Jump to content

Opplag på sjø om vinteren...


Los Endos

Recommended Posts

Har lest noen emner her på baatplassen.no, hvor det er tydelig at mange mener at båtene ikke tar skade av å ligge ute om vinteren.

 

Jeg var og så på en båt på Vestlandet som hadde ligget ute i to år.. Båten var fin den, den virket ganske lite brukt. Dagens eier har tatt service på motor og drev på våren. Ingen vinterkonservering e.l. Bare fortøyd, og forlatt.

 

Fryser det ikke i motorrommet når båten ligger på sjø?

Jeg tror det gjør det for varmvannstanken ga fra seg endel unormale lyder, og den kan være kaputt.

 

Utendørs teak hadde mye grønske på seg. Tar ikke teaken skade av å være konstant fuktig? I tillegg en del frost på våt teak kan jo ikke være bra.

 

Endel irr på brytere og instrumenter på cockpit, fronten på kjøleskapet etc, knappene til skuffene i byssa. Får man dette bort igjen? Det er jo chrom som har korrodert...

 

Hva tror dere om dette? Tar båten skade av slik vinterlagring?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at båten (les skroget m/utstyr) tar skade av å ligge ute om vinteren. Imidlertid må båten vedlikeholdes like godt om den ligger på land i vinterhalvåret eller på sjøen; det inkluderer CRC ol på motor, ordinært vedlikehold, årlig inspeksjon og vedlikehold av drev, normalt vedlikehold av teak (og da blir det neppe særlig grønt....NB! Skill mellom at båten har fått vårshining og mangler dette). Om en båt ligger på sjøen eller på land sier det jo alt om vedlikeholdet hvorvidt de ting du påpeker er fulgt opp, uavhengig av dette. Det meste av vinterkonservering må jo gjøres selv om den ligger på sjøen, selv om en ikke nødvendigvis ferskvannskjører motor...fordi den gjerne brukes gjennom hele året. Har båten lagt uten jevnlig tilsyn og vedlikehold inkl oppstart og kjøring av motor 1 g i uken/hver 14. dag, så hadde vel jeg vært litt skeptisk. Båtens tilstand idet du ser på den sier jo gjerne mye om hvordan den har vært holdt over tid, spør du meg.

 

På Vestlandet er det helt naturlig at båten ligger ute hele året - det har mine båter gjort, men det eksluderer ikke samme vedlikeholdet som om den hadde vært tatt på land (tømmer du ikke varmtvannstanken da heller, så kan du være helt sikker på at den fryser - det er det faktisk mindre sannsynlighet for når den ligger på sjøen hele året, men det bør gjøres allikevel).

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar.

 

Det generelle inntrykket av båten var bra, men jeg er litt bekymret over den manglende vinterkonserveringen + hvordan vær og vind sliter på den generelle tilstanden på båten. Tror neppe den har vært startet og varmkjørt jevnlig i vinter.

 

Vi kjørte den imidlertid en liten tur, og det fungerte fint.

Link to post
Share on other sites

Flott båt! En båtnabo i havna her hos meg har en Trawler med mye teak. Har ikke hørt han bekymre seg over dette grunnet snø og kulde; men dette kan jeg for lite om.

 

Et par tips:

En diskusjonstråd på Båtliv.com

Tråd på Båtplassen.

Og en annen.

 

Kanskje noen tips her? Lykke til med dine vurderinger!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Flott båt! En båtnabo i havna her hos meg har en Trawler med mye teak. Har ikke hørt han bekymre seg over dette grunnet snø og kulde; men dette kan jeg for lite om.

Så lenge dekket er 100% tett er det ikke noe problem men hvilket dekk er det? Har du nat eller nater som har sluppet litt, propper over skruehoder som er vekk osv. så kan vann lure seg inn. Når frosten kommer utvider det seg og så starter degraderingen innenfra. Jeg pakket alltid godt inn båten da jeg hadde båt med teakdekk men teak har jeg valgt bort på ny båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...