Jump to content

Spørsmål om regulator til solcellepanel


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Eg skal montera eit solcellepanel til, i tillegg til det båten har frå før.

Denne gangen tenkte eg at det kan vera greit å ha regulatorar òg.

 

Mange regulatorar har innebygd ein diode, slik at batteriet ikkje blir tappa om natta.

Imidlertid så har dei fleste solcellepanela òg ein slik diode.

Er det viktig å unngå to diodar?

 

Kva regulator bør eg velga?

 

Det eine panelet er på ca. 3,4 A. Det amdre på 4 A.

 

Eg er takksam for svar.

 

 

 

Mvh

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Bør panela koplast parallelt med kvar sin regulator eller bør dei koplast i serie med same regulator?

Det siste er nok det enklaste fordi panela er montert ved sida av kvarandre.

 

T.d. med ein litt større variant av denne: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/laderegulatorer/regulator-naps-maxpower

 

Eg er takksam for svar.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg vil på det varmeste anbefale NAPS MaxPower regulatoren. Jeg har en slik selv, og den gjør at panelene jobber optimalt. Jeg har to stk. paneler på hver 68watt montert horisontalt på fordekket på min Saga27, og jeg har de koblet i parallell med kablene fra begge panelene ført frem til regulatoren. Men med denne regulatoren, kan du også koble de i serie ved panelene og klare deg med en kabel videre inn til regulatoren. Så du klarer deg med en regulator, enten du nå kobler de i serie eller parallell.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter kva eg kan sjå så har denne regulatoren berre ein inngang. Har du kopla ein kabel frå kvart av panela til same inngangen?

Som jeg sa, så har jeg parallellkoblet panelene (pluss 3 10w paneler). Så svaret er: Ja.

 

De regulatorene du henviser til Bøljan, er vel mer beregnet for hyttebruk der solceller er den eneste ladekilden? Der ser ut til at har batterivakt og noen virker også som battmeter. Litt tekniske spesifikasjoner hadde gjort seg, men det var det tynt med.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...