Fanafjord Startet 10.April.2011 Del på Facebook Startet 10.April.2011 Da er endelig min Sun Fast 37 fortøyd. Seilte den fra Karmøy til Bergen igår. Oppdaget et problem at det er utrolig tungt å heise storseilet. Etter 2/3 deler opp masten blir det så tungt at jeg klarer bare å komme videre med "lavgir" i vinsjen. Det siste 30-40 cm er umulig å få opp. (Seilte med et rev igår i veldig lite vind... Såg litt teit ut.) Jeg synes også at storseilfallet går ikke lekendes lett når jeg bare prøve å dra litt i det. Er trinsen ødelagt eller trenger de bare smøring? Er det i tilfelle vanskelig å skifte? Er det noe ellers som kan være årsaken? Ser at det er to slidere montert på seilet med bare 10 cm avstand i den metallplaten i fallhjørnet av seilet. Er det normalt? Tenker meg at det kan også gi litt friksjon. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sjøtunga Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Teflonspray på sleidene gjorde underverker da jeg hadde dette problemet. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
aquila 2 Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Kan det være at storseilfallet er tvinnet en tørn rundt et annet fall inne masten? Det kan skje hvis det er tredd et nytt fall. Har opplevd det selv. Du kan forsøke å slakke på de andre fallene og se om storseilfallet da går lettere. Ta et om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Har du sluppet skjøte og kick før du heiser ? Dette i kombinasjon med teflonspray og mye burde være gjort Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Har du sluppet skjøte og kick før du heiser ? Dette i kombinasjon med teflonspray og mye burde være gjort Støtter denne. Hadde det samme problemet i fjor, og det hjalp. Følte meg mest klønete når jeg fant ut at det var kick som holdt igjen bommen.. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 10.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2011 Her var det nyttige tipps ja. Da blir det teflonspray i morgen! Skal også sjekke ut om det kan være andre fall i masten som skaper tull. Skulle det være tilfelle blir det vel litt vanskelig å fikse opp i det? Og når jeg tenker meg om så tror jeg nesten at jeg hadde relativt stramt kick. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Svart 10.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2011 Fant denne sprayen hos Claes Ohlson. Brukendes til formålet? Produktbeskrivelse: "Hvitt litiumfett, CRC, med teflon. Sprayes som en olje, fester som fett. Renner ikke, tåler høye trykk, kulde, varme og vann. 300 ml " Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sjøtunga Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Jeg kjenner ikke det litiumfettet, men det er et poeng at stoffet ikke bør være klissete for å unngå at dritt og lort setter seg fast i det. Jeg brukte noe som het Holt ProLube (tror jeg det var), kjøpt hos Maritim.no, men jeg finner det ikke på websidene hos dem lenger... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtunga Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Jeg husket visst litt feil. Det var McLube SailKote Dry Lubricant jeg fikke med meg fra Maritim. Ikke utpreget billig, men iallfall effektiv. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Fanafjord Svart 10.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2011 Takk for tipset Sjøtunga! Skal skaffe meg en sånn neste gang jeg er i Maritim butikken. Ble litt utolmodig og kjøpte meg en CRC-Silikonspray på bensinstasjon og fikk kona og datter til å heise meg opp masten. Det var en del drit i skinne - jeg rengjorte så godt det lot seg gjøre og sprayet på. Det ble litt men ikke mye bedre. Jeg har en brøkdelsrigg og tok fall som kommer ut framme av masten til å heise meg opp så jeg rakk ikke helt bort i trinsene men jeg tror nesten at trinsen til storseilfallet er ikke helt god. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mulligan Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 Hadde samme problemet. Gjorde likrenna rein og sprayet med den ovenfor. Bruker den også på alt av blokker og trinser. Storseilet kan nå hives opp for hånd. Kun teiting med winch. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.