timon90 Startet 9.April.2011 Del på Facebook Startet 9.April.2011 Noen har kanskje fulgt med litt på prosjekttråden min og kjenne problemet, men legger det ut som en egen tråd for flest mulig forslag. Mitt 280 transomhull er litt større enn det skal være, så for å montere inn 290 transom, så må det gjøres noe med akterspeilet. Alternativ 1: Bytte ut hele speilet med Divinycell, og alt blir nytt. Detter er mye jobb, og koster en del. Alternativ 2: Fylle igjenn deler av hullet. Dette er det enkleste alternativet, men hvem metode bør jeg bruke for at dette skal holde? Gjerne mye detaljer rundt støping/igjennfylling. FOrklaring er på linken under. Pga problemer med å laste opp bilder laget i Paint, pga størrelse, så har jeg lastet opp bildet på annen side og legger ved en link: 280/290 transomhull Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jantzen Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 (redigert) Eg laminerte sammen X-finer til samme tjukkelse som eksisterende kjerne, dette skrudde eg med rustfrie senk skruer. Alt sammen limte eg på plass med epoxy lim, Six-10 frå west system. Redigert 9.April.2011 av Jantzen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
timon90 Svart 10.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2011 Eg laminerte sammen X-finer til samme tjukkelse som eksisterende kjerne, dette skrudde eg med rustfrie senk skruer.Alt sammen limte eg på plass med epoxy lim, Six-10 frå west system. Har du flere bilder fra jobben? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jantzen Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 (redigert) Skrudde lange syrefaste skruer inn slik. ( ikkje sjå på størrelsen ) Eg holder på å bytte frå 290dp til DPH drev. I sidene var det så lite forskjell at eg la kun epoxy. Redigert 10.April.2011 av Jantzen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jantzen Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 (redigert) Nye motorfundament Borejigg for nye motor labber Malt maskin rom Redigert 10.April.2011 av Jantzen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
timon90 Svart 10.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2011 Borejigg for nye motor labber Er den borejiggen hjemmelaget eller noe som er å få tak i? Jeg tror ikke mine motorfester blir noe problem, da det antagelig har stått V8 i min båt før også, så hullene er der fra før, men er usikker på åssen jeg skal få vinkelen på motoren rett i forhold til transomen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jantzen Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Jiggen lånte eg av VP forhandlar og er justerbar etter forskjellige VP typer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
timon90 Svart 10.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2011 Aha. Er det flere er på BP som ville gått for løsningen over; skru fast de bitene som mangler, og plaste ogjenn med epoxy og duk. Jeg er i vartfall for å prøve, for det er jo mindre jobb enn å bytte akterspeil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Kantun Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Hvordan gjøres fastskruinga av motoren? blir motoren montert på vibrasjonsdempere? har motoren null flex-muligheter i forhold til transomen? På Nidelven min er motoren støttet opp av 2"x4" og skrudd fast med franske treskruer av forrige eier, synes det er mye resonanslyd/vibrasjoner ifra motor i skroget og vil gjerne støpe/lage ordentelige motorfester og helst med vibrasjonsdempere. finnes det noe DIY på motorfester? hvordan de er oppbygget osv... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
timon90 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Skal vel ikke være noe flexibilitet mellom motor og transom så vidt jeg veit. Mine motorlabber skrues bare ned i fundamentet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Hva enn du velger å gjøre så må det passes religiøst på at det ikke er mulighet for at vann kan komme til i snittflater eller boltehull eller overgangen mellom gammel og ny glassfiber. Det kan bli veldig dyrt om dette "slipper" en gang i fremtiden. Spesielt hvis det skjer etter at du har solgt båten. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Kantun Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 (redigert) Slik ser det ut hos meg, de to klossene med trykkinpregnert 2"x4" hviler mot dørken og er skrudd fast sideveis imot avstivingene. hvordan burde støyping av ordentelige fundamenter foretaes? noen vibrodempere som ikke er mer enn 1,5-2 cm tykke og stive som fy må da gå an og bruke? Redigert 20.Mai.2011 av Trollet_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.