Jump to content

VHF-antenne, skal ikke senterleder være forbundet?


Framtia

Recommended Posts

.... Jeg har trodd at sententerlederen skal ha kontakt i antennepisken.

 

Jo, og du har rett. Synes monteringsanvisningen har glemt å markere senterleder på coaxen.

Enten skal senterleder trykkes inn i antennepisken ellers må det være en spiss i antennefoten som skal presses inn i midten av coaxen, men dette siste tror jeg ikke på.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvordan det skulle kunne loddes. Og så står det helt øverst "solderless" :rolleyes:

 

Det finnes jo idag mange løsninger hvor isolasjonen skjæres gjennom med en eller annen form for kniv som så danner kontakten med lederen. Om dette er tilfelle ved denne antennen vet jeg ikke, men du kan kanskje se noe når du ser inn i antennefoten.

 

Det faktum at du ifølge min tolkning av bildet skal skru kabelen inn i foten tyder også på at det finnes noe mikkmakk der inne som skaper kontakten.

Redigert av trikola (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg ser inn i antennen ser jeg ingen ting annet enn at hullet smalner av ca 10 mm inne. Det virker som om alt dette er samme gods, og det er helt umulig å lodde eller gjøre noe annet der inne. Jeg prøvde å koble med en avisolert ende av senterlederen, men da ble det kortslutning med skjermen. Så jeg mistenker at bruksanvisningen kan være riktig, men skjønner ikke prinsippet for hvordan antennen da virker.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Synes disse antenne kobblinger er noe dårlige greier av og til. De du kan gjøre er å avisolere senterlederen to eller tre milimeter og bøye den tilbake over isloeringen og så skyve den i antennen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...