spant Startet 10.April.2011 Del på Facebook Startet 10.April.2011 Er i gang med vårpussen på min Boström 37, og har oppdaget at det er lagt på et slags gummimembran oppå overgangen mellom kjølen og skroget. Det er morkent og ødelagt noen steder så spørsmålet er: Hva gjør jeg med dette? Har det noen praktisk betydning, slik at jeg bør skaffe et nytt? Eller kan jeg like gjerne bare røske det av og f.eks. sparkle overgangen i stedet? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Har aldri hatt seilbåt. Men eg meiner å ha lest/hørt, at det må være fleksibelt i overgang skrog/kjøl. Altså ingen sparkel iallefall. Meeen ... tja en fugemasse, marin sika? Over til neste...... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
småbåtentusiasten Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 (redigert) Hvis det er en kjøl som er skrudd fast i skroget så er det gjerne en pakning / membran mellom hele skroget og kjølen. Den tykke pakningen skal ta opp krefter ved en smell. Hvis den er for morken så vil den ikke fungere etter hensikten. Redigert 10.April.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 Hvis kjølen er skrudd fast i skroget så kan man vel kanskje få løsnet boltene og lage en glippe mellom kjøl/skrog, rense opp og fjerne gammel guffe, legge i ny guffe og stramme opp boltene igjen og fjerne overskuddet av guffe som tyter ut. Problemet blir vel å få hevet båten slik at den ikke hviler på kjølen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lazyjack Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 (redigert) Mye rare svar her..... (Mouche: Dette er en 37 fots tungbygd båt med en kjøl som veier et par tonn! Det er en stor operasjon å slippe ned kjølen på en slik båt!) (småbåtentusiasten: Det du skriver er baree sprøyt. Hvorfor svarer du på ting du ikke har peiling på???) Før kjølen monteres legges det på et tykt lag fugemasse på anleggsflaten mellom skrog og dekk. Denne fugemassen skvises ut når kjølboltene strammes opp. Det overskytende skjæres vekk når kjølboltene er teitet til riktig moment. Denne fugemassen kan bli litt fillete i kanten etter hvert men har du ingen problemer eller lekkasjer så kan du bare legge på en "larve" med fugemasse utenpå og jevne det med fingeren. Bruk ikke silikon men f.eks. Sikafleks 291 e.l. Redigert 11.April.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 (redigert) Den best egnede sikafleksen for akkurat dette formålet er 292 i følge Sikaflex håndboken. Prøv å ikke lese som fanden leser bibelen, Lazyjack. Det er fullt mulig å justere andres utsagn uten å briske seg så mye. (Prøv følgende munnøvelse: "Kanskje litt mere slik enn sånn"...) En vennlig tone gjør forumet godt. "Tykk" i denne sammenhengen er jo ikke en alminnelig buffer/støtfanger mellom kjøl og skrog. Kjølen skal jo tross alt ikke bevege seg uavhengig av båten. (Selv om det finnes slike konstruksjoner, se nederst). Pakningen/Sikafleksen har to oppgaver: tetning og sjokk-absorbering. Ikke mye bevegelse skal absorberes, men litt. Selv en "mikroskopisk" støtabsorbering vil hjelpe ved en grunnstøting/smell mot kjølen fordi resten av materialet i båten er ganske så sprøtt. Sikaflex 291 er for generelt bruk på båt og er sollys (ultraviolett(UV-)bestandig etc. Men du bør bruke Sikaflex 292, som er laget spesielt for å tette svært godt og absorbere sjokk og vibrasjoner. Her er en link til Sikaflex marine-håndboken, se side 15: "Instructions for Keel-to-Hull joints and sealing." Link Moro med seilbåt: Her er kjøler som er hengslet: Canting Keel Redigert 17.April.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.