og bytte dette.. værksted sier det er normalt at det lekker litt eksos men det var virkelig ikke slik med det gamle bendet.. Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
tilplan Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Det må jammen bli tett. Kan ikke kjøre rundt i en båt som fylles opp med eksos fylt av CO og andre uhumskheter. Byttet selv eksosbend før sesongen. Det var ikke tett på første forsøk, men skyldtes kun dårlig arbeid fra min side. Hadde strammet skruene til støtten under eksosbendet før jeg strammet klammeret mot turbo. Da stod ikke delene i riktig posisjon i forhold til hverandre. Løsnet opp og strammet til klammer først, da ble det godt. Har ikke kjent eksoslukt i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
Mellomstor Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 Hei tilplan, det er sånn jeg tenkte også.. Har aldri luktet eksos i motor rommet tidligere. De får ta seg en tur og rette det opp.. De noterte seg 9 timer for å bytte og da lå båten klar på service brygge med alt av luker og ting klart. Syntes ikke det hørtes lite ut i alle fall.. Men da har de vel litt for å etter rette bend så det blir tett da:-) Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
tilplan Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 Ni timer høres veldig mye ut, men jeg kjenner ikke din motor. På min Yanmar vil jeg si at det er overkommelig å skifte et bend på en halvtime. Da har jeg god tilgang. Vil tro at prinsippet er det samme uansett motor. Sitér dette innlegget Link to post
tjt Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 Er ikke så helt gal pris hos J. Weiberg Gulliksen, koster ca. 2800,- Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 9 timer er sykt mye, byttet på begge motorene på under 3 timer. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 Hei tilplan, det er sånn jeg tenkte også.. Har aldri luktet eksos i motor rommet tidligere. De får ta seg en tur og rette det opp.. De noterte seg 9 timer for å bytte og da lå båten klar på service brygge med alt av luker og ting klart. Syntes ikke det hørtes lite ut i alle fall.. Men da har de vel litt for å etter rette bend så det blir tett da:-) 9 timer var voldsomt! 1-1,5 time pr motor her igården.. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Komodo Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 Å fakturere 9 timer for den jobben høres vel litt uproffesjonelt ut. Men husk at de må ha litt tid for å rigge til og rydde opp også. Det er mange som glemmer at en jobb ikke er ferdig før man har ryddet og er klar for neste jobb. Finne fram verktøy og deler tar også litt tid. Jeg tror enkelte som oppgir tidsforbruk på en jobb starter stoppeklokka idet de begynner å løsne første skrue. Da er det lett å glemme at man har bestilt deler, hentet deler, vært i båten og sjekket hva man trenger av verktøy, kjørt hjem og hentet det man trenger, og til slutt ryddet, vasket, tørket av verktøy, kjørt hjem og tømt bilen for greier, og til slutt hengt tilbake verktøyet i garasjen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mellomstor Svart 1.September.2016 Link til dette innlegget Svart 1.September.2016 Liten ting til som jeg ble klar over ved innspeksjon etter det nye eksosbemdet kom på plass. under motor på kad 44 kommer lufte slangen fra veivhusluftingen, den ligger litt under luft filter insuget. Meningen er da at motoren via luft filter suger bort den ''lile '' dampen som evt. kommer ut her. MEN hvor mye er vanlig at det kommer ut av denne slangen ? Og for å slippe den sure olje lukten og olje filmen som kan legge seg i maskin rom pga. av dette kan det være en ide og skjøte enden av denne slangen og forlenge den slik at evt. dam går ut via en lufteventil ? Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.