Jump to content

Sun Fast 37: Tungt å heise storseilet. Umulig å få det helt opp.


Fanafjord

Recommended Posts

Da er endelig min Sun Fast 37 fortøyd. Seilte den fra Karmøy til Bergen igår.

 

Oppdaget et problem at det er utrolig tungt å heise storseilet. Etter 2/3 deler opp masten blir det så tungt at jeg klarer bare å komme videre med "lavgir" i vinsjen. Det siste 30-40 cm er umulig å få opp. (Seilte med et rev igår i veldig lite vind... Såg litt teit ut.)

 

Jeg synes også at storseilfallet går ikke lekendes lett når jeg bare prøve å dra litt i det.

 

Er trinsen ødelagt eller trenger de bare smøring? Er det i tilfelle vanskelig å skifte? Er det noe ellers som kan være årsaken?

 

Ser at det er to slidere montert på seilet med bare 10 cm avstand i den metallplaten i fallhjørnet av seilet. Er det normalt? Tenker meg at det kan også gi litt friksjon.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Her var det nyttige tipps ja. Da blir det teflonspray i morgen!

 

Skal også sjekke ut om det kan være andre fall i masten som skaper tull. Skulle det være tilfelle blir det vel litt vanskelig å fikse opp i det?

 

Og når jeg tenker meg om så tror jeg nesten at jeg hadde relativt stramt kick. :blush:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Fant denne sprayen hos Claes Ohlson. Brukendes til formålet?

 

Produktbeskrivelse:

"Hvitt litiumfett, CRC, med teflon. Sprayes som en olje, fester som fett. Renner ikke, tåler høye trykk, kulde, varme og vann. 300 ml "

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke det litiumfettet, men det er et poeng at stoffet ikke bør være klissete for å unngå at dritt og lort setter seg fast i det. Jeg brukte noe som het Holt ProLube (tror jeg det var), kjøpt hos Maritim.no, men jeg finner det ikke på websidene hos dem lenger...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Sjøtunga! Skal skaffe meg en sånn neste gang jeg er i Maritim butikken.

 

Ble litt utolmodig og kjøpte meg en CRC-Silikonspray på bensinstasjon og fikk kona og datter til å heise meg opp masten. Det var en del drit i skinne - jeg rengjorte så godt det lot seg gjøre og sprayet på. Det ble litt men ikke mye bedre. Jeg har en brøkdelsrigg og tok fall som kommer ut framme av masten til å heise meg opp så jeg rakk ikke helt bort i trinsene men jeg tror nesten at trinsen til storseilfallet er ikke helt god.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...