Jump to content

Fylle igjen deler av transomhull, hvilke metoder bør brukes?


timon90

Recommended Posts

Noen har kanskje fulgt med litt på prosjekttråden min og kjenne problemet, men legger det ut som en egen tråd for flest mulig forslag.

 

Mitt 280 transomhull er litt større enn det skal være, så for å montere inn 290 transom, så må det gjøres noe med akterspeilet.

 

Alternativ 1: Bytte ut hele speilet med Divinycell, og alt blir nytt. Detter er mye jobb, og koster en del.

 

Alternativ 2: Fylle igjenn deler av hullet. Dette er det enkleste alternativet, men hvem metode bør jeg bruke for at dette skal holde? Gjerne mye detaljer rundt støping/igjennfylling. FOrklaring er på linken under.

 

Pga problemer med å laste opp bilder laget i Paint, pga størrelse, så har jeg lastet opp bildet på annen side og legger ved en link:

 

280/290 transomhull

Link to post
Share on other sites

jigg_for_motorfester.jpgBorejigg for nye motor labber

Er den borejiggen hjemmelaget eller noe som er å få tak i? Jeg tror ikke mine motorfester blir noe problem, da det antagelig har stått V8 i min båt før også, så hullene er der fra før, men er usikker på åssen jeg skal få vinkelen på motoren rett i forhold til transomen

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvordan gjøres fastskruinga av motoren? blir motoren montert på vibrasjonsdempere? har motoren null flex-muligheter i forhold til transomen?

 

På Nidelven min er motoren støttet opp av 2"x4" og skrudd fast med franske treskruer av forrige eier, synes det er mye resonanslyd/vibrasjoner ifra motor i skroget og vil gjerne støpe/lage ordentelige motorfester og helst med vibrasjonsdempere.

 

finnes det noe DIY på motorfester? hvordan de er oppbygget osv...

Link to post
Share on other sites

Hva enn du velger å gjøre så må det passes religiøst på at det ikke er mulighet for at vann kan komme til i snittflater eller boltehull eller overgangen mellom gammel og ny glassfiber. Det kan bli veldig dyrt om dette "slipper" en gang i fremtiden. Spesielt hvis det skjer etter at du har solgt båten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Slik ser det ut hos meg, de to klossene med trykkinpregnert 2"x4" hviler mot dørken og er skrudd fast sideveis imot avstivingene.

 

hvordan burde støyping av ordentelige fundamenter foretaes? noen vibrodempere som ikke er mer enn 1,5-2 cm tykke og stive som fy må da gå an og bruke?

 

imag0145.jpg

imag0147.jpg

Redigert av Trollet_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...